11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    syrius

Oplossing voor de “White Apple Logo of Death”

Deze posting is een reactie op zowel de draadjes “iPhone loopt vast” en iPhone dood‘. Volgens mij zijn beide gebruikers geconfronteerd geworden met een bekende en zeer vervelende bug in de systeemsoftware van de iPhone, de “White Apple Logo of Death” (ook wel WALD genoemd). Kort gezegd komt dit probleem er op neer dat iPhones na het updaten van bestaande applicaties of het installeren van nieuwe applicaties, automatisch herstarten en vervolgens blijven hangen op het witte Apple logo en met geen mogelijkheid meer verder dan het witte apple logo komen. Op internet zijn diverse verhalen te vinden van mensen die hierdoor getroffen zijn, evenals diverse mogelijke oplossingen. Ikzelf heb inmiddels al meer dat 10 keer met het WALD te maken gehad en het heeft me vele avonden en ook heel wat nachtrust gekost om telkens weer een werkend systeem te krijgen.

Omdat ik niet kon kiezen in welk van de twee draadjes ik dit verhaal met een mogelijke oplossing zou posten, en ik bovendien denk dat deze bug en de oplossing ervoor een eigen draadje verdient, heb ik onderstaand verhaal maar in een nieuw draadje gezet.

Soms wordt beweerd dat het “White Apple Logo of Death” zich alleen voordoet wanneer je applicaties rechtstreeks op je iPhone download of update. Dat dacht ik in eerste instantie ook en om die reden koop/installeer ik al lange tijd alleen nog applicaties via ITunes op mijn MacBook Pro (en worden ze bij de eerstvolgende synchronisatie op mijn iPhone gezet). Maar inmiddels denk ik dat dat weinig meer uitmaakt.

Volgens mij is veel waarschijnlijker is dat het probleem zich alleen voordoet bij mensen die een groot aantal applicaties hebben geïnstalleerd. Ik weet niet wat de grens is, wat het aantal applicaties moet zijn waarboven het probleem zich voordoet. Wat ik wel kan zeggen is mijn eigen ervaring: ik heb nu 77 applicaties op mijn iPhone, daarvan waren er een dikke tien al standaard op de iPhone aanwezig, dus ik heb er ruim zestig via de Appstore verkregen. Dat dat boven de kritische grens is, merk ik aan het feit dat iedere nieuwe applicatie of iedere update die ik op mijn iPhone zet (ongeacht of dat rechtstreeks op de iPhone zelf gebeurt of via de omweg van iTunes) automatisch leidt tot een vastgevroren wit Apple-logo bij opstarten, het beruchte “White Apple Logo of Death”. Voor alle duidelijkheid, bij het bepalen van het aantal geïnstalleerde applicaties moet je niet de Safari-bladwijzers meetellen die je in je beginscherm hebt gezet. Die krijgen ook een ikoontje mee, maar zijn geen applicaties.

Op fora op diverse plekken op internet zijn adviezen te vinden over wat je kunt doen om dergelijke vastvriezers te verhelpen. Soms (zeker als je niet extreem veel applicaties hebt geïnstaleerd), helpt het om enkele keren te resetten (door aan-uitknop en menuknop ingedrukt te houden totdat Apple-logo weer verschijnt) met iTunes open en de iPhone verbonden met de USB-poort. Je mag pas de volgende reset doen nadat het Apple-logo is gedimd (gebeurt na ongeveer vijf minuten). Bij de derde reset zou je je beginscherm dan weer terug moeten krijgen (“Bron: ArsTechnica“).
    Zo ben ik ook een keer gered. Maar helaas had ik de volgende keren minder geluk met deze methode.
    In het OMT-draadje ‘iPhone dood?’ is aan IMAC24 aangeraden om DFU mode te gebruiken. Ook deze methode werkt voor mij niet (meer).
    Ook de aldaar door Thoomas geposte methode werkt voor mij niet.

Wel werkt het om gewoon de Appstore te boycotten. Als je geen proramma’s meer download of update, krijg je ook niet meer te maken met het WALD. Maar ik ben zelf (nog steeds, ongelooflijk maar waar) dusdanig fan van de iPhone en vooral de applicaties erop, dat dat voor mij geen optie is.

