5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    AppleBoy

Opslag van documenten en foto's bevat hetzelfde

Wie kan mij helpen hoe ik er voor kan zorgen dat ik meer schijfruimte krijg.
    Ik zie nml dat er bij mijn documenten en foto’s dezelfde bestanden worden meegenomen van de foto-bibliotheek.
    Hierdoor heb ik dus 2 x 100GB in gebruik voor mijn foto’s.
    /uploads/community/7c40558c56e6e8364f46d02074d2682c9ac9ad8c_55307.png

Heeft iemand hier een verklaring en/of oplossing voor?

Bijdrager
    Q-collective

Dit is niet zo. Het wordt enkel geteld bij “Documenten”, maar neemt niet daadwerkelijk twee keer die ruimte in beslag.

Waarom Apple op zo’n verwarrende manier de opslag presenteert is everyone’s guess.

Als je het echt zeker wilt weten download je OmniDiskSweeper en zie je waar de data staat.

Bijdrager
    AppleBoy

@Q-collective: Heb OmniDiskSweeper gebruikt en nu heb ik van eerst 90 GB vrij ineens 114 GB vrij.

Bedankt voor je hulp, het is nu duidelijk voor me waar alles staat.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Q-collective op 04 september 2017

Waarom Apple op zo’n verwarrende manier de opslag presenteert

Wat er gepresenteerd wordt is voor hoeveel bytes er aan gegevens in elke map staan, wat niet hetzelfde is als hoeveel bytes er in gebruik zijn op de schijf. De verwarring komt omdat mensen dit verschil niet weten, en over opslag op harde schijven denken als over opslag van fysieke voorwerpen: dat alles maar op één plaats te vinden kan zijn. Voor bestandssystemen gaat dit echter niet op, waardoor ze meer lijken op bijvoorbeeld een kast die van twee (of meer) kanten open is: als je een inventaris moet maken, zou je daardoor voorwerpen dubbel kunnen tellen, terwijl er toch echt maar eentje staat.

is everyone’s guess.

De uitdrukking is „anyone’s guess”.

Bijdrager
    Q-collective
    Jakko op 04 september 2017

Waarom Apple op zo’n verwarrende manier de opslag presenteert

Wat er gepresenteerd wordt is voor hoeveel bytes er aan gegevens in elke map staan, wat niet hetzelfde is als hoeveel bytes er in gebruik zijn op de schijf. De verwarring komt omdat mensen dit verschil niet weten, en over opslag op harde schijven denken als over opslag van fysieke voorwerpen: dat alles maar op één plaats te vinden kan zijn. Voor bestandssystemen gaat dit echter niet op, waardoor ze meer lijken op bijvoorbeeld een kast die van twee (of meer) kanten open is: als je een inventaris moet maken, zou je daardoor voorwerpen dubbel kunnen tellen, terwijl er toch echt maar eentje staat.

Je mist het probleem in deze: de Foto’s-bibliotheek (die standaard staat in ~/Afbeeldingen) wordt dus in dit overzicht getoond bij Documenten. Dit is een bewuste keuze die Apple maakt in de wijze van presentatie van de hoeveelheid data. De verwarring zit hem dus in het gegeven dat de data dubbel lijkt te staan, terwijl dat niet zo is. Sterker, als je naar bestanden gaat in dat overzicht, krijg je de inhoud van je hele thuismap te zien, niet enkel van ~/Documenten.

Jakko op 04 september 2017

is everyone’s guess.

De uitdrukking is „anyone’s guess”.

Ah ja(y)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.