8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dringersma

Opnieuw OSX geinstalleerd, gearchiveerd, maar alle oude data onbereikbaar!

Hallo mensen,

Met veel plezier wist ik altijd als niet-lid fijne info van deze community te halen. Er is echter een directe aanleiding om toch lid te worden en hopelijk ook mijn licht op vraagstukken te schijnen. Ik heb namelijk een probleempje. Even stap-voor-stap

– Heb een MacBook overgekocht (Leopard erop);
    – Hier 2 maanden meegewerkt, wilde vervolgens OS opnieuw installeren met bijgeleverde cd’s;
    – Bij opnieuw installeren gekozen voor archiveer & installeer;
    – Ging goed;
    – Vervolgens vraag of ik een Apple ID heb. Die heb ik aangemaakt ivm aanschaf iPhone dus vul ‘m in;
    – Daarna alle folders, files en progjes verdwenen en een HD die de helft kleiner is;
    – Maar via: Mac HD > Previous Systems > datum van vandaag > Gebruikers > mijn naam > wel alle voorgaande mappen staan! Deze mappen zijn echter onbenaderbaar (vergrendeld met zo’n stop bord. Als ik er op klik dan krijg ik de volgende melding: De map “Downloads” kan niet worden geopend omdat u onvoldoende toegangsbevoegdheden hebt.

Het lijkt erop alsof er wel 2 delen (nieuwe en oude systeem) naast elkaar bestaan en alsof ik geen admin meer ben. Ik kan me niet herinneren dat ik bij herinstalleren niet kon aangeven admin ja ofte nee.

Heel graag hulp! Dank, dank, dank!

–Dennis.

Bijdrager
    Jeffmeister

Wat je moet doen is in Schijfhulpprogramma (Disk Utility) een image maken van jouw “Previous System.”
    Pak hem uit en zo kun je weer bij al je bestanden:-)

Bijdrager
    Jeffmeister

Ik liep iets te hard van stapel…

Je kan namelijk ook via het root account inloggen (System Prefs -> Gebruikers -> inlogopties -> netwerkserveraccount (verbind!) -> Open Adreslijsthulpprogramma -> Wijzig -> Schakel root gebruiker in.

Mocht je al een gebruiker hebben met dezelfde naam als die van je Previous System dan moet je die verwijderen. Vanuit het root account kun je namelijk die USER map slepen naar de Users map op je normale HDD. Als je dat gedaan hebt maak je in je systeemvoorkeuren een nieuwe gebruiker aan met dezelfde naam als je oude. Presto!

Bijdrager
    dringersma

Wat een heerlijk snelle reactie!

Ik ga mezelf ff opladen en het dan volgens jouw stappen proberen.

Hopelijk is het inderdaad presto! Ik laat het weten.

Awesome,

Dennis.

Bijdrager
    dringersma

Ok Jeffmeister, I don’t follow…sorry.

Ik weet niet hoe ik via het schijfhulpprogr een image kan maken van het vorige systeem, want welke stappen dien ik te nemen (zie http://filesocial.com/wfmavn);
    Verder kom ik niet verder dan de stap ‘inlogopties’ uit je 2e post (zie http://filesocial.com/wfvvu8).

Kun je me de juiste weg wijzen?

–Dennis.

Bijdrager
    Jeffmeister

Apart, hier staat hij er namelijk wel bij.
    Kijk eens bij je Hulpprogramma’s op je mac of Adreslijsthulpprogramma erbij staat?

Bijdrager
    dringersma

Ok. het is gelukt toen ik mezelf als root ingelogd had.

Problemen blijven, overigens. Ik heb nu alle files verplaatst (nieuwe user, previous system verplaatst) zoals jij ook had getikt en tevens na te lezen is op: http://support.apple.com/kb/HT2196

Root heb ik inmiddels uitgeschakeld. Nieuwe user weggegooid en mijn oude user weer in gebruik genomen. Het menu lijkt er zeker op, maar er zijn veel updates en programma’s verloren gegaan, bijv.:

Office;
    OSX had ik geupdate maar staat nu weer terug op 10.5;
    Safari is weer naar een oude versie teruggegaan

EN ik heb nog steeds de meer dan de helft van mijn HD in gebruik; het lijkt dus alsof er onzichtbaar nog een user met bijbehorende programma’s op de HD staat.

Ik begin er flink geirriteerd van te raken, want krijg absoluut geen werk gedaan. Misschien even langs de Apple dealer?

Thanks again,

Dennis.

Bijdrager
    Jeffmeister

Al die gegevens staan in je user en algemene library. Dus ook de “oude” versies. Updaten moet het verhelpen.

Office heeft waarschijnlijk een reinstall nodig.

Groetjes!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.