De enige methode die consistent wél werkt en voorzover ik weet ook de ook de enige methode is (voor niet gejailbreakte iPhones) om weer een werkend systeem te krijgen, is je iPhone in herstelmodus (recovery mode) te zetten, vervolgens alle originele software weer te herstellen en vervolgens (als het lukt) de backup weer terug te zetten. Je iPhone zet je in herstelmodus door eerst de aan/uitknop én de home-knop beiden ingedrukt te houden tot het Apple logo (weer) verschijnt, vervolgens de USB-kabel in je iPhone te pluggen en de aan/uit-knop los te laten terwijl je de homebutton ingedrukt houdt totdat het “verbind met iTunes” venster verschijnt. iTunes geeft nu een melding dat er een iPhone in herstelmodus is aangetroffen, en je krijgt mogelijkheid om de iPhone te herstellen. Na het herstelproces (dat meestal vrij snel klaar is) krijg je de mogelijkheid om je backup weer terug te zetten of je iPhone als een nieuwe iPhone te configureren. Het terugzetten van de backup is (om mij vreemde redenen) een proces dat (aldus de diverse internetfora) bij iedereen die het overkomt vele uren tot meer dan een hele nacht lijkt te duren en vaak blijkt de backup niet bruikbaar (nog een bug in de iPhone software?), waardoor ik en diverse andere die regelmatig met het WALD te maken hebben gekregen er liever voor kiezen om telkens je iPhone als een nieuwe iPhone te configureren. Dat klinkt erger dan het is. Je programma’s, muziek, podcasts, foto’s, ringtones staan gewoon in iTunes, dus die worden bij de eerstvolgende synchronisatie weer op je iPhone gezet. Ook je Safaribookmarks, je Adresboekadressen en je Mail-accounts komen bij de eerstvolgende synchronisatie weer op je iPhone terug. Wat je wél kwijtraakt zijn programmainstellingen, voorkeuren, notities en highscores. Dat vind ik jammer, maar uiteindelijk toch niet zo’n groot probleem. Om die reden heb ik de automatische backup via een (elders beschreven) terminalcommando uitgezet, wat me bij iedere synchronisatie een hoop tijd scheelt.
    Voordeel van het configureren als een nieuwe iPhone is ook dat je weer vrij snel een werkende iPhone hebt. Het herstellen zelf en het configureren als een nieuwe iPhone gebeurt vrij snel, bij mij binnen een half uurtje. Je hebt dan een iPhone zonder muziek, video, adressen etc. en je kunt zelf bepalen dat je eerst je adressenboekje en agenda synchroniseert (wat vrij snel gaat) en pas op een moment dat het je beter uitkomt (’s nachts) je hele muziek en videoverzameling gaat terugzetten. Bij het terugzetten van een backup heb je die keuze niet en ben je vele uren tot een hele dag/nacht bezig voordat je een werkende iPhone hebt.

Het blijkt mogelijk om ook heel snel door het WALD heen te komen. Er is een methode om door het “White Apple Logo of Death” heen te breken en binnen een paar minuten weer een werkende iPhone te hebben, zonder dat je door een tijdrovend herstel- en terugzetproces heen moet. Ik ben de afgelopen drie keer dat ik een WALD had er mee gered, en omdat dit nu zo consitent werkt en ik ook zo voorspelbaar altijd crashes krijg bij het updaten van wat voor bestaande applicatie dan ook, of wat voor nieuwe applicatie dan ook, lijkt me het scenario dat Mandrake (de ontdekker van deze methode) op de webbapgina (http://iphonefreakz.com/2008/09/01/apple-logo-of-death-solution-swod/) schetst wel heel plausibel. Kort gezegd komt het er (als ik het goed heb begrepen tenminste!) op neer dat Springboard (de term die Apple gebruikt voor het startscherm oftewel het bureaublad van de iPhone en iPod touch) bij elke update of installatie de applicatiemap moet regenereren (‘application remapping’), een proces dat tijd nodig heeft en vooral véél tijd nodig heeft als je veel applicaties hebt geïnstalleerd. Apple heeft in haar wijsheid ooit bedacht dat als dit proces meer tijd nodig heeft dan 2 minuten, er wel wat mis zal moeten zijn. Consequentie is dat het regeneratieproces na twee minuten automatisch ge”kill”d wordt en opnieuw opgestart wordt door een software ‘watchdog’ (waakhond), een programmaatje dat die 2-minuten regel van Apple moet handhaven. Het opnieuw opbouwen van het bureaublad) om maar in OS9 taal te spreken) wordt dus door die waakhond telkens de nek omgedraaid voordat het de kans heeft gekregen om zijn werk af te maken. Na enkele malen killen en herstarten van het proces houdt ook de waakhond het voor gezien, en bevriest het hele proces met het apple logo gedimt op halve sterkte —> het beruchte “White Apple Logo of Death”…….

