12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Basse

oplossing voor dagelijkse opslag ontwerpbureau

Ik heb een eigen ontwerpstudio, en werk al ± 12 jaar als grafisch ontwerper.

Heb mijn opslag van data tot nu toe op verschillende harde schijven staan. Ook heb ik alles (2X) op DVD gebrand.

Wie weet er een goede oplossing voor een dagelijkse back-up die je makkelijk kunt meenemen?
    Voor een vast back-up systeem gaat het tot nu toe prima op losse schijven, maar die neem je niet elke dag mee naar huis.
    Zit dus te denken of er een mogelijkheid is om dit elke dag te kunnen doen.

Ik weet dat er vroeger iets van een soort bandjes waren die automatisch van de dag een kopie maakte.

als iemand een aardig idee heeft hoor ik het graag

groet,
    Bas

Bijdrager
    Stadsman

Gewoon een losse externe schijf? Afhankelijk van wat je backupt zijn er verschillende software mogelijkheden, maar Time Machine lijkt me prima geschikt hiervoor. Wel even voor dageinde een sync manueel opstarten.

Bijdrager
    Potus.nl

ja, die tapesystemen ken ik, maar zou ik niet meer gebruiken.

Ik zou een backup programma gebruiken die op een vast tijdstip alles naar een externe HD zet.
    Die externe HD (liefst in zakformaat) neem je dan mee.

Ligt er een beetje aan wat je budget is en hoeveel Gb/Tb je nodig hebt.

De crux zit ‘m dan in de juiste software voor backups.
    Incremental backup kost je minder tijd dan elke dag alles opnieuw moeten overzetten, maar vraagt meer van je software.

Daarnaast zou ik nog de suggestie willen doen van online backup.
    Ik gebruik voor mijn belangrijkste bestanden (proefschrift in wording…) Mozy. De eerste 2gb zijn dan gratis. Meer ruimte kost geld.
    Maar goed, dan hoef je ook niet meer iets mee naar huis te nemen…

Backup software wordt elders op dit forum uitgebreider besproken.

Bijdrager
    Whamp

Wij werken zelf via Retrospect. Die maakt elke dag een automatische backup. Slaat alleen gewijzigde dingen van die dag op. Het systeem werkt in combinatie met DLT-tapes (+DLT-drive) van 80 GB. Werkt perfect! De volle tapes liggen bij ons in een kluis (da’s wel zo safe).
    Je kunt volgens mij de tapes ook in 20 GB of 40 GB of groter krijgen.

Bijdrager
    Basse

dank jullie wel.

het gaat me juist niet om de programma’s die een dagelijkse back-up kunnen maken. Time Machine is daar prima voor.

Het gaat me juist om op een handige manier grote hoeveelheden data elke dag mee naar huis te kunnen nemen.

Een kleine harde schijf zou kunnen, maar zijn die er van 1TB op ipod-formaat – of kleiner?
    Laten we zeggen dat ik elke ochtend iets aan mijn computers wil hangen, er automatisch een back-up gemaakt wordt om 17:00 uur, en het daarna gewoon mee naar huis kan nemen. Dat is een beetje mijn idee…

I

Bijdrager
    iJoost

Zoiets dan?

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10953

En dan in RAID 1 en telkens de “helft” meenemen naar huis?

Bijdrager
    Applemoes

Dat zou een prachtige oplossing zijn, zou de software dan `s ochtends de veranderingen op de andere schijf ook aanpassen?

Bijdrager
    iJoost

Hij kan een RAID1 set herstellen vanuit een van de twee schijven. Daarbij overschrijft ie dan de nieuw toegevoegde schijf. Hoelang dat precies duurt weet ik niet. Maar je moet je denk ik niet voorstellen dat je een over en weer synchronisatie hiermee kunt uitvoeren. Een “helft” als backup meenemen zodat ie in geval van brand veilig is lijkt me nog wel te doen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Basse”

Een kleine harde schijf zou kunnen, maar zijn die er van 1TB op ipod-formaat – of kleiner?

Deze is klein: LaCie Little Big Disk Quadra 1TB

Bijdrager
    Applemoes

Als je er dus vanuit gaat dat er op de schijf op kantoor na 6 uur `s avonds niks meer verandert en alleen maar op de schijf die je mee naar huis neemt en waar je `s avonds op werkt dan zou dus alleen de schijf op kantoor `s ochtends aangepast hoeven te worden.

De vraag is dan, hoe lang zou dat duren…..

Maar zoals je al zegt, puur als back-up bij brand o.i.d. zou al een prettige gedachte zijn.

bedankt.

Bijdrager
    reven

Blue Ray werkt bij ons erg goed.
    50Gb per schijf.

Tapes zijn op zich ook nog steeds prima (via retrospect).

Extern backuppen zou ideaal zijn.
    Macmini gekoppeld aan een Drobo op een andere locatie zetten met en overpompen maar.

Heeft iemand hier goede ervaringen mee?

Bijdrager
    Basse

heb een blu ray writer besteld om alles meervoudig op een goede manier te back-uppen. Heb nog gekeken naar tape writers, maar ben een beetje bang dat die in de toekomst gaan verdwijnen (net als de Syquest…) Nog een handzaam hard schijfje voor de dagelijkse back- up, en ik kan weer gerust gaan slapen.

(reden van mijn vraag was vooral omdat er weer eens externe schijven begonnen te mopperen, en merkte dat ik nogal veel data kon gaan verliezen)

dank voor de reacties

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.