13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Mrwhoopie

Oproepen komen overal binnen

Heel leuk dat Apple us langs alle kanten laat bellen,maar ik word er wild van.
    Korte situatieschts,mijn vrouw en ik hebben 1 iCloud account dat we delen voor:
    -foto’s
    -contacten
    -iTunes aankopen
    -App’s

Voor iMessage en FaceTime heb ik een apparte account en mijn vrouw op haar beurt ook.
    Hoe komt het dan dat mijn vrouw ziet wie er mij belt?

Bijdrager
    abbenhui

Gedeelde contacten zijn denk ik de oorzaak.

Bijdrager
    recoiller

Het kunnen ook de instellingen zijn. Het is mij wel eens opgevallen dat na een update de instellingen niet altijd blijven zoals ze voor de update waren. Zo heb ik Facetime altijd uit staan maar bleek het na een update in eens aan te staan. Hetzelfde geldt voor berichten.

En de gedeelde contacten liggen inderdaad ook voor de hand.

Bijdrager
    GoeieDag

Het komt zeker niet door gedeelde contacten.

Dit is onderdeel van Continuity, en Continuity werkt via de primaire iCloud account, dus diegene waarmee je in Systeemvoorkeuren(Mac)/Instellingen(iOS)>iCloud bent ingelogd.
    Je kunt veel beter -en dat komt hier vaker voorbij- per persoon een verschillende iCloud account daar instellen, want er hangt teveel (privé) zaken aan zo’n account, en het worden er alleen maar meer.
    Je kunt vervolgens een gezamenlijk iCloud account nemen, die je instelt in Internet-accounts(Mac)/Mail, Contacten, Agenda(iOS), en daar laat je de Contacten, Agenda, Herinneringen, Notities naar wens ook mee delen. Ook kun je met die account op alle apparaten inloggen in de iTunes Store, App Store, Mac App Store. Het inloggen in FT en iMess. doe je ook weer mbv die eigen iCloud account.
    Alleen foto’s lukt dan niet, maar dat lijkt me dan ook verstandig deze _niet_ te delen.

https://support.apple.com/en-us/HT204681

Zie daarin overigens staan dat je ook met hetzelfde Apple ID in FaceTime ingelogd zou moeten zijn voor de dienst Cellular Calls. En dat is bij jou niet het geval?

Bijdrager
    Shmoo

Voor iMessage en FaceTime heb ik een apparte account en mijn vrouw op haar beurt ook.
    Hoe komt het dan dat mijn vrouw ziet wie er mij belt?

Daar zit het probleem. Jullie hebben waarschijnlijk elkaars 06 nummer of mailadres gekoppeld aan het iCloud adres. Als zijnde een verificatie adres.
    Er zijn dus in totaal drie AppleIDs
    – vrouw
    – man
    – beide

Die van beide zal waarschijnlijk een 06 nummer of mailadres gebruiken van vrouw of man. Dat zorgt voor de Continuty rommel via FaceTime.

Natuurlijk is het altijd beter om gewoon beide één eigen adres te maken en gebruiken en dan bepaalde gegevens zoals contacten, agenda met elkaar delen.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Net hetzelfde issue hier gehad. Al mijn gemiste/… oproepen werden opgelijst op haar telefoon en omgekeerd.
    => Ik heb deze week ook een icloud voor mijn vrouw aangemaakt en daarmee logt ze in op haar iPhone. (Hetzelfde gedaan voor de kinderen).
    => Daarnaast ‘delen met gezin’ aangeschakeld.
    => Het lijk nu allemaal lekker te lopen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Shmoo op 27 januari 2016

…elkaars 06 nummer of mailadres gekoppeld aan het iCloud adres. Als zijnde een verificatie adres.

Die twee staps verificatie of andere ingevoerde gegevens op de Apple D staat los van Continuity; en het genoemde effect hier is Continuity.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het niet over twee staps verificatie, dat heb ik niet eens geactiveerd – maar over de adressen die je opgeeft om je Apple ID wachtwoorden ooit te kunnen resetten.