Dit is een programmeerfout dus, een bug. Een puur softwarematig iets dus, dat niets te maken heeft met de hardware. Ik lees op internet dat diversen hun vastgevroren WALD-iPhone al hebben omgeruild voor een nieuw exemplaar. Als bovenstaande theorie klopt, is dat geen oplossing en zal het probleem zich ook weer in het nieuwe toestel openbaren. Als bovenstaand scenario werkelijk achter de “White Apple Logo of Death” zit, vind ik het te gek voor woorden dat dit nog steeds niet is gefixed in systeemsoftware-update 2.0.1. of 2.0.2. Want ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat het probleem al (minimaal) sinds de introductie van de iPhone 3G bij Apple bekend is. Maar aangezien het enige tijd duurt voordat je boven de kritische grens van X applicaties op je iPhone komt, worden nu alleen de meest fanatieke Appstore downloaders met dit probleem geconfronteerd.

Nadeel van de Mandrake-methode is wel dat je je iPhone ervoor moet jailbreaken en na het jailbreaken ook OpenSSH moet installeren (en liefst ook nog je iPhone daarna een vast IP-adres meegeven). Ik ben absoluut geen hacker of terminal-geek, maar ik heb me er toch maar aan gewaagd, omdat ik spuugzat werd van alle keren herstellen en terugzetten. Mensen die nu met een niet-gejailbreakte iPhone met het WALD zitten moeten dus nog minstens éénmaal hun iPhone in herstelmodus zetten, alles herstellen en terugzetten. Voordeel van een gejailbreakte iPhone is wel weer dat je applicaties met nieuwe mogelijkheden kunt installeren die (nog) niet door Apple in de Appstore worden getolereerd, zoals een videocamera en een programmaatje dat je locatiegegevens van je iPhone automatisch terug-SMSt als je iPhone is gestolen of verloren (werkt op de achtergrond en programma’s die op de achtergrond werken mogen niet van Apple). Jailbreaken kan ook op een officiële iPhone (zoals ik heb). Ook na het jaibreaken kan ik gewoon via T-Mobile bellen en SMS-en en functioneert alles normaal.

Hoe het jailbreaken van de iPhone in zijn werk gaat zal ik hier niet uit de doeken doen, daar zijn elders vrij eenvoudig uitgebreide instructies voor te vinden. Ikzelf heb het gedaan met “Pwnage Tool”. Belangrijk is wel dat je Pwnage Tool versie 2.0.3 moet hebben voor iPhone software versie 2.0.2. Ook het installeren van OpenSSH (via Cydia, dat met Pwnage Tool op je iPhone wordt geïnstalleerd) is niet zo moeilijk en er zijn talloze instructies voor te vinden. Overigens krijg je bij de eerste keer gebruiken van Cydia een aanmeldscherm, waarbij ik heb aangeklikt dat ik hacker ben (geen gewone gebruiker en ook geen programmeur). Niet dat ik werkelijk hacker ben, maar ik was er niet zeker van dat je als gewone gebruiker OpenSSH tot je beschikking hebt. In Cydia kun je OpenSSH vervolgens vinden onder “Featured packages” – “Console Utilities & Daemons”.

Nu moet je alleen nog achter het IP-adres van je iPhone komen. Dat kun je door bij de instellingenknop op je iPhone ‘Wifi’ te selecteren, vervolgens je eigen Wifinetwerk te selecteren door op het driehoekje te drukken. Je komt dan in een scherm waar je IP-adres af te lezen is. Standaard is dat een (via DHCP) dynamisch gegenereerd IP-adres. Omdat je IP-adres kan variëren en je in een WALD situatie zeker wil weten wat het IP-adres van je iPhone is, is het raadzaam het IP-adres van je iPhone statisch (dus vast) te maken door op de optie ‘statisch’ te drukken.

