23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    MacAanZee

Oplader MacBook Pro doet het niet/wel/niet

Ineens deed zaterdag de oplader van mijn MacBookPro 15″ (2,5 jaar oud) het niet. Ineens ging de MacBook uit, batterij leeg – terwijl hij wel op de lader stond aangesloten. Het bleek toen dat het kleine lichtje in het stekkertje ook niet brandde. Later, na wat proberen, ging het ineens wel weer en heb ik hem helemaal opgeladen. Maar ineens deed gisteravond de lader het weer niet, wat ik ook probeer. Ik snap niet waarom. Er rammelt niks, snoertjes zien er prima uit. daar is volgens mij ook niks mee gebeurd. Ook aan het stekkertje zie ik niks. Waar kan het aan liggen en wat kan ik doen? Ik heb geen idee!

Bijdrager
    iMarvin

Gebruik je de MagSafe-adapter met de verlengkabel? Een kennis van mij had een tijd geleden hetzelfde, toen de verlengkabel eens losgehaald van de MagSafe, zat een dikke pluk stof in/tussen. Goed schoongemaakt en MagSafe deed het weer! Wellicht kun je dit eens proberen (indien van toepassing)?

Bijdrager
    piddy4888

Dat doet mijn eigen oplader ook. Als je hem erin steekt moet je eens proberen goed op de kabel te duwen aan het plugje, daar zit waarschijnlijk een los contactje. Als hij bij mij eenmaal oplaadt blijft hij wel laden, maar eer het zo ver is ben je wel even bezig…

Bijdrager
    MacAanZee

Ik gebruik géén verlengkabel en ik ontdek nergens losse contactjes in de kabel. Heb overal gevoeld en gebogen aan de kabels, maar het maakt niks uit. Ik doe altijd erg voorzichtig ermee. Daarom snap ik er ook niks van!

Bijdrager
    sdk1990

Zoiets had ik ook een keer, toen lag de adapter op een kussen. Daardoor was hij erg heet geworden en (zo heb ik toen gelezen) is hij uit voorzorg uit zichzelf uitgeschakeld tot hij weer afgekoeld was. Sindsdien nooit meer op een kussen gelegd, maar op een houten ondergrond, en nooit meer last van gehad.

Bijdrager
    iMad

Zit de Magsafe aansluiting op je MacBook Pro los?

Bijdrager
    MEEUW

het lijkt misschien een vraag of de stekker erin zit.
    Maar dat is het niet, heb je aarde op wandcontactdoos zitten?

Bijdrager
    iep

Contactjes op laptop even schoonmaken en ook die op de magsafe connector. Probeer die pinnetjes ook een beetje los te wikken, die willen soms ook nog wel eens vast gaan zitten waardoor je dit soort problemen krijgt.

Bijdrager
    MacAanZee

De Magsafe zit niet los, kabels zien er nog prima uit. Hitte kan het ook niet zijn, want dan moet hij het later weer doen. Stekker zit er in. Ik heb het geprobeerd in contactdozen met en zonder aarde/ Pinnetjes op de magsafe connector zien er niet vies uit. Ik heb er tegenaan geblazen, maar ga nog proberen ze met een tandenborsteltje of zo nog schoner te krijgen . @iep: hoe zie je dat los wikken/wrikken van die pinnetjes? Ze indrukken of zo? Ze zijn zo klein! Moeten ze normaal gesproken ingedrukt kunnen worden?

Bijdrager
    MacAnarie

Laat ik nou exact hetzelfde probleem hebben! Ook ik heb niets kunnen ontwaren aan de kabel/aansluiting/stekker etc. En ding zit altijd in het stopcontact, is daar in 2jr hooguit 3x uit geweest.

Heel benieuwd!

Bijdrager
    MacAanZee

Magsafe stekkertje en contactje schoongeborsteld. Gekeken of pinnetjes bewegen. Was allemaal goed. Maar nog steeds doet hij niks. Wat kan er nog meer verzonnen worden?:(

Bijdrager
    MEEUW

Laten we dan even bij de bron beginnen. MacAnarie, en macaanzee, doen jullie eens je best om de scenario’s goed en stap voor stap te omschrijven :).
    .
    Waar lig de adapter op, is er iets veranderd op je buro? bepaalde rand apparatuur aangesloten ? werkt het wel als je het snoer in rechte lijn leg, en werkt het als je hem omgerold naast stopcontact heb liggen? ect ect
    Alleen dan werkt testen zoals het hoor :). (sorry gaat veel tijd in zitten.)

Bijdrager
    makoe

En waarom kan dit niet gewoon kabelbreuk zijn? Is goed mogelijk en vaak niet eens zichtbaar. Iedere keer als je hem aansluit zit je er aan.
    Neem je laptop mee naar een Apple winkel, sluit hem daar aan op een oplader. Doet ie het daar wel dan is je eigen oplader stuk en wordt het tijd voor een nieuwe.

