10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    royhuetink

Opslag probleem

Hi OMT’ers,

Wie kan mij het volgende uitleggen? Bij “Over deze Mac” geeft mijn Macbook aan maar 137gb vrij te hebben. In mijn Finder geeft ‘ie aan 329gb vrij te hebben… Hoe kan dit?

Macbook heb ik zojuist helemaal opgeschoond en opnieuw opgestart. Overigens heb ik daarbij ook de map com.apple.bird geleegd. Deze had een cache van meer dan 40gb… Verschillende topics hier en op het web gaven aan dat het veilig was deze te legen.

De daadwerkelijke ruimte die ik inneem voor m’n werk is 48gb. Programma’s folder is niet gigantisch, Foto’s staat op optimaliseer opslag, cache van After Effects is leeg, heb geen (niet werkgerelateerde) films of muziek erop staan, etc.

Wie kan mij verder helpen?

Bijdrager
    fred44nl

paars is Backups.
    op de HDD zal het dan wel MobileBackups zijn.
    die worden indien nodig en bij een succesvolle TimeMachine backup opgeschoont / verwijderd.
    je kunt dat eventueel ook uitschakelen:
    https://classicyuppie.com/what-crap-is-this-os-xs-mobilebackups/

maar jouw TimeMachine lijkt helemaal vol te zijn.
    daar moet je ook es naar kijken.

Bijdrager
    royhuetink

Maar Time Machine maakt toch automatisch ruimte? Als in; verwijderd oude back-ups bij ruimte-gebrek?

Bijdrager
    royhuetink

Aaah, ik snap het. MobileBackups wordt ingezet zodra mijn Macbook niet aan de Time Machine schijf hangt… Dit is ook te zien bij /Volumes. En inderdaad: Vrije ruimte macintosh HD plus de 191GB aan back-ups is 329GB vrije ruimte wat de Finder aangeeft.

Prima natuurlijk, maar om nou 191GB daarvoor op te moeten geven is een beeeeeetje veel. Zou zoiets ook ingesteld kunnen worden dat alleen de laatste MobileBackup word bewaard?

Bijdrager
    royhuetink

Bijdrager
    Nosferatu

Wees duidelijk. Heb je opslag? Heb je een probleem?

Bijdrager
    fred44nl
    royhuetink op 21 december 2016

Maar Time Machine maakt toch automatisch ruimte? Als in; verwijderd oude back-ups bij ruimte-gebrek?

ja, dat klopt, althans in theorie.
    maar als de backup schijf bijna vol is, maar er nog geen oude backups worden verwijderd, dan duurt de backup langer, véél langer.
    tot het bijna niet om aan te zien wordt.
    pas daarna gaat TM oude backups verwijderen.
    daarom kun je veel handiger die oude backups weggooien en overnieuw beginnen.

Bijdrager
    royhuetink

Nosferatu 1 minuut geleden #
    Wees duidelijk. Heb je opslag? Heb je een probleem?

Volgens mij staat het er vrij duidelijk wat het probleem is/was…?

Maar oké:
    Ik had een probleem met mijn opslag; ik kreeg constant meldingen van een volle schijf. Ik ben aan het opruimen gegaan, wat heeft geresulteerd in een schonere schijf, het “probleem” tussen “Over deze Mac” en wat mijn Finder aangeeft is/was dat zij allebei wat anders aangeven en dat is dus opgehelderd door fred44nl… Ik zou alleen nog meer ruimte willen – door de ruimte van MobileBackups terug te dringen, zoals ik hierboven vraag – zodat ik over 3 dagen niet weer tegen die zelfde meldingen aan loop te hikken.

Bijdrager
    fred44nl
    royhuetink op 21 december 2016

Prima natuurlijk, maar om nou 191GB daarvoor op te moeten geven is een beeeeeetje veel. Zou zoiets ook ingesteld kunnen worden dat alleen de laatste MobileBackup word bewaard?

je geeft niks op, want MobileBackups wordt ingeperkt, als de HDD vol dreigt te raken.
    en nee, d’r is niks aan in te stellen.

Bijdrager
    royhuetink

Duidelijk, dank je fred44nl!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.