One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Opmaaksjabloon

Opmaaksjabloon

Profielfoto van ekremkoc

ekremkoc op 17 mei 2017 #

Ik heb een opmaaksjabloon in geavanceerd van Safari gevonden. Wat kan je met een opmaaksjabloon doen? Ik kan nergens een handleiding vinden.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 18 mei 2017 #

Een heel korte beschrijving die het iets duidelijker maakt:

CSS is dé manier om webpagina’s te stylen. Met de optie van Safari kan je
een eigen CSS-bestand aanmaken die op alle webpagina’s die je bezoekt
actief zal zijn.

In theorie zou je zo bijvoorbeeld de kleuren van de links van Google kunnen
veranderen van groen naar oranje…

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 18 mei 2017 #

ekremkoc op 17 mei 2017

Ik heb een opmaaksjabloon in geavanceerd van Safari gevonden. Wat kan je met een opmaaksjabloon doen? Ik kan nergens een handleiding vinden.

Daarmee kun je een bestand maken waarin je aangeeft welke opmaak je wilt dat HTML-elementen op webpagina’s krijgen. Alles dat je erin opgeeft, zal toegepast worden ná de opmaak die de website zelf bepaalt, zodat je bijvoorbeeld in je eigen CSS-bestand een minimumgrootte voor tekst zou kunnen definiëren, waar dan geen enkele site dan meer onder zal komen, of alle links voorzien van dezelfde kleur zodat je ze altijd kunt herkennen, ook op sites die ze in de tekst op laten gaan. Wat je zelfs zou kunnen doen is alle sites precies dezelfde opmaak geven, zodat ze er allemaal hetzelfde uitzien.

Heb je aan zoiets geen gebrek, dan kun je deze optie in Safari volledig negeren en je zult niks missen.

In theorie zou je zo bijvoorbeeld de kleuren van de links van Google kunnen
veranderen van groen naar oranje…

Nuttig als je kleurenblind bent, dat;)

Profielfoto van ekremkoc

ekremkoc op 18 mei 2017 #

Kunnen jullie me uitleggen hoe maak ik een opmaaksjabloon:
Zwarte achtergrond en witte tekst? Welke extensie moet ik opslaan?

Jakko Westerbeke op 19 mei 2017 #

Dit is alles wat je nodig hebt om dat te bereiken:

*    {background-color: black !important;
    color: white !important;
    }

Wat dit doet is voor alle elementen (dat geeft het sterretje aan) de achtergrondkleur op zwart en de voorgrondkleur op wit zetten, en die regels zijn als belangrijk aangemerkt zodat ze altijd toegepast zullen worden ná de regels van de site zelf.

Kopieer en plak dit dan in een leeg Teksteditor-document en geef het een naam die je leuk vindt (de normale extensie voor zo’n opmaaksjabloon is .css, voor Cascading Style Sheet). Daarna kun je het sjabloon in Safari laden door in Voorkeuren → Geavanceerd bij Opmaaksjabloon op het popupmenu te klikken en dan op „Andere…” Je krijgt hem weer weg door in datzelfde menu „Niets geselecteerd” te kiezen.

Wel moet hierbij gezegd worden dat dit betekent dat álle tekst wit zal worden, inclusief links en dergelijke. Wil je die in een andere kleur, dan kun je bijvoorbeeld dit doen:

*    {background-color: black !important;
    color: white !important;
    }

A    {color: blue !important;
    }
A:active    {color: red !important;
    }
A:visited    {color: purple !important;
    }

(Dit zijn de standaardkleuren voor links in de meeste browsers: A is een link in het algemeen, A:active is de kleur die de link krijgt wanneer je erop klikt, en A:visited is de kleur van een link naar een pagina waar je al bent geweest. Hier heb je een overzicht van kleuren die je bij naam kunt gebruiken in plaats van de bovenstaande.)

Profielfoto van ekremkoc

ekremkoc op 22 mei 2017 #

Jakko Westerbeke, het is me gelukt! Super bedankt, dan kan ik nu verder veel uitproberen (-:

Jakko Westerbeke op 22 mei 2017 #

Dan is het alleen nog een kwestie van genoeg HTML en CSS leren om te maken wat je wilt:)

Profielfoto van ekremkoc

ekremkoc op 22 mei 2017 #

Ja, inderdaad. (-:

Over dit topic

Gestart op 17 mei 2017 door ekremkoc

Laatste reactie door ekremkoc

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?