Als je op de iPhone in de FaceTime instellingen gaat kijken dan zie je daar zoiets staan. Er hoeft maar één zo’n adres gezamenlijk gebruikt te worden en je bent de pineut. Stel dat laatste adres komt voor in twee of drie van de verschillende AppleID’s dan is dat voor FaceTime genoeg reden om aan te nemen dat je gekoppeld wilt zijn.

Ik vind FaceTime sowieso voor kinderen dus heb het gelijk gedeactiveerd maar zo nu en dan wanneer ik iOS update/upgrade dan wordt het weer door Apple aangezet. Als ik dan gebeld wordt schrik ik mij helemaal de tering want dan begint hier echt alles te loeien alsof ik belangrijker ben dan de president.

Bijdrager
    GoeieDag

Al die mailadressen van jouw zijn niet actief in FT, want er staat geen vinkje voor zoals er wel voor het telefoonnummer staat.
    Als er wel dezelfde mailadressen voor FT op verschillende apparaten gebruikt worden, zal FT misschien overal aanslaan, maar dat staat los van het bellen en gebeld worden, en daar had TS het volgens mij over. En wederom zeg ik dan: Continuity.
    Aan het telefoonnummer kan het niet liggen, want dat is gewoon het nummer van de betreffende iPhone (van de sim-kaart eigenlijk).

Afijn, een boel aannames en tips; het wordt tijd dat TS Mrwhoopie reageert om de discussie op het rechte spoor te houden.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb het niet over twee staps verificatie, dat heb ik niet eens geactiveerd…

Toch even off topic: als goede beveiliging -waar jij volgens mij ook regelmatig over mee-discussieert, je lief is, dan stel je die toch in?! Ik vind het vreemd dat mensen het niet doen, wetende wat er allemaal in de iCloud staat.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Zijn er nadelen als ik delen met gezin ineens in zou stellen?
    Want nu delen we foto’s en ergens is dat wel leuk als zij een foto trekt komt die gelijk in de stream (Vroeger noemde dat zo,nu is dat gewoon foto’s blijkbaar)
    Via gezinsdeling heb je een kalender familie die je deelt maar de andere agenda’s,zijn die dan ook nog gedeeld?

Het is ineens allemaal zo rap gegaan,we hadden mobileme en het was niet perfect maar het werkte,nu is er iCloud,iTunes Match ,itunes radio,gezinsdelen…

Bijdrager
    Shmoo

Family Sharing is iets heel anders. Dat zorgt er voor dat d.m.v. een creditcard gegevens Apple kan controleren dat jullie Apple ID’s familie zijn. Apple gaat er namelijk vanuit dat jij je creditcard gegevens niet deelt met wildvreemden.

Als die verbinding er wel is dan kun je dus elkaar aankopen wisselen. Koop jij een app, dan kan je vrouw die ook installeren zonder toegang tot jouw Apple ID te hebben.

Delen van foto’s, contacten en agenda’s zal je dan via iCloud moeten regelen. Dus je gaat naar de Foto’s app op je Mac of waar dan ook en je begint met iCloud-foto deling. Agenda heeft dacht ik ook zo’n functie dat jullie samen een agenda kunnen beheren.

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt de verschillende zaken, zoals het delen van Agenda’s, allemaal apart instellen. Je moet één keer even nadenken wat je precies wilt delen, tussen wie, en hoe je dat gaat doen, maar dan kun je ook alles precies zo regelen als je wilt. En het loopt als een trein, weet ik uit ervaring.

Waarom is juist het delen van foto’s nou geen goed idee? Stel: je bent ergens met bv vrienden, en zij maken wat foto’s van jou op locatie. Zoals het bij vrienden gaat, er is er altijd wel één bij die het niet kan laten om voor de grap een foto van de diepe decolleté van de bedien-juf te maken, of zo. Afijn, 3 minuten later ziet je vrouw in haar thuisomgeving dus een paar tieten in haar stream langskomen, zonder de juiste context. De gevolgen laten zich raden.
    Misschien een wat triviaal voorbeeld, maar foto’s zonder context kunnen voor heel wat verwarring zorgen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.