10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Donald D.

Opslag iPhone

Op mijn iPhone zie ik bij “IPhone opslag”  dat door “foto’s” 2,5 GB aan geheugen wordt gebruikt.

Ik heb meer als voldoende ruimte in de iCloud. Kan ik deze 2,5 GB naar iCloud overbrengen en zo ruimte op mijn iphone creëeren?

vr.gr.

Donald D. 🦆

Bijdrager
    McPim

Als je de foto’s nog steeds wil zien op je iPhone: nee, niet echt. Je kunt ‘iCloud Foto’s’ gaan gebruiken maar dan staan je foto’s logischerwijs ook nog steeds op je iPhone. Gebruik je daarbij ook de optie ‘Optimaliseer opslag’ dan worden op je iPhone ‘plaatsbesparende’ lagere-resolutie foto’s bewaard en het origineel in iCloud. Je gaat daarmee zeker niet die volledige 2,5 GB besparen, sterker nog: ‘Uw bibliotheek wordt alleen geoptimaliseerd wanneer er ruimte nodig is’. iOS zal het dus zelf regelen en daar heb je geen invloed op.

Hier staat het hele verhaal: https://support.apple.com/nl-be/HT204264

Als je GB’s wil vrijmaken kun je beter zelf opruimen, kijk eens of je ergens anders veel gebruikt. Ik vind 2,5 GB aan foto’s best meevallen trouwens.

Bijdrager
    Donald D.

McPim hartelijk dank voor je reactie. Toch heb ik nog een vraag.

Ik heb al mijn foto’s opgeslagen in iCloud (extra ruimte gekocht). Ik zie dus nu op mijn devices alle foto’s die in de Cloud staan. Al deze foto’s, circa 60GB, staan toch niet fysiek op mijn iPhone? Begrijp ik het nu goed dat er  foto’s in the Cloud (60GB) staan en foto’s fysiek op mijn iPhone (2,5GB)? Waarom kan ik deze foto’s van de iPhone dan niet naar de Cloud brengen? Of ligt het allemaal wat anders.

vr.gr.

Donald D.

Bijdrager
    McPim

Goeie vraag, nu wordt het inderdaad iets ingewikkelder. Ik dacht in m’n reactie alleen vanuit de foto’s die je met je iPhone gemaakt hebt. Van de 60GB aan foto’s in je bibliotheek staan de thumbnails fysiek op je iPhone (je kunt ze toch ook – minder scherp – zien als je offline bent?), en van je eigen iPhone foto’s de volledige versie neem ik aan. Die 2,5GB zal dan een combinatie van beide zijn, en in die zin kun je daar weinig aan veranderen. Misschien door de originelen van je iPhone foto’s naar je Foto’s bibliotheek op je Mac te verplaatsen en dan te verwijderen op je telefoon? Daar heb ik geen ervaring mee, en je moet oppassen dat je dan niet alsnog de iCloud versie verwijdert.

Bijdrager
    Donald D.

Tja, maar hoe kan ik dan zien welke foto’s nog fysiek op mijn iPhone staan? Ik zou deze dan op een externe harde schijf kunnen zetten. Vervolgens deleten op mijn iPhone en daarna na de foto’s van de externe harde schijf naar de bibliotheek op mijn Mac kopiëren? Is dat wat?

Maar  dan is het wel zaak dat ik kan zien welke foto’s dat betreft.

gr.

Donald D.

Bijdrager
    McPim

https://appletoolbox.com/where-is-camera-roll-in-ios-13-and-ipados/

Als ik het goed lees zijn dat nu de foto’s onder de knop linksonder (‘Foto’s’ en dan ‘alle foto’s’). Voorheen was dat je ‘filmrol’.

Bijdrager
    Donald D.

Dank, ik ga ermee aan de slag. Als het allemaal gelukt is laat ik je het resultaat weten.

vr.gr.

Donald D.

Bijdrager
    McPim

Voorzichtig hè 😉👍🏻

Bijdrager
    MevalonicAcid

Wat nog een goede uitbreiding op deze functionaliteit zou zijn: dat je zelf de foto library kan beperken in grootte. Nu worden er apps van je telefoon/tablet gehaald omdat het aantal fotootjes -waardoor je de laatste tijd scrolde- allemaal in volle glorie/formaat op het geheugen worden bewaard . Er blijft dus minder plaats over voor de apps (welke je dan aan de kassa van de supermarkt opnieuw moet gaan downloaden over 3G…:( )

Bijdrager
    Donald D.

Toch maar besloten om een nieuwe IPhone te kopen met wat meer GBeetjes

Met dank voor jullie reacties,

Donald D.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.