Als je een gejailbreakte iPhone hebt, met OpenSSH er op geïnstalleerd EN als je weet wat het IP-adres van je iPhone is, kun je via de terminal contact maken met je iPhone OOK ALS JE EEN ‘WHITE APPLE LOGO OF DEATH’ HEBT. In de eerste minuten na een herstart is het Apple logo nog niet gedimd en is het systeem nog actief en kun je via de terminal (op je gewone computer) een commando ingeven dat de bovengenoemde waakhond uitschakelt en je springboard de tijd geeft om weer en nieuw ‘bureaublad op te bouwen’. Als dat is gebeurd en je je iPhone beginscherm weer terug hebt, moet je via dezelfde terminal de waakhond weer inschakelen, want het schijnt een onmisbaar systeemproces te zijn. Dit is voorzover ik weet de enige manier om langs het WALD te komen en op deze manier kun je jezelf een heleboel tijd besparen.

Overigens is op een via Pwnage Tool gejailbreakte iPhone het Apple logo bij opstart standaard veranderd in een ananas (is overigens bij installatie ook naar wens aan te passen). Maar ook die ananas kan een ‘logo of death’ worden, maar nu wel eentje waar voorbij te komen is.
    Het werkt al volgt:
    1. Zorg dat het ananas-logo (equivalent van Apple logo) op je iPhone (nog) niet gedimd is (herstart zo nodig de iPhone nog een keer). Je hebt nu enkele minuten de tijd om je werk te doen voordat het logo weer dimt. Als dat gebeurt herstart je gewoon weer en doe je alles de volgende keer gewoon wat sneller.
    2. Geef het volgende commando in: ssh -l root 192.168.1.103 (vervang dit nummer door het IP-adres van je iPhone). De eerste keer dat je dit duurt kan dit lang duren omdat er bij het eerste contact een sleutel berekend moet worden (bij latere contacten heb je hier geen last meer van). Als het gelukt is krijg je de melding “The authenticity of host ‘10.0.1.18 (10.0.1.18)’ can’t be established. RSA key fingerprint is LANGE_CODE. Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?” Type “yes”. Als het goed is zit je vervolgens via SSH in je toestel, wat je kunt ziet doordat je naam van te iPhone vóór je terminalpromt verschijnt.
    3. Typ in de terminal het volgende in mv /System/Library/SystemConfiguration/mobilewatchdog.bundle/ /

4. Typ in de terminal: reboot
    5. Na een paar seconden herstart je iPhone automatisch en na 3-6 minuten (afhankelijk van het aantal geïnstalleerde applicaties) kom (als alles goed gaat) je weer in je vertrouwde iPhone beginscherm.
    6. Nu moet je niet vergeten om de waakhond weer in te schakelen via de terminal. Dus log nogmaals via ssh in op je iPhone. en typ de volgende commando’s in:
    mv /mobilewatchdog.bundle /System/Library/SystemConfiguration/ en als hij daarmee klaar is, gevolgd door reboot
    7. De iPhone herstart weer, maar nu met de waakhond weer ingeschakeld (en een inmiddels correct opgebouwd bureaublad, waardoor je voorbij het witte apple logo komt). Je iPhone functioneert nu weer als vanouds.

Ik vind het eigenlijk te belachelijk voor woorden dat Apple een dergelijke bug nog niet via een software-update heeft gerepareerd. Als de iPhone werkelijk via het door Mandrake beschreven mechanisme in de fout gaat, wat ik vermoed, denk ik dat reparatie ervan toch niet zo moeilijk hoeft te zijn? Geef de waakhond vier of vijf minuten de tijd en niet de twee minuten van nu en het minimum aantal applicaties waarboven WALD kan optreden ligt al weer een stuk hoger…..

Ik vind het ook belachelijk dat als je met dit probleem naar Apple belt, je na het intoetsen van een 4 “voor ondersteuning van de iPhone” een bandje krijgt dat zegt dat je voor ondersteuning van de iPhone bij je telecomprovider moet zijn. Als ik vervolgens bel naar T-Mobile krijg ik een nietswetende studente aan de lijn die mij vraagt “de batterij van mijn telefoon te verwijderen”. Als ik uitleg dat dat niet kan bij een iPhone krijg ik nog het advies om de programnma’s te verwijderen (wat dus niet kan als je iPhone niet verder dan het opstartscherm komt). Kortom, telefonische support krijg ik niet. Bovenstaande oplossing zou ik ook nooit via de officiële kanalen hebben gevonden. Als ik alleen daarop had vertrouwd, zat ik nu nog steeds urenlang te herstellen en terug te zetten bij iedere update uit de Appstore (of aanschaf van een nieuw programma). Of had ik mijn iPhone gedesillusioneerd al naar T-Mobile teruggebracht en had mijn geld teruggevraagd.

