20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

Opslag > Overige > 200 GB

Ik wil graag de categorie ‘Overige’ bij Opslag op mijn macOS Catalina opschonen. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste kan doen. Ik vraag me af hoe het zo groot heeft kunnen worden. Is dat nuttig, zo’n grote ‘Overige’? Wat kan ik er het beste mee doen? De schijf heeft nog wel ruimte, alleen lijkt het me een goede investering om er nu alvast naar te kijken, om te voorkomen dat ik ooit ruimtegebrek ga krijgen.

Tenslotte is 2x zo groot dan alle andere onderdelen bij elkaar. Dus hoe kan ik de ‘schijfafdruk’ van de categorie ‘Overige’ op mijn macOS SSD verkleinen?

Bijdrager
    fred44nl

als je precies wil weten wat er allemaal op de HD / SSD staat, dan doe je dat het beste met een programma als OmniDiskSweeper.

https://www.omnigroup.com/more

Bijdrager
    whaha

Ik ben aan het ‘spelen’ met dat programma, maar dan kan ik de categorieën waar die bestanden toe behoren dan weer niet zien.

Hoe kan ik in OmniDiskSweeper de bestanden vinden die toebehoren aan de categorie ‘Overige’?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

APFS zorgt ervoor dat er meer schijfruimte in gebruik is. Helaas werkt hfs+ niet met Catalina. Je kunt eventueel proberen de snapshots te verwijderen. Mocht je carbon copy cloner gebruiken zal dat zeker een verschil geven.

Bijdrager
    whaha

Een nieuwere Disk File OS zorgt ervoor dat er méér schijfruimte wordt gebruikt?

Edit: Hoe verwijder ik die snapshots?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door whaha. Reden: Edit: Extra vraag
    Bijdrager
    GoeieDag

Mac Hammer: APFS neemt méér ruimte in?

Je kunt ook op de knop ‘Beheer’ drukken, dan kun je ook zien wat er per categorie wordt gebruikt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT206996

Bijdrager
    whaha

Als ik op ‘Beheer’ klik dan is Overige nog steeds 200 GB en kan ik nog steeds niet ‘wat daar in zit’. Dus daar schiet ik niet veel mee op.

Het artikel waar je naar verwijst zegt ook amper iets over de categorie ‘Overige’.

Toch bedankt voor het meedenken!

Bijdrager
    GoeieDag

Ik had eerder even gezocht, maar niet gevonden, een artikel over dat ‘Overige’. Het is niet zo bijzonder; er staat, wat ik me kan herinneren, de zaken in die ie niet herkent als film en foto’s en zo.

Ben je ruimte kwijt? Als alles klopt in ODS, dan hoef je je verder nergens druk om te maken.

Bijdrager
    whaha

Vergeef me mijn onwetendheid, maar waar staat ODS voor?

Edit: Oh, OmniDiskSweeper. Ik vat ‘m.

Ik heb meerdere installaties van hetzelfde programma, ik weet alleen niet welke de goede is…

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door whaha. Reden: Spel
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat onder ‘overigen’ valt zijn vaak zaken zoals documenten die bij een app horen (dus niet een doc die je zelf aanmaakte), cache en crash bestanden, log bestanden, voorkeuren, plug-ins etc. Deze staan dan praktisch altijd in de gebruikersbibliotheek in de mappen cache,logs, preferences en application support. Vaak zijn dit betrekkelijk kleine bestanden en moet je er heel veel van wissen om flink wat geheugen vrij te maken. Zo staan er in de preferences map vaak bestanden van programma’s die lang geleden gewist zijn (of die je zelden gebruikt). Ook de cache map kan groot zijn. Beide mappen kunnen zomaar ±8 GB aan data bevatten. Dat is weinig op een capaciteit van b.v. 1TB maar als je nog maar 100 GB of zo over hebt wordt het een ander verhaal.

Als je je Mac wilt ‘opschonen’ en snel een behoorlijk aantal GB’s vrij wilt kunnen maken dan zullen dat juist de bestanden zijn onder de kop ‘documenten, muziek, foto’s, video en programma’s’.

Ook is dat opslag overzicht in “over deze Mac” niet altijd correct. Zo zie ik staan dat ik 20 GB aan foto’s op mijn Mac heb staan. Maar dat klopt niet. Want in de map afbeeldingen staat een map met RAW bestanden die alleen al 25 GB is.

Bijdrager
    whaha

Daar word ik niet heel blij van. Toch bedankt voor het delen en het duiden, hendrik ijzerbroot.

Ik zal eens inplannen dat ik tijd maak om een en ander op te ruimen.

Het helpt alleen niet dat ik bijvoorbeeld van Warcraft III niet weet welke installatie de juiste (Reforged) is.

Bijdrager
    KarelWillem

whaha op 26 mei 2020 om 13:47
    …Ik heb meerdere installaties van hetzelfde programma, ik weet alleen niet welke de goede is…

??? Hoe doe je zoiets??

