23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    zeemeeuw

Opm. tragere opstart MacOSX na slechts enkele weken ?

Hallo:)

Heb nu een 7-tal weken ontzettend mogen genieten van mn MacBook, :inlove: m’n eerste Mac

Maar nu valt me de laatste tijd op, dat de opstart “nu al” opvallend (2-3x) trager gaat dan op het begin.

Dit is natuurlijk geen ramp. Het gaat me ook zeker niet om een supersnelle opstart oid..
    Maar de ervaringen met windows van steeds stroperiger wordende opstart, spoken een beetje in m’n achterhoofd.. als dit nu na amper 7 weken gebruik al voelbaar is, wat gaat dat dan binnen een paar maand zijn mss .. :?)

Dus nu vroeg ik me af ..

* Is dit normaal dat de opstart na 7 weken al een heel stuk trager gaat (relatief want nog steeds snel op zich) of ben ik als gebruiker ergens in de fout aan het gaan waardoor de opstart slomer wordt ?
    * En kan ik evtl ergens iets aanpassen om dit onder controle te houden / opstart van processen naar eigen wens te zetten ? (maw: is er bij Mac OS ook zoiets als “services.msc” en “msconfig > opstarten” zoals in Windows xp ?)

Alvast bedankt !:)

[size=9:5b7fc6174c]
    ( ps: het linkje “Hoe stel ik het beste een vraag op het MacOSX.nl-forum? ” bij
    Tips & Truuks om het beste antwoord te krijgen op je vraag” loopt dood )[/size:5b7fc6174c]

Bijdrager
    MacFly

Hier kan je instellen welke programma’s er worden opgestart als je inlogt. Kan soms veel verschil uitmaken. Let wel: uitvinken is niet voldoende, je moet ze echt uit de lijst verwijderen d.m.v het min-teken.

Bijdrager
    ragoooon

Heb dit inderdaad ook met men mac opgemerkt zeker na een nieuwe clean install, maar het systeem zelf blijft wel lekker soepel lopen tegen over windows, en ja zelfs in boot camp :) .

Bijdrager
    zeemeeuw

:D

bedankt !! zoiets zocht ik !!:)

.. Gevonden .. staan bij mij slechts 3 dingen in, dus veel uitvinken zit er niet in:P
    maar het was me om die “ituneshelper” wel al te doen, manier om daar de (voor mij overbodige) opstart alvast aan te pakken

—edit—

aha dan is het niet abnormaal , thx
    ja idd, de rest lijft zeer soepel lopen:)

bedankt beiden !:)

Bijdrager
    Esquare

Kleine tegenvraag: waarom start je die MacBook eigenlijk zo vaak op? Bij mij staan laptops altijd in de slaapstand. Herstarten doe ik eigenlijk alleen na een systeemupdate…

Bijdrager
    michelvdb

Caches af en toe legen, niet teveel fonts activeren, je Mac een nachtje aan laten staan -niet in sluimerstand- of een programma als MacJanitor gebruiken om logbestanden op te ruimen brengen al veel soelaas.

Bijdrager
    zeemeeuw
    ”Esquare”

Kleine tegenvraag: waarom start je die MacBook eigenlijk zo vaak op? Bij mij staan laptops altijd in de slaapstand. Herstarten doe ik eigenlijk alleen na een systeemupdate…

ik start ‘m eigenlijk niet zo vaak op, om de 3-5 dagen gemiddeld, bv na gebruik van Onyx: bij een van de cleanacties komt er op dat het aan te raden is, heroptestarten, en dan doe ik dat meestal wel:)
    Of na updates idd.