Kijk dus verder dan je neus lang is en bestrijd dit soort vreselijke blunders van Apple dan maar met jailbreaken. De systeemsoftare-update die het WALD-probleem de nek om moet draaien laat al twee maanden op zich wachten……

Groet,

Syrius,

Bijdrager
    jabesse

Bedenk wel dat als jij met ssh op je telefoon kan inloggen en dingen kunt doen, iedereen dat op jouw telefoon kan. Wijzig dus altijd de default wachtwoorden!

Bijdrager
    macses

SSH gewoon uitzetten als je het niet gebruikt is ook goed

Bijdrager
    The JM

Dus die hele lap tekst geeft eigenlijk aan dat jailbreaken de oplossing is?

Bijdrager
    iJoost

En voor wat je allemaal belachelijk vindt, hier graag:

http://www.apple.com/feedback/

Bijdrager
    elfey

hoi, ik heb gisteren voor het eerst een WALD gehad. blij dat ik deze draad heb gevonden!!! backup teruggezet, dit ging vrij vlot. maar nu wilde ik de facturen gaan maken voor mijn klanten en dan blijkt dus alle data van Worklog weg te zijn…:( iemand daar ook ervaring mee? waar slaat Worklog de gegevens op? hope you can help me out…

Bijdrager
    elfey

ik heb met Worklog gemaild en zij hebben mij fantastisch geholpen!

Bijdrager
    goofyboy1

Beste iphone fans,

Ik heb de oplossing die hier boven is omschreven toegepast maar dan via een andere weg, namelijk via diskaid. Om een reset te bewerkstelligen heb ik de inhoud uit de map mobilewatchdog.bundle gecopierd naar mijn bureaublad en de inhoud van de map weg gegooid. Na de reboot die automatisch kwam zag ik tot mijn vreugde mijn vertrouwde opstart scherm. Helaas van korte duur want nu zie ik weer het witte apple logo…….. wat kan ik nu het beste doen moet de .plst ? alles terug plaatsen?

dit is de inhoud van de mobilewatchdog.bundle:

bplist00?

_CFBundleVersion_CFBundleIdentifier_CFBundleShortVersionString_CFBundleExecutableYDTSDKName_MinimumOSVersion_CFBundleDevelopmentRegionWVerbose^DTPlatformName_CFBundleInfoDictionaryVersion_CFBundleSupportedPlatforms_CFBundleSignature_CFBundlePackageType\CFBundleNameS1.0_,com.apple.SystemConfiguration.MobileWatchdog^mobilewatchdog_iphoneos3.1.2.internalU3.1.2WEnglishXiphoneosS6.0°XiPhoneOST????TBNDL

Bijdrager
    syrius

Aanvulling: sinds de softwareupdate naar versie 2.1 (dus al bijna twee jaar geleden) heeft het probleem zich bij mij nooit meer voorgedaan. Ik had lange tijd de indruk dat in iPhone software versie 2.1 en hoger de bug was opgelost.
    Toch doen reacties zoals die van Goofyboy en Elfey vermoeden dat ook met de huidige softwareversie (3.1.3) het WALD nog kan optreden. Onder welke omstandigheden het probleem zich dan voordoet weet ik niet, maar blijkbaar werkt de door mij hierboven beschreven methode ook in die gevallen.

Bijdrager
    marcusdj

Ik heb ook een WALD, en mijn iphone blijft hangen op het logo.
    Ik kan er helemaal niks meer mee.
    Weet iemand hoe ik hem weer aan de praat krijg?
    Hij wordt ook niet herkend via itunes.

help!!!!!

Groeten Marco

Bijdrager
    KylieMinogue

Download op deze link: http://www.recovery-tool.com/ios-recovery/iphone-stuck-on-apple-logo.html het programma Fix Recovery, zorg er wel even voor dat je niet alle optionele software mee installeert. Dit programma zet je iPhone in Recovery, mogelijk dat je daarna wel opnieuw kan installeren vanaf ITunes.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.