15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Opleiding HBO cameraman/montage

Ik zou later graag in de filmwereld willen studeren. Maar ik vraag mij af of je wel werkelijk Final Cut Pro nodig hebt voor die opleiding. Is dit zo? Voldoet Final Cut Express niet?

Momenteel mijn enige vraag. Er zullen vast meer komen.

Bijdrager
    Thijs van Tol

In principe leer je op een HBO op een bepaald niveau analyseren en denken.
    Het leren van programma’s is een bijkomstigheid. Dat zal nooit de basis zijn voor een HBO/WO opleiding.
    Het zal een enkele keer voorkomen dat je met FCP moet werken, maar dat zou ook op school kunnen.
    Daarnaast denk ik dat je als beginner(?) niet zoveel merkt van het verschil tussen FCE en FCP.

Overige projecten worden door diverse studenten ook in Adobe Premiere gemaakt of in andere programma’s.
    ik denk dat het concept en de afwerking op een HBO belangrijker is dan in welk programma dit gedaan is.

Maar succes met je keuze, later…

Bijdrager
    Afroman

Ah bedankt! Dus voor thuis zal ik het niet nodig hebben? Vind het een beetje duur, en Final Cut Pro werkt niet op de MacBook.

Bijdrager
    acb

FCP werkt bij mij gewoon hoor op de MacBook (6.0)

Wat wil je precies gaan studeren dan? Echt films maken of alleen video?

Bijdrager
    Afroman

Toch?! Vet!

Nou, wat mij best interessant lijkt is reclamespotjes maken.(filmen/monteren of bewerken weet ik nog niet)
    Of kleine afleveringen van programma’s of zo. Maar ik zie mijzelf zeker niet werken aan de nieuwe Spider-man 4 of zo.(bij wijze van spreken)

Bijdrager
    postman

je kunt eens kijken bij digital video design van de HKU.

Bijdrager
    acb

Ik kan je verzekeren dat werken bij de film wel 100x leuker en beter is dan alleen spotjes en video’s maken hoor. Sowieso alleen al om de catering en de sfeer… Misschien moet je eens een weekje gaan stage lopen bij film/video bedrijven om te kijken wat het verschil is.

Bijdrager
    Afroman

Ja, het is pas over 3/4 jaar. Maar ik moet nu wel uitzoeken waar ik wil gaan studeren.;)

Bijdrager
    1234
    ”acb”

Ik kan je verzekeren dat werken bij de film wel 100x leuker en beter is dan alleen spotjes en video’s maken hoor. Sowieso alleen al om de catering en de sfeer… Misschien moet je eens een weekje gaan stage lopen bij film/video bedrijven om te kijken wat het verschil is.

nogal subjectief maargoed… Ik vind reclame namelijk veel afwisselender dan film en het is een wereld van verschil.

Als je echt goed wilt uitzoeken wat je wilt zou ik gewoon een bellen met een aantal bedrijven in die branche en vragen of je een middagje mee mag kijken.Als je je contactpersoon na zo’n dag dan nog een lekker wijntje geeft als bedankje en een beetje contact onderhoudt dan heb je misschien ook al een begin van een netwerk. (bijbaantje naast de studie wellicht)

Wanneer je van dicht bij meemaakt hoe het allemaal in zijn werk gaat en wat men precies doet in welke functie kun je een doordachte keuze maken waar je geen spijt van krijgt.

Kijk voor bedrijven bv eens op http://www.filmstart.nl

Succes!!

Bijdrager
    Afroman

Te gek, allemaal handige tips! Bedankt timmyboy!

Bijdrager
    Juriaan

Ik heb beide software pakketten wel voor je, je weet me te vinden:)

Bijdrager
    Hajo Telding
    ”acb”

Ieder zijn ding, ik vind het zelf namelijk leuker om aan documentaires te werken. Heb ook wel aan dramaproducties meegewerkt en de sfeer kan soms heel leuk zijn (soms ook helemaal niet), maar ik werk liever in een klein gezelschap. Lekker met z’n drie├źn op stap, veel inbreng, vaak creatieve oplossingen zoeken, etc.

Bijdrager
    acb

Docu en drama is ook top, doelde meer op internet / bedrijfs video’s en commercials.

Bijdrager
    Hajo Telding

Ik bedoel met “drama” overigens hetzelfde als wat jij bedoelt met “film”. Heb zelf ook aan telefilms meegewerkt, en ook aan diverse korte films, maar mijn voorkeur ligt toch bij documentaires en langere reportages. Daarnaast kunnen bedrijfsfilms, opdrachtfilms en commercials ook hardstikke leuk zijn hoor, de combinatie maakt het vaak leuk en afwisselend.

Bijdrager
    Hanhart

Zelf heb ik altijd met FCP gewerkt, maar als filmstudent (regie, niet montage/camera), kan ik je het volgende meegeven. Ik neem aan dat je in principe met FCE gewoon kan knippen, lassen en afspelen. En in principe heb je enkel en alleen die tools nodig. M’n maakt films om een verhaal te vertellen en dat verhaal vertel je door middel van shots aan elkaar te lassen. Zo wek je associaties op, leg je verbanden, enz. Wat ik persoonlijk het belangrijkste vind is dat je leert hoe je een verhaal kan vertellen met filmtaal en wat filmtaal nu precies is. Kleurbewerking, titelanimaties en wat weet ik niet allemaal komt op de tweede plaats. In FCP gebruik ik vooral de knip tool, ripple delete en de spatietoets (om het radicaal te zeggen). Natuurlijk wil je na verloop van tijd beginnen met kleurcorrectie, verschillende manieren van exporteren, enz, maar ik denk dat FCE om te beginnen niet slecht is.

– Han:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.