Bijdrager
    MacAanZee

@meeuw:

Laptop wordt gebruikt op verschillende plaatsen op bureau, bank, werk, ergens anders. Dus de lader ligt ook op verschillende plaatsen. Er is geen randapparatuur aangesloten en niks veranderd. Alle versies: draad recht, draad opgerold etc heb ik uitgeprobeerd (en mijn zoon ook). Ook de kabels voorzichtig alle kanten gebogen tijdens aansluiting, daarmee spoor je eventuele draadbreuken op, omdat hij het dan weer wel en weer niet doet.
    Maar omdat er helemaal niets te zien is aan de kabels, geen enkele beschadiging – ook niet aan de dunnere en zachtere kabel van het MagSafe stekkertje – kanm ik moeilijk geloven dat het draadbreuk zou zijn. Dat krijg je meestal bij stekkertjes, dan is ook vaak de buitenkant van kabel beschadigd of de kabel is ergens bekneld geraakt. Dat zie je meestal!

Bijdrager
    MacAnarie

@meeuw;

MBP staat of op het bureau, of de eettafel. Gaat met studiedagen in de tas. Heel sporadisch staat ie op schoot als ik op de bank zit. MBP staat nooit op de bank of op bed. Oplader zit rechtstreeks in het stopcontact (lees: wandcontactdoos), zonder verlengsnoer. De kabel ligt geheel zonder knikken achter het bureau langs op het blad, waar ik hem dan dus aansluit. Nooit staat het snoer op spanning, nooit knikt ie.

Een hele enkele keer wordt het snoer verplaatst naar de woonkamer om daar wederom rechtstreeks in het stopcontact geplugd te worden. Ook hier staat nooit spanning op het snoer (voor er flauwe grappen komen, met spanning bedoel ik fysieke spanning, geen stroom). Het snoer wordt nooit opgerold en gaat nooit in een tas.

Wanneer het lampje op de MagSafe niet vanzelf brand, volstaat het om m een keer los te koppelen en opnieuw aan te sluiten. Het lijkt dus iets met de contactpunten. Echter, in navolging van MAZ zijn deze schoon, recht en onbeschadigd. Ook het snoer is in Nieuwstraat, zonder beschadigingen. Het al dan niet werken van de oplader is niet beïnvloedbaar door het bewegen van het snoer alleen.

Reden waarom ik er niet mee naar de winkel ga; ik kan het (nog) niet reproduceren.

Bijdrager
    MEEUW

@macaanzee. Ik zeg ook niet dat het kabel breuk is :).
    Maar als je een probleem heb, en je de oorzaak zoek.
    Moet je dingen testen, stap voor stap. in de zelfde situatie.

Je kan niet zeggen : Hij lig op verschillende plaatsen en niks is veranderd.
    Stel dat er aan binnenkant een contactje los zit omdat hij zo vaak gebruikt is en heen en weer geslingerd.
    En op de bank de adapter op z’n kop lig en op buro “goed” kant. En niet altijd zelfde lig… dan kan je er ook niet echter komen waar het aan lig.
    Je kan ook bv de stekker van de xbox gebruiken voor adapter van laptop. Dan heb je van dat stukje al uitgesloten.

Bijdrager
    MacAanZee

Is ook de reden dat ik nog niet naar iCentre ga. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij zomaar ineens stuk is, terwijl hij nooit gehaperd heeft. Nou ja 1 keer. Zaterdag deed hij het niet. Na proberen in ander stopcontact ineens wel. (Maar dat stopcontact kan er niks mee te maken hebben!) Ik heb het nu overal geprobeerd.

Bijdrager
    MEEUW

De instelling “In het wild schieten en niet weten wat je raak om te hopen dat je prooi vang”
    Zal je niet overleven ;).
    Testen is een art, niet een thing 2do.

Bijdrager
    iep
    MacAanZee op 09 april 2013

@iep: hoe zie je dat los wikken/wrikken van die pinnetjes? Ze indrukken of zo? Ze zijn zo klein! Moeten ze normaal gesproken ingedrukt kunnen worden?

Exact dat is wat Apple ook aangeeft om te doen: pinnetjes gewoon paar keer indrukken. Als je er met je vinger overheen wrijft is het volgens mij al voldoende. Met een pincet gaat het wat handiger, punt van een balpen o.i.d. kan ook.

Anyway, het staat onder punt 7 van het volgende artikel van Apple: Apple Portables: Troubleshooting MagSafe adapters. Vindt je ook meer info over andere oplossingen voor dit probleem.

Bijdrager
    FoxieFox

Yup dat klopt, als U oplader het niet doet moet U even over de 2 Pinnen in de MegaSafe. Ik hoop dat jullie het kunnen vinden. Wij zijn bezig met oplader’s die dat soort problemen niet meer hebben.

MVGR, FoxieFox

TM en © 1983-2013 Apple Inc.
    Alle rechten voorbehouden. Licentieovereenkomst.

Bijdrager
    Bamibal

Hallo,

Heb ook een probleem met mijn lader. Zitten geen breuken in of wat dan ook. Alleen komt er een getik uit het ‘kastje’. Iemand een idee wat er gaande is?

Bijdrager
    Appleliefhebber

Gebruikt u hem met of zonder het bijbehorende verlengstuk? Zo ja op een geaard stopcontact? Zo nee verklaart de geen aarde waarschijnlijk die tikjes

Bijdrager
    rogerpaolo

Goh wat een informatief draadje (om maar in het oplader paradigma te blijven)… bij mij wilde het lampje vaak niet aanspringen, terwijl het icoontje bovenin wel aangaf dat de MB opgeladen werd. Ik wist helemaal niet dat de pinnetjes in konden veren.. paar keer met een plastic ‘spudger’ de pinnetjes ingedrukt en probleem weg.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.