Maar dat is dus “goed” in feite, niet te veel heropstarten ? want een andere reden dat ik heropstart, was juist omdat ik vreesde dat het 24/24 u 7/7 aanstaan van mn macbook mss niet zo gezond was (was me vroeger bij mn windows laptop nl gezegd, (maar daar vertraagde het systeem wel na x dagen, heb ik bij mn macbook nog wel niet gehad, moet’k zeggen:) ) )

—–

Bedankt voor de tips, michelvdb,
    dat progje ga ik eens bekijken !!:D

Bijdrager
    Esquare
    ”zeemeeuw”

ik start ‘m eigenlijk niet zo vaak op, om de 3-5 dagen gemiddeld, bv na gebruik van Onyx: bij een van de cleanacties komt er op dat het aan te raden is, heroptestarten, en dan doe ik dat meestal wel:)

Cleanacties waarbij je moet herstarten zijn eigenlijk alleen nodig als er problemen zijn. Sowieso is al dat in het wildeweg ge-onyx normaal gesproken nergens voor nodig. Cache-bestanden zijn er niet voor niets: die helpen bij het sneller uitvoeren van taken.

Om je een indruk te geven: mijn Powerbook heeft nu een uptime van drie weken. En Onyx of welke andere ‘handige’ tool dan ook heb ik er nog nooit op losgelaten.

Bijdrager
    zeemeeuw

zo, dat is handig om weten, bedankt !:D

moet dus duidelijk nog “afkicken” van windows .. laat ik ccleaner ed .. 5x dag op los en schijfdegfrag. dagelijk .. beetje extreme cleaningsdrang :innocent:

maar dat is een hele “geruststelling”
    ik vond ook al niet zo bijster veel (gratis) cacheclean progjes ed..

bedankt !

Bijdrager
    CaDoc
    ”zeemeeuw”

moet dus duidelijk nog “afkicken” van windows .. laat ik ccleaner ed .. 5x dag op los en schijfdegfrag. dagelijk .. beetje extreme cleaningsdrang :innocent:

Ga lekker afkicken, start voor de lol je Mac gewoon een maandje niet opnieuw op en gebruik inderdaad geen cache cleaners of defragmenteer-programma’s. Het OSX bestandssysteem heeft veel minder dan Windows last van fragmentatie en heeft voor grote files ook een soort automatische defragmentatie-functie.

Apple computers zijn er niet om te onderhouden maar om gewoon te gebruiken :D

Heb zelf ook mijn post-Windows-periode doorgemaakt dus ik weet waarover je praat :innocent: :innocent:

Bijdrager
    Buzz
    ”michelvdb”

Caches af en toe legen, niet teveel fonts activeren, je Mac een nachtje aan laten staan -niet in sluimerstand- of een programma als MacJanitor gebruiken om logbestanden op te ruimen brengen al veel soelaas.

Caches zijn er, zoals al gezegd, niet voor niets, ze zijn er juist om je systeem sneller te laten werken. En ze hebben in ieder geval, net als log files geen enkele negatieve invloed op de opstartsnelheid. Een uitzondering zou kunnen zijn als je echt nog maar heel weinig vrije schijfruimte over hebt. Dat vertraagt je hele systeem behoorlijk. Maar dan zet alleen het opruimen van je logfiles ook geen zoden aan de dijk, je moet in dat geval waarschijnlijk ook gaan snoeien in de software en (media)bestanden op je Mac.

Je Mac een nachtje aan laten staan of opruimprogramma’s gebruiken is dus in ieder geval overbodig.

Behalve misschien extreme hoeveelheden fonts, en natuurlijk de Startup Items van je account, kunnen ook Netwerk services een merkbaar effect op de opstartsnelheid hebben. Kijk dus ook eens in het “Sharing” gedeelte van je System Preferences, en zorg dat alles uitgevinkt staat wat je niet nodig hebt.

Bijdrager
    CaDoc
    ”Buzz_D”

Je Mac een nachtje aan laten staan of opruimprogramma’s gebruiken is dus overbodig.

