8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Festinger

Opple iBaak DVD speler doet raar.

Ik heb sinds kort een vreemd probleem met mijn Apple iBook G4 1.2 :?
    Soms zijn DVD’s in de ingebouwde DVD/CDr combodrive niet goed leesbaar. Dat wil zeggen, het DVD icoon verschijnt wel op de desktop. Maar het afspelen lukt niet, het DVD afspeel programma (in mijn geval VLC) geeft een foutmelding.

Raar 1 (Namen kloppen niet):
    Het rare is dat de naam van de DVD niet helemaal klopt. CHOCOLAT wordt CHOCOHAP, en LEAVING_LAS_VEGAS wordt LAARIJG[LAS[VAGAS. Data DVD’s hebben het ook. Tenminste, ik heb een DVD+r met enkele DIVX trailers. De naam van die DVD was videos, maar hij laat Vidaos zien. Ook met de bestands- en foldernamen gaat het helemaal mis. Op DVD’s maakt hij van AUDIO_TS AU@IK_PS en van VIDEO_TS maakt hij RI@EK_PS.

Het lijkt wel grappig, die verhaspelingen van titels soms. Maar gisteren kon ik verder niets meer mee, en dat vond ik minder grappig. :cry:

Wat zou er aan de hand zijn? Zou het een hardware probleem zijn, of een software probleem? Heeft iemand dit wel eens eerder gezien (ik kon er niets over vinden op dit forum).

Hieronder volgen nog wat gegevens die misschien nodig zijn voor een mogelijk antwoord. Mijn ibook is nog vrij nieuw (feb ’05). Het draait OS-X 10.3.8.

Raar 2 (soms-wel-soms-niet):
    Hij doet het niet altijd fout. Gisteren dus wel. Vanochtend nog eens geprobeerd, toen ging het weer fout, ook nadat ik een keer opnieuw heb opgestart. En nu doet ie het opeens weer wel goed. Ik zie geen verband met openstaande programma’s verder.

Best vervelend zo’n “soms-wel, soms-niet” probleem. Ik kan het niet reproduceren. Misschien is het nabij gelegen filmhuis jaloers geworden, en doet ze iets met aardstralen… :evil: :P

Raar 3 (wel-consequent):
    Als ie die DVD’s niet goed leest, dan doet ie dat wel consequent. Leaving Las Vegas, is dan dus altijd “Laarijg[Las[Vagas”.

Bijdrager
    Hobbes

Probeer eens permissies te herstellen. Dat is meestal de oorzaak van rare fouten

Bijdrager
    Oppie

Illegale DVD’s? Ook daar zitten vaak (kleine) foutjes in die dit soort rare effecten kunnen geven.

Bijdrager
    Nikita

En op een ander apparaat, doen die DVDtjes het dan wel of ook vreemd?

Bijdrager
    DJay

Heb je al eens geprobeerd in een andere gebruiker? Misschien is het probleem gebruiker gerelateerd en dan zou het op te lossen zijn door de preferences aan te passen.

Probeer anders ook eens een PRAM en een Open Firmware reset.
    De AHT uitvoeren kun je ook nog doen….

Bijdrager
    Festinger

Djay, Nikita, Oppie en Hobbes,
    Bedankt voor de suggesties tot dusver! .
    – Ik had het al eens geprobeerd in een andere gebruiker vandaag. Ingelogd als andere gebruiker trad het probleem ook op.
    Toch is het probleem later vandaag wel weer verdwenen, dus wellicht is er een verband. Wellicht helpt het in en uitloggen als gebruiker wel om bepaalde permissies te herstellen. Het lijkt me van niet, maar ik ben zeker geen Unix guru.

– De DVDtjes die ik probeerde deden het prima in een ander apparaat. Chocolat lijkt heel orgineel, maar heeft bij nader inzien toch wat kopie kenmerken (ondertiteling ook in chinees en bahasa?:P )
    Maar mijn andere DVD’s zijn wel orgineel.

– De AHT. AHT, AHT, ik ben een beginnende apple gebruiker. AHT is jargon, maar “zoek” en ge zult vinden, een Apple Hardware Test heb ik nog niet gedaan:-) . De PRAM en Permissions resetten is ook nog hogere apple kunde maar dat ga ik zeker doen zodra het probleem zich weer voordoet.
    Ik heb wel in Disk Utility de optie “verify permissions” gevonden. Deze geeft een rijtje “bla bla … should be …. ” meldingen. Deze lijken echter geen betrekking te hebben op het DVD afspeel probleem.
    Ik weet niet precies wat de volgende melding betekent.
    We are using special permissions for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261
    Misschien heeft het er iets mee te maken.

Zodra ik meer weet dan zal ik dat hier melden. Nogmaals dank voor de suggesties tot nu toe:)

Bijdrager
    vogel

Die melding is normaal. Zodra er “we are using special blablabla…” staat, is dat om het alleen maar aan te geven, voor UNIX nerds ofzo. :wink:

Bijdrager
    Festinger

Ik heb het probleem in de afgelopen dagen nog twee maal zien terugkomen. Beide keren heb ik “verify permissions” gebruikt met diskutility op de harddisk. Beide keren werden de DVD’s na deze handeling wel goed gelezen.

Je zou zeggen dat met “verify permissions” er niets aan de permissies veranderd wordt, De permissies worden alleen gecontroleerd. En toch lijkt het, in ieder geval tijdelijk, wél te werken.

Wellicht dat een “repair permissions”-actie een meer permanente oplossing biedt, maar dat heb ik nog niet gedaan. (pffff, dan moet ik van CD opstarten, waar had ik die ook al weer gelaten, ach komt later wel… )

Voor nu lijk ik in ieder geval een soort oplossing te hebben voor mijn probleem :)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.