22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Sn0w0nS

Opslag upgrade MacBook Air 2017

Dag iedereen,

Ik wil mijn nieuwe MacBook Air voorzien van meer opslag. De huidige 120GB wil ik vervangen voor een SSD van minstens 500 GB. Online is er genoeg keus in verschillende prijs categorieën. Graag wil ik een die ongeveer even snel is als de huidige zonder er belachelijk veel geld voor te geven.

Welke raden jullie aan?

Bijdrager
    penseel

Dat gaat niet meer. https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Air_13%22_Early_2017

Er zit ook geen gewone ssd in.

Bijdrager
    NielsDam

Transcend Jetdrive 825 of OWC heeft ze ook geloof ik.

Bijdrager
    Sn0w0nS

<p class=”cite”>penseel op 28 april 2018 om 23:39</p>
    Dat gaat niet meer. https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Air_13%22_Early_2017

Er zit ook geen gewone ssd in.

Vreemd. Ik vind gewoon ssd’s, die volgens de beschrijving geschikt zouden zijn voor de MBA 2017. Zoals deze

Bijdrager
    penseel

Een tijd geleden ging dat nog niet, dit zijn PCIe SSD. Meer keus, https://macupgrade.eu/catalog/macbook-air-ssd-flash-ssd-macbook-air-20132017-c-124_242_318.html

Bijdrager
    Sn0w0nS

Ik geraak er niet echt aan uit. Hoe weet ik nu precies welke ik nodig heb? Op het web vind ik veel gelijkaardige ssd’s waarbij de pinnetjes net iets verschillen.  Ik heb nog niet kunnen kijken in mijn MBA hoe de juiste eruit ziet omdat ik nog geen geschikte schroevendraaier heb. Waar moet ik op letten?

Bijdrager
    MrBelloNLD

OWCS3DAPB4MB05 of met behuizing om je “oude” 120-er te hergebruiken OWCS3DAPB4MB05K

Bijdrager
    Sn0w0nS

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik voor de Transcend Jetdrive 820 ga gaan. Die lijkt me het voordeligst per GB.

Bijdrager
    penseel

Dan zou ik eerst kijken of die PCIe gelijmd is of geschroefd, voordat je er een koopt.

Bijdrager
    Sn0w0nS

<p class=”cite”>penseel op 30 april 2018 om 10:54</p>
    Dan zou ik eerst kijken of die PCIe gelijmd is of geschroefd, voordat je er een koopt.

Jep, dat ga ik doen. Ik heb een schroevendraaier besteld.;)

Bijdrager
    Sn0w0nS

Zoals je kan zien kan die eruit :) 

Bijdrager
    Sn0w0nS

Werkt de jetdrive 820 eigenlijk gewoon out of the box of moet er nog iets mee gebeuren? Ik las zonet dat er bij niet OEM SSD’s, TRIM geactiveerd moet worden alvorens de SSD kan gebruikt worden.

Bijdrager
    TheBigZ

Sn0w0nS op 1 mei 2018 om 13:20
    Ik las zonet dat er bij niet OEM SSD’s, TRIM geactiveerd moet worden alvorens de SSD kan gebruikt worden.

Moet? Flauwekul. Waar las je dat?

.

PS Niet alles wat je op het Internet leest, is waar…

Bijdrager
    TheBigZ

Ja je kunt het activeren, maar het moet niet.

Moderator
    Night

Indien het een APFS SSD is waarvan wordt opgestart, is TRIM zelfs afgeraden omdat dit bij bepaalde SSD’s voor vertragingen bij het opstarten zou zorgen.

Bijdrager
    Sn0w0nS

@thebigz, Ik geloof ook niet alles wat ik op internet lees, vandaar dat ik het hier nog even vroeg. @night, Dus als ik het goed begrijp, wanneer ik de nieuwe SSD formatteer naar APFS in het Schijfhulpprogramma, kan ik macOS gewoon beginnen installeren zonder problemen?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken geleden door  Sn0w0nS.

Moderator
    Night

Dat kan sowieso. Verder kan je TRIM zelf in- en uitschakelen. Als je last hebt van vertraging, kan je TRIM dus altijd weer uitzetten.

Dat kan met Terminal:

Inschakelen

sudo trimforce enable

Uitschakelen

sudo trimforce disable

Wil je het nog makkelijker dan kan je de app DiskSensei aanschaffen en heb je alles overzichtelijk in een GUI.

Wat misschien handig is om te weten: Apple heeft TRIM standaard aanstaan op systemen die door Apple zijn voorzien van een SSD.
    Wat ik dus zei is m.n. van toepassing op 3rd party SSD’s.

Bijdrager
    TheBigZ

Sn0w0nS op 1 mei 2018 om 19:09
    Dus als ik het goed begrijp, wanneer ik de nieuwe SSD formatteer naar APFS in het Schijfhulpprogramma, kan ik macOS gewoon beginnen installeren zonder problemen?

Ja.

Bijdrager
    Sn0w0nS

Ik heb mijn nieuwe jetdrive van 480 GB ontvangen. macOS er op installeren ging vlot. Tijdens het installeren moest ik mijn SSD wissen en formatteren . Ik kon enkel kiezen tussen macOS journaled, macOS journaled hoofdletter gevoelig, exfat en nog iets. Het nieuwe APFS stond er niet bij. Ik ben dus voor het eerste gegaan. Ik vraag me nu af of macOS er nu van zelf APFS heeft van gemaakt of moet ik dat zelf nog gaan converteren? Kan ik dat ergens zien?

Edit: Ik heb ontdekt dat mijn installatie gewoon het APFS gebruikt. High Sierra doet dat automatisch.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  Sn0w0nS.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.