Hoe zit het dan met de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse onderhouds-scripts die om 4 uur ’s morgens uitgevoerd worden? Die zijn er volgens mij niet voor niets, al moet ik toegeven geen expert op dit gebied te zijn…

Bijdrager
    Buzz

Die periodic daily/weekly/monthly scripts, die MacJanitor ook uitvoert, zijn gewoon volstrekt onbelangrijk. Het is eigenlijk een overblijfsel van de UNIX achtergrond van OS X, dat stamt uit de tijd dat hard disks nog lang niet zo groot waren. Ik draai ze eigenlijk nooit. Ik heb ze dus voor de test zojuist maar weer eens voor het eerst in hele lange tijd (waarschijnlijk meer dan een jaar) gedraaid, om te kijken wat het me oplevert aan schijfruimte. De score is zo’n 1,6 MB op een harde schijf van 60 GB. Het heeft me dus 0.003% van mijn schijfruimte opgeleverd. Volstrekt verwaarloosbaar dus.

Bijdrager
    zeemeeuw

Bedankt voor jullie reacties en tips:)

”CaDoc”

Ga lekker afkicken, start voor de lol je Mac gewoon een maandje niet opnieuw op en gebruik inderdaad geen cache cleaners of defragmenteer-programma’s.

Dat ga ik eens proberen idd… lijkt me een uitdaging:P

mijn post-Windows-periode

hahaha ^^

Caches zijn er, zoals al gezegd, niet voor niets, ze zijn er juist om je systeem sneller te laten werken.

maar is de ruimte voor de cache dan groot genoeg ? het is wschl geen vergelijk, maar ik denk nu even aan cache van brosers, de windows map “prefetch”, de windows herstelpunten-map … wanneer die te vol raken, geeft dat allerlei problemen en juist tragere werking. Je kan dan de grootte van de meeste van die mappen voor cache wel anapassen, maar gaat / moet dat dan bij OSX ook of is “rekt” de ruimte automatisch of worden ze door die automatische cleanacties af en toe eens onderhouden ?:)

ps: met “Fonts”, bedoelen jullie daarmee dit ? Ik heb hier zelf nog niets aan veanderd, geen toevoegingen of activaties sinds ik mn Mcbook heb. Ik versta uit de tekst dat zolang je ze niet zelf geactiveerd hebt door te klikken, ze niet geinstalleerd staan ? Dus daarover (te veel fonts) hoef ik e geen zorgen te maken in feite ?
    Of bedoelen jullie exra (te downloaden ) fonts oid, om die er niet te vel van bij tezetten ?

bedankt:)

Bijdrager
    zeemeeuw

Hallo:)

Om nog eventjes hierop terug te komen, heb denk’k de reden gevonden :

De oorzaak van de trage opstart ligt kennelijk ook bij de aangesloten (usb) muis :
    – met muis aangesloten –> trage opstart
    – muis niet aangesloten –> opstart quasi even snel als dag 1

Ik kan er zelf geen verklaring voor geven, maar een paar keer uitgeprobeerd met/zonder muis omdat het altijd eens een toevalstreffer kon zijn oid, en dit is toch het besluit dat’k er uit maak

Niet dat er nog veel heropgestart wordt, maar toch leuk dat het weer lekker snel gaat (muis unplugged dus bij opstart) 8)

Bijdrager
    MacBeer

Nu is onze vraag natuurlijk: welke muis gebruik jij dan?

Bijdrager
    Oppie
    ”michelvdb”

je Mac een nachtje aan laten staan -niet in sluimerstand- of een programma als MacJanitor gebruiken om logbestanden op te ruimen brengen al veel soelaas.

Sinds update 10.4.2 al niet meer nodig.
    (Zie launchd.conf )

Bijdrager
    zeemeeuw
    ”MacBeer”

Nu is onze vraag natuurlijk: welke muis gebruik jij dan?

