10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    djmathijs

Opnieuw Installeren

Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe iMac binnengekregen en natuurlijk gelijk van alles geinstalleerd, en nu is alles een grote rommel. Nu wil ik dat graag opruimen door een clean install te doen.

Als ik de installatie disk erin doe en die uitvoer, dan heb ik nog steeds de mogelijkheid voor een nederlandse osx en alles is dan gewoon hetzelfde, als op het moment dat ik hem voor het eerst aandeed?

Er zijn nog geen belangrijke dingen opgeslagen, dus nog geen backups gemaakt.

Bijdrager
    Ian83

Ja, alles wordt dan weer zoals het was.
    Maar ik betwijfel of dit de meeste efficiƫnte manier is om je iMac op orde te brengen, waarom is het een grote rommel? Staan dingen op de verkeerde plek ofzo?

Bijdrager
    Basket Case

Als je voor “Erase and install’ kiest (of de nederlandstalige variant daarvan), heb je inderdaad weer een compleet schone installatie. Tijdens de installatie kan je uit alle talen kiezen die door OS X worden ondersteund. Daarna nog even iLife installeren en je hebt de machine weer zoals nieuw.

Maaruh, ik vermoed dat je net van Windows komt, want bij een Mac gebruiker zou de optie ‘clean install’ niet op komen. Gewoon die zooi eraf gooien die je er niet meer op wilt hebben en lekker doordraaien met het Luipaard. Hij wordt geen seconde sneller met een clean install.

Binnen een paar weken komt het sneeuw luipaard. Wellicht dat je die er schoon op kan zetten als je het echt wilt, maar zelfs dat zal eigenlijk niet nodig zijn. Het is puur voor het gevoel (en als ex windows gebruiker ken ik het gevoel), want met een upgrade draait ie precies hetzelfde.

Bijdrager
    djmathijs

Valt opzich wel mee, meer onnodige programma’s enzo.
    Bijvoorbeeld de download map als ik daar nu met mijn muis overheen ga komt er echt een hele lap aan bestanden en programmas.

En hoe verwijder ik een programma?

Bijdrager
    iDephazer

simpel slepen naar prullenbak:-)

Bijdrager
    Joffry

MacMiep wijst je de weg !

Bijdrager
    djmathijs

Oke dus vanuit de map programma’s naar prullenbak?

En hoe bekijk je wat de verbindingssnelheid is, bij windows kon je dat doen door op status ofzo te klikken.
    En kan ik nu alvast Leopard Snow aanschaffen voor die 9 euro?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Xserve

In mijn ervaring kan een clean install wel degeljik helpen om je Mac wat sneller te maken (maar het verschil is veel kleiner dan op Windows). Je kan er ook heel wat gigabytes mee besparen als je onnodige talen en printerbestanden verwijdert.

Bijdrager
    djmathijs

Bedankt voor de reacties, ik ga nu eerst wachten totdat de nieuwe Snow Leopard uit is en dan doe ik een clean install.

Bijdrager
    Laiste

En mocht je toch wat programma’s in de prullenbak kieperen, tik dan in spotlight nog even de namen van die programma’s in, dan vind je waarschijnlijk nog wat prefs en applicationsupport-bestanden die je dan ook meteen weg kunt gooien. Of nog beter: zo nu en dan wil een fabrikant bij zijn programmaatje een de-installertje schrijven:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.