11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    guru

opslag HD “overige” neemt veel ruimte in

“overige opslag” is 236GB op 500GB Flash.

heb al gekeken bij beheer maar vind daar niet echt grote bestanden.

waar vind ik die 236GB en wat kan ik eventueel verwijderen?

kijken naar verborgen bestanden geeft ook geen grote bestanden.

dank.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Met GrandPerspective of OmniDiskSweeper zie je in een oogopslag wat je grote bestanden zijn en waar ze zitten.

http://grandperspectiv.sourceforge.net/

https://www.omnigroup.com/more

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>guru op 3 december 2020 om 13:53</p>
    “overige opslag” is 236GB op 500GB Flash.

heb al gekeken bij beheer maar vind daar niet echt grote bestanden.

waar vind ik die 236GB en wat kan ik eventueel verwijderen?

kijken naar verborgen bestanden geeft ook geen grote bestanden.

dank.

Ik herken dit, had het enige tijd geleden op macbook Air ook, kon derhalve niet eens BigSur installeren.

Ik heb het op een of andere manier weggekregen maar weet niet meer hoe.

Ontdekte het zelfde op mijn iMac 2015, maar het lukt me niet meer

Oplossing is welkom.

P.S. het ligt niet aan grote bestanden die ergens opgeslagen zijn, maar het is zo 123 niet benaderbaar.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als je Time Machine gebruikt kan die ‘overige opslag’ ook (deels?) ‘local snapshots’ zijn:

https://apple.stackexchange.com/questions/378681/other-taking-up-over-half-of-my-storage-space

Daar hoef je je niet druk om te maken want macOS regelt dit zelf, het is beschikbare ruimte indien nodig. Mocht je het toch willen verwijderen zie ‘Als u lokale momentopnamen handmatig wilt verwijderen, kunt u Time Machine tijdelijk uitschakelen‘:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204015

Helpt dit niet dan zijn het toch andere bestanden die je zoals gezegd met GrandPerspective of soortgelijke tools kunt vinden.

Bijdrager
    guru

snap er nu helemaal niets meer van; heb mijn photo bib en music naar een externe verplaatst en mijn beschikbare GB blijft onveranderd, maar is “overige” met 60Gb toegenomen.

als ik 60GB verplaats zou ik op mijn vaste HD toch meer beschikbare ruimte moeten krijgen….of mis ik hier iets?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Volgens mij lees je de antwoorden niet, en indien toch misschien handig om er op te reageren?

Bijdrager
    guru

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 9 december 2020 om 12:38</p>
    Volgens mij lees je de antwoorden niet, en indien toch misschien handig om er op te reageren?

ik lees ze wel hoor, maar het gaat er nu om als ik grote bestanden (gevonden met omnigroup waarvoor dank) verplaats naar een externe dat ik geen extra ruimte vrij krijg op mijn HD

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dan heb je toch niet goed gelezen wat ik over local snapshots zei, heb je uitgeprobeerd wat ik daarover schreef? Wat zegt een ‘rechts-klik – get info’ van je schijf trouwens? Daar zie je wat je échte beschikbare ruimte is.

Bijdrager
    guru

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 9 december 2020 om 13:13</p>
    Dan heb je toch niet goed gelezen wat ik over local snapshots zei, heb je uitgeprobeerd wat ik daarover schreef? Wat zegt een ‘rechts-klik – get info’ van je schijf trouwens? Daar zie je wat je échte beschikbare ruimte is.

tijdelijk uitzetten van TM geeft geen oplossing maar snap dat ik over “overige” mij geen zorgen hoef te maken

info over HD geeft slechts 1GB verschil met wat ik zie bij opslag, maakt dus ook niet veel uit.

wat ik niet begrijp is dat ik 170 GB vrij had en bij verplaatsen van 30GB naar externe dit nog steeds/slechts 170 blijft.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat laatste is vreemd, weet je zeker dat je het bestand verwijderd hebt op je interne schijf én de prullenbak geleegd? Als je wil weten of er toch nog lokale snapshots op je schijf staan kun je dit copy-pasten in Terminal en dan Enter drukken:

tmutil listlocalsnapshots /

Dit commando doet verder niks engs, het geeft alleen een overzicht.

Bijdrager
    guru

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 9 december 2020 om 13:43</p>
    Dat laatste is vreemd, weet je zeker dat je het bestand verwijderd hebt op je interne schijf én de prullenbak geleegd? Als je wil weten of er toch nog lokale snapshots op je schijf staan kun je dit copy-pasten in Terminal en dan Enter drukken:

tmutil listlocalsnapshots /

Dit commando doet verder niks engs, het geeft alleen een overzicht.

slecht 7 snapshots vandaag gevonden.

heb gisteren een test gedaan: vrije ruimte 169GB_bestand van 5GB verwijderd en prullenmand leeg gemaakt(zou dus 174 vrij moeten hebben)_bestand terug gezet met TM_resultaat 164GB vrije ruimte op HD ipv 169.

lijkt er op dat TM het bestand 2x terug zet???

probleem met TM?

toevallig moest ik ook een verwijderde mail terughalen maar lukt niet met TM.

maakt niet uit naar welke datum ik wil terug gaan; de mogelijkheid om terug te zetten blijft grijs.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.