5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    d.kranen

opmaak voetnoten in Pages

Beste forumleden,
    In mijn verzameling stijlen heb ik er ook een voor voetnoten.
    Maar wat ik wil regelen lukt niet.
    Elke keer moet ik toch weer handmatig de opmaak regelen.
    Wat ik wil/graag zou willen is de volgende weergave:
    1 vvvvngfkufkflfllbjgiifydyddudussusssyrsraeaarstdyfglhglg
    tdyfugighohooooo.
    Dus het voetnootnummer, dan 3 of 4 spaties na het nummer en op eventueel volgende regels bij een lange tekst, zodanig inspringen dat de tekst onder de eerste letter van de eerste regel begint. Hier dus de ‘t’ onder de ‘v’.
    Wie weet ‘t?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik: ophouden met spaties te gebruiken om dingen uit te lijnen, daar zijn tabmarkeringen en inspringingen voor. Zet de inspringing van de linkermarge zover je die wilt hebben en voor de eerste regel op 0. Plaats dan het paginanummer op de eerste regel en druk erna op tab.

Het enige ellendige hieraan is dat je in de huidige Pages blijkbaar in de kop- en voettekst geen inspringing kunt instellen, maar de oplossing daarvoor is redelijk eenvoudig: typ je voettekst in het document zelf, kies als stijl ervoor „Kop- en voettekst”, stel alles in zoals je het wilt hebben, en werk die stijl bij. Dan krijg je ook de inspringing in de voettekst, en hoef je dus alleen de eigenlijke tekst ervoor nog maar daar naartoe te kopiëren.

Stap 1:

Stap 2:

Bijdrager
    Dick de Roos

Goeje bal Jakko!
    Duidelijke uitleg hierover.
    Overigens ging de vraag over voetnoten, en jij hebt de uitleg over voettekst gedaan.
    Ik ga er van uit dat de TS ook nog zal reageren.:oops:

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hè, te snel gelezen:( Maar het advies blijft: inspringing, geen spaties, en het genoemde probleem verdwijnt als het goed is als sneeuw voor de zon.

Bij voetnoten kun je in elk geval gewoon de inspringing instellen met de liniaal.

Stap 1: Zet de liniaal aan door op ⌘R te drukken

Stap 2: Sleep de inspringingsregelaars (het blauwe driehoekje met een balkje erboven) naar rechts:

Stap 3: Sleep het balkje boven het driehoekje naar links:

Vergeet niet om je voetnoot te beginnen met een tab (na het nummer) zodat de tekst op de eerste regel ook uitgelijnd wordt met het driehoekje. Ook is het erg aan te raden om op de blauwe knop „Werk bij” te klikken naast de naam van de stijl voor de voetnoot, zodat ze allemaal deze inspringing krijgen.

Bijdrager
    d.kranen

Hartelijk dank!
    Dick Kranen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.