8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    aeltae

Oplsagprobleem/virus? op Macbook Pro

Beste forumleden,

Ik heb een Macbook Pro (Late 2013) met macOS Catalina 10.15.1. De laptop heeft een harde schijf van 500 Gb flash opslag. Ik via bootcamp ook Windows 10 geïnstalleerd en de schijf opgesplitst in 2x 250 GB. Sinds korte tijd heb ik in mac zelf wat problemen met opslag. De 250 GB is vol.

Nu heb ik al een aantal keer een opschoning gedaan en wat overtollige zaken verwijderd. Nu lijkt er iets vreemds aan de hand want telkens ik ruimte vrij maak (bvb. 5 GB) dan wordt deze vrij snel terug “opgevuld” zonder dat ik extra programma’s installeer of documenten, … download. Dit is mij al een aantal keer opgevallen.
    Gisterenavond heb ik bijvoorbeeld nog wat documenten en andere rommel verwijderd die ik niet meer nodig had, waardoor ik terug een 580 MB vrije ruimte had. En nu heb ik nog slechts 20 Mb vrije ruimte terwijl ik niks speciaals heb gedaan…

Zou het kunnen dat Ik last heb van een virus of iets dergelijks dat continue opslagruimte in beslag neemt?

Dit is best een vervelende zaak want op deze manier sluit mijn Mail vanzelf en dien ik altijd eerst nieuwe opslag ruimte te creëren alvorens ik Mail terug kan openen, maar de meeste dingen die nu nog op mijn mac staan heb ik echt nog nodig.

Hebben jullie een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn/wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Kwadraatje

Een virus of zoiets? Nee, zo voor de hand liggend is het meestal niet.:)

Bekijk dit eens: https://support.apple.com/nl-nl/HT206996

Een klik op de Beheer… knop geeft meer gedetailleerde informatie. Zijn er dingen die opvallend veel plek innemen?

Bijdrager
    KarelWillem

Van 580 MB naar 20 MB is tegenwoordig niets natuurlijk.

Dat is een CD-tje op hoge kwaliteit.

Dat verschil kan wat verklaarbaar cache-werk zijn of zo.

580 MB is sowieso niet echt werkbaar op een SSD-schijf van 250 GB.

Je moet echt veel meer vrij gaan maken op die 250 GB voordat we je weer normaal kan werken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    aeltae

<p class=”cite”>Kwadraatje op 20 augustus 2020 om 13:45</p>
    Een virus of zoiets? Nee, zo voor de hand liggend is het meestal niet.:)

Bekijk dit eens: https://support.apple.com/nl-nl/HT206996

Een klik op de Beheer… knop geeft meer gedetailleerde informatie. Zijn er dingen die opvallend veel plek innemen?

Ja, via die weg heb ik dus al een aantel keren wat ruimte vrij gemaakt.

Bijdrager
    aeltae

<p class=”cite”>KarelWillem op 20 augustus 2020 om 13:59</p>
    Van 580 MB naar 20 MB is tegenwoordig niets natuurlijk.

Dat is een CD-tje op hoge kwaliteit.

Dat verschil kan wat verklaarbaar cache-werk zijn of zo.

580 MB is sowieso niet echt werkbaar op een SSD-schijf van 250 GB.

Je moet echt veel meer vrij gaan maken op die 250 GB voordat we je weer normaal kan werken.

Ja dat weet ik. Het maar een voorbeeld om aan te tonen dat mijn ruimte héééél snel terug opgevuld is.
    Een van de vorige keren dat ik ruimte vrij maakte had ik iets van een 5 GB vrij. Maar toen was dat na een dag of 2 ook weer helemaal opgevuld zonder dat ik echt noemenswaardig grote bestand/programmas had geïnstalleerd. De laatste tijd gebruik ik mijn laptop voor wat te surfen op internet en wat word documentjes te schrijven.

Af en toe kijk ik wel Netflix via mijn laptop, ik weet niet juist hoe dit werkt maar worden er bestanden opgeslagen op mijn laptop als ik via Netflix stream? Misschien dat dit ook wel wat ruimte in beslag neemt dan? Alhoewel ik sinds Zaterdag geen Netflix meer gekeken heb op mijn laptop.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

met activitymonitor en dan “schijf” kan je kijken welk programma/proces naar je schijf schrijft

Bijdrager
    aeltae

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 20 augustus 2020 om 14:39</p>
    met activitymonitor en dan “schijf” kan je kijken welk programma/proces naar je schijf schrijft

Ok, ik heb eens gekeken en ‘kernel_task’ heeft 1.80 GB geschreven, ‘Safari Networking’ 934 MB en ‘Launchd’ 618 MB. Ik weet niet of dat normaal is? Dat zijn de ” ‘grootste processen’…

Bijdrager
    Kwadraatje

Het zou kunnen dat er iets mis is met de caches van Safari. In dit topic wordt uitgelegd welke stappen je kunt ondernemen:

https://discussions.apple.com/thread/8321175

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.