Misschien überhaupt de zooi eens lekker op schonen dan.

En gewoon zaken opnieuw installeren.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    whaha

Oude versie die niet meer werkte.

Nieuwere versie.

Beta versie

Laatste versie.

Zoiets. Maar ik wil er wel eens een potje van maken inderdaad.

Fysieke administratie is goed, digitale niet echt.

Opnieuw installeren is voor gewone programma’s best een goed advies, maar voor games…

Dan kun je namelijk ook wel eens savefiles kwijtraken en dat is natuurlijk minder fijn. Dat had ik laatst, toen ik de oude installaties aan het opschonen was. Uiteindelijk een systeem back-up terug gezet, zodat ik bij mijn save-data kon.

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteindelijk eindig je dan inderdaad met best veel dingen die wellicht door het systeem onder ‘Overig’ geplaatst zal worden, omdat het niet bijzonder duidelijk is waar het nog bij hoort.

Trouwens best grappig dat er op mijn systeem (10.14.x) geen rubriek “Overig” is.

Ja, op de externe HD’s, maar daarop is ALLES “Overig”.

Bijdrager
    GoeieDag

Oftewel: je zit er verkeerd in. Je moet niet naar dat ‘Overige’ blijven staren,  maar gewoon je HD eens gaan vrijmaken van bestanden waar je zelf van weet dat het overbodige bestanden en/of rommel is. Uiteindelijk heb je alle zooi er zelf opgezet.

En mbv ODS moet je een heel eind komen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Op de iMac van mijn vrouw is er wel erg veel “Overig”.

Als ik dat aanklik, heet het trouwens “Systeem”.

Ik ben ernstig aan het zoeken hoe ik dat kwijt kan raken, maar dat lukt niet erg.

Komt dat door een programma dat “Backupd” heet?

Is dat gek geworden?

Trouwens: TimeMachine maakt geen backup van de mails.

Hoe dat nou weer kan is een raadsel.  😳

Bijdrager
    KarelWillem

backupd is het proces van Time Machine:

https://www.howtogeek.com/320342/what-is-backupd-and-why-is-it-running-on-my-mac/

Dit alles bewijst weer dat er niet zoiets bestaat als een ‘gebruik(er)svriendelijke’ computer.

Alleen al dat geklungel met diverse al dan niet ‘verborgen’ bibliotheken is maar lastig uit te leggen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Helemaal mee eens KW.

Ik moest vanwege een hardnekkig probleem het OS opnieuw installeren maar toen ik dat via de installer (en ook command-R) deed kreeg ik de melding dat dat niet kon. (vraag me niet waarom want met die installer is het er ooit op gezet).

Toen heb ik een vrij oude kloon terug gezet met CCC. Maar na afloop bleek dat ik wat achtergebleven (gelukkig geen erg belangrijke) data kwijt was. Die data stond op de TM drive in de gebruikersbibliotheek maar via TM kon ik niet meer bij de data komen van vóór het terugzetten van de kloon. En ‘met de hand’ kun je niet meer je eigen bibliotheek bekijken in de TM backup. Het ontoegankelijk maken van je eigen bibliotheek is de vreemdste stap ooit van Apple. De meeste artikelen erover moeten gissen naar de reden. (Zoals b.v. omdat ‘men’ zijn eigen bibliotheek corrupt zou maken door zaken te wissen die moeten blijven staan).

Op de (actieve) opstart drive waar het systeem (10.13) apart wordt vermeld staat bij mij ook geen ‘overigen’ terwijl op een andere drive met een OS wel ‘overigen’ staat en daar valt duidelijk ook het systeem onder want dat wordt verder nergens vermeld.

Apple maakte vroeger overigens een OS dat wel degelijk bekend stond om zijn gebruiksvriendelijkheid maar dat heeft Apple laten varen in ruil voor een z.g.n. ‘moderne look’ door b.v. de scroll pijtjes te verwijderen uit een venster omdat die alleen met de muis van Apple niet gemist worden. Maar heb je een muis zonder aanraak vlak dan wordt het wat anders…

Bijdrager
    whaha

<p class=”cite”>GoeieDag op 27 mei 2020 om 10:15</p>
    Oftewel: je zit er verkeerd in. Je moet niet naar dat ‘Overige’ blijven staren,  maar gewoon je HD eens gaan vrijmaken van bestanden waar je zelf van weet dat het overbodige bestanden en/of rommel is. Uiteindelijk heb je alle zooi er zelf opgezet.

En mbv ODS moet je een heel eind komen.

Genoteerd. Ik zal aan de slag gaan met Omni Disk Sweeper.

Bijdrager
    whaha

Ik heb het gebruikt.

Alleen daarna heb ik Disk Inventory X aanbevolen gekregen en die werkt nog net wat fijner.

Ik heb nu ruim 186 GB ruimte vrij, dus ik kan weer even vooruit. Er is ook nog bijna 14 GB wisbaar.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.