Ironisch genoeg, Microsoft :innocent: wheel Mouse Optical 1.1.A USB and PS/2 compatble

Ik hàd een Mighty Mouse … maar mijn ratje heeft de draad doorgebeten (althans een stukje tot op de ijzerendraad, (mooi ineengevlochten werkje trouwens !) )

Toen knetste alles uit op de macbook .. en werkte eerst heel even de USB poort niet, maar daarna ging het weer prima (weet niet of het ermee te maken heeft, maar denk er net aan)

En hoewel ik het een leuke muis vond, ligt 55€ me nog even te zwaar (gezien het dan de 2e zou zijn op zo’n korte tijd :oops: ) dus dan heb’k er maar een aan gehangen die hier nog lag en vrij was …

Inactief
    Anoniem

Ach, Microsoft muizen zijn ook goed.
    Als hij lekker werkt waarom zou je dan een nieuwe moeten kopen?

Bijdrager
    Esquare
    ”zeemeeuw”

Toen knetste alles uit op de macbook .. en werkte eerst heel even de USB poort niet, maar daarna ging het weer prima (weet niet of het ermee te maken heeft, maar denk er net aan)

Dan zou ik toch ook eens de opstart proberen met een ander usb-apparaat aan die MacBook gekoppeld. Helemaal jofel lijkt me dat niet.

Bijdrager
    zeemeeuw

Hoi:)

Ik heb nu opgestart met een digitaal fototoestel en een usb memory stick aangeloten (weet niet meer welke poort het was waar de muis toen op aangesloten zat), dat ging een beetje trager (1 “toertje” van dat ronde “laad-icoontje”) dan zonder usb-aparaten aangesloten
    En daarna nog eens met de muis dan nog eens ingesloten, wat ong. 11 toeren van het laad-icoontje inneemt (met niets erin een 5-tal).

Maar goed, al bij al geen reden tot klagen :innocent:

”iFreaky”

Ach, Microsoft muizen zijn ook goed.
    Als hij lekker werkt waarom zou je dan een nieuwe moeten kopen?

Ja, hij is zeker ook niet slecht, maar ik mis toch een beetje de zijknoppen (bij andere muizen zitten die vaak nogal ongemakkelijk of zijn ze te groot, of niet straf genoeg, zodat je er vaak “ongewild” al op klikt) en het scrollbolletje ivm sites die groter dan je vensterformaat zijn:)

Bijdrager
    TijhofGraphics

Als je heel veel bestanden op je Mac hebt die er sinds het opstarten bij zijn gekomen gaat hij d volgende opstartbeurt die bestanden controleren, zoiets wat bij Windows Defragmenteren heeet, alleen doet Windows altijd alles en alleen wanneer jij veel tijd hebt, en een Mac alleen datgene wat erbij is gekomen of wat veranderd is en altijd bij het opstarten, die gebeurt volgens mij bij het witte opstartscherm als je dat ding klokrondjes ziet draaien,
    -correctmeifIamwrong-

Ik weet niet precies hoe, maar volgens mij bovenstaande. iig als ik de mac aanzet en weer uitzet en daaan weer aanzet is er (bijna) niks om te defragmenteren zeg maar en start hij heel snel op.
    Als hij bij mij 2 dagen aanstaat..met torrrent e.d. . getit?

Greetz,
    TG

Bijdrager
    zeemeeuw

Bedankt voor je reactie:)

Eigenlijk kan het goed zijn, heb de laatste 10 dagen nl zo goed als niets gedownload wegens overschreden datalimiet (op smallband gezet… probeer al 3 dagen Pac The Man (6 MB) te downloaden en dat stopt gewoon halverwege na een uur ofzo al aan’t downloaden te zijn:( )

Maar dat wil dan eigenlijk zeggen, dat als je veel downloadt, je mss wél beter regelmatig eens kan opstarten ? Zodat het niet bij opstart een hele grote hoeveelheid nieuwe data is tov vorige keer, maar een paar keer een kleinere ?

Voorlopig gaat het -met muis unplugged dan- nog steeds goed qua opstarttijd, veel sneller dan toen ik het topic startte, maar mn macbook valt dan ook regelmatig uit zodat er noodgedwongen een heropstart is :cry:
    Maar goed dat is een ander probleem :$

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.