8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bramvdb

Opmaak tabellen InDesign

Ik ben nu bezig in het handboek InDesign CS4 (Peter Maas bij Vanduurenmedia) tabellen aan het leren (of eerder aan het bijschaven) In dit boek staat goed beschreven hoe je een gewone tabel moet opmaken of een complexere tabel overnemen naar een nieuwe.
    Ik vind echter niet terug hoe je een complexere opgemaakte tabel zelf moet maken (van het begin, je hebt tekst zelf getypt met enters en tabs)

Een tabel die ik wil kunnen opmaken is de volgende:
    je hebt een kolom of 5 en een bv 8 rijen.
    De eerste kolom en de eerste rij zijn rood.
    De rest van de rijen zijn afwisselend licht rood en wit.

Ik slaag er wel in zo’n tabel te maken maar niet de opmaak op te slaan.
    Ik maak alinea stijlen waar ik dan ook celstijlen van maak maar de opmaak wordt niet overnomen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik hoor je niet over de tab ‘tabelstijlen’. Heb je daar ook al gekeken naar de mogelijkheden? Daar kan je stijlen opslaan nadat je een tabel hebt opgemaakt. Je kan ook een standaard stijl aanpassen natuurlijk. Invulling van kleuren verzorg ik zelf meestal handmatig dmv de tekstcursor in een cel te zetten en een kleur te kiezen uit de stalen of het palet. Je kan de vulling ook in de laatste optie bij ‘tabelstijlen’ invullen.

Wanneer je een tabelstijl hebt aangemaakt kan je hiervoor kiezen wanneer je een tekst omzet naar een tabel of een “kale” tabel selecteert.

Bijdrager
    bramvdb

Na het aanmaken van celstijlen maar ik daarmee dan een tabelstijl waarmee ik dan geïmporteerde of zelf getypte tekst omzet naar een tabel. Dat is allemaal geen probleem ik kan een vooraf opgemaakte tabel perfect de opmaak terug gebruiken via celstijlen en tabelstijlen.
    Handmatig is geen optie, dit kan ik ook, ik wil gewoon kunnen een opgemaakte tabel zoals in mijn eerste bericht opslaan via celstijlen en tabelstijlen en terug toepassen op nieuwe tekst.
    Mss moet ik het handmatig opmaken en dan opslaan maar daar ben ik ook nog niet in geslaagd, de opmaak ziet er goed uit maar als ik alles dan opsla via celstijlen en tabelstijlen en dit toepas op nieuwe tekst neemt hij niet alles over, de afwisselende rijen neemt hij niet over.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Vreemd. Hier heb ik nergens last van in de tabelstijlen. Aan de andere kant werk ik te weinig met celstijlen om daar iets zinnigs over te zeggen.

Bijdrager
    MouseMighty

Je werkt vanaf de verkeerde kant. Denk van groot naar klein dus van Tabelstijl en dan pas Celstijl. Net als alineastijlen en tekenstijlen. Zie bijgaand voorbeeld: Beide tabellen hebben dezelfde tabelstijl en diverse celstijlen. Ik heb eerst een tabelstijl aangemaakt, vanuit uit het menu dus zonder 1 cel of 1 kolom geselecteerd te hebben, voor de vulling heb ik gekozen voor de optie “Om elke andere rij” + de optie rijen overslaan en daar “1” ingevuld, hetzelfde voor de kolom. Daarna heb ik afzonderlijke celstijlen voor Kolom 1 en Rij 1 gemaakt. Selecteer tekst, converteer naar tabel en kies “Tabelstijl 1. Daarna met twee muisklikken zowel Kolom 1 als Rij 1 geselecteerd en celstijlen toegepast.

Bijdrager
    bramvdb

Bij het maken van de oefening in het boek heb ik ook geen enkel probleem, het is een tabel met de eerste rij en eerste kolom in 1zelfde kleur en de rest van de rijen dus van B2 tot het einde afwisselde kleur. Het opslaan van die opmaak en toepassen op een nieuwe zelfgemaakte tabel gaat perfect.
    Maar wat er niet instaat is hoe je zo’n tabel maakt vanaf het begin, wel jammer.

@MouseMighty bedankt, maar het zijn met afwisselende rijen waar ik last van heb, maar mss kan ik wel via jouw weg voor mijn probleem een oplossing vinden, ik probeer het eens uit.

Bijdrager
    MouseMighty

Voor je kolommen:

Let op het “overslaan” gedeelte

Voor je rijen:

Je kan zonder tabel gewoon beginnen:

Bijdrager
    Macteach

Je moet ook een goed boek kopen joh, dan had je het geweten:

InDesign CS5 100% Knowhow van Frans van der Geest
    :razz:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.