4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Mickeymii

Opslag terug krijgen uit "Container Disk1"

Hallo mensen,

Ik beschik over een MBP met een SSD van 500GB. Sinds de update naar het APFS viel het me op dat mijn SSD als volgt in de Disk utility verschijnt: een schijf met 424GB, nog een schijf met 424GB (gecodeerd), en Container disk1 met 75GB (waarvan 121mb gebruikt). Als ik het goed begrijp is Container disk1 belangrijk voor het functioneren van het APFS, maar omdat mijn schijf langzaamaan vol raakt vroeg ik mij af waarom Container disk1 zoveel opslag van mij afneemt (er is immers maar 121 mb in gebruik) en of er een manier is om die opslag terug te krijgen. Ook snap ik niet waarom die 424gb er twee keer in staat.

Moderator
    Night

Kun je daar eens een plaatje (screenshot) van posten?

121 MB lijkt me erg weinig, aangezien macOS alleen al een gigabytje of 4 vraagt.

Bijdrager
    Mickeymii

<p class=”cite”>Night op 29 juli 2018 om 16:31</p>
    Kun je daar eens een plaatje (screenshot) van posten?

Moderator
    Night

Zover als mijn kennis van APFS rijkt (en dat is helaas niet héél erg veel) is container disk 1 een virtueel stuk van je eigen disk. Hier vind je o.a. de partities voor PreBoot, Recovery Disk en Virtual Memory. Verder zijn partities binnen APFS flexibel, dus zou de vrije ruimte altijd optimaal benut moeten kunnen worden.

De enige partitie die eigenlijk van belang is, is de Macintosh HD, aangezien daar al je data staat.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.