5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    h4a

Opmaak / 2 kleuren goud & zwart

Ik ben momenteel bezig met een opmaak die in PMS 871 (Goud) en zwart gedrukt moet worden.
    Maak het hele zooitje op in photoshop, gezien de originele bestanden deels ook in photoshop is
    opgemaakt. (aangeleverd door klant).

Zelf maak ik alles nu op in Geel en Zwart, Geel zal dan vervangen worden door Goud bij de drukker. Maar nu zit ik met een twijfel over een zwart bitmap beeld dat ik over een vol gouden (in mijn geval, geel vlak in kanaal photoshop) wordt geplaatst.

Moet ik het onderliggende vlak uitsparen, of is de zwart dekking sterk genoeg om het erover te laten drukken? Graag zou ik advies willen hebben wat ik het beste zou kunnen doen.

Bijdrager
    DTP2

Als er zwarte volvlakken inzitten waar een goud vlak onder zit zul je dit wel gaan zien ja. Denk dat het beter is om dit uit te sparen.

Bijdrager
    h4a

het is een zwart/wit foto van een champagnefles + glas op een tafel… veel rasterverlopen (grijstinten)… Wellicht dat dit helpt.

Bijdrager
    Katinka

Rasterverlopen?
    Dan lijkt me (voor jou) vrij duidelijk wat je moet kiezen:
    Als het grijs moet blijven (en geen zwart met een gouden achtergrond ofwel bruinig) dan moet je het uitsparen.
    En dan het liefst de hele fles en niet alleen de grijze/rasters, anders krijg je ‘vlekken’ door het zwart heen.

Maar als de achtergrond goud moet blijven, er dus geen wit te zien mag zijn, dan druk je het gewoon over. Een rasterpunt uitsparen is sowieso al onbegonnen werk.

Bijdrager
    AppelJuice

Goud is een dekkende inkt. Zwart overdukken over goud wordt bijna nooit mooi! Zwart pakt gewoon niet goed op goud.

Zowieso uitsparen zwart in goud. Maar dan je kunt wel kieren krijgen!!
    Probeer met je drukker te regelen dat hij goed op de trapping in afbeeldingen let! Dit is iets wat niet echt standaard is maar in jouw geval kan het helpen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.