12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Verdult

Opgezwollen accu iPhone 6s

Beste forumleden,

Ik heb mijn iPhone 6S ongeveer 9,5 maanden geleden laten voorzien van een nieuwe accu (deze deed ineens mee aan een ereplacement programma, kosten: ‘nada’, erg fijn) maar na een maand of 8 begon de batterij zich te gedragen alsof hij 3 jaar oud was: snel leeg, sprongen maken, bij 20-40% uitvallen en om een oplader vragen, 2 minuten later gewoon weer opstarten met “40%” acculading.

toen de accu 9 maanden oud was begaf deze het helemaal, na contact met de reparateur (amac) werd er mij verteld dat ik hem moest laten onderzoeken, (€40, zou ik terugkrijgen als het garantie was). Nu krijg ik een email van amac dat mijn accu was opgezwollen en de hele telefoon vervangen moet worden, hiervoor bieden ze mij aan om alleen de kosten van de accu te betalen (in totaal €86,41, de €40 gaat hier wel vanaf).

Heeft iemand ook weleens zoiets meegemaakt, of raad wat ik hiermee aanmoet? Ik vind het nogal raar dat ik moet betalen voor een nieuwe telefoon omdat de accu die amac vervangen heeft binnen een jaar mijn telefoon verwoest.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Pete.Z. Reden: Titel aangepast
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

amac doet wel meer rare dingen met garantie gevalen. Ik heb een macbook met het coating probleem waarvan het scherm onder garantie vervangen kan worden. Contact gehad met Apple, natuurlijk kost U dat niets. Nou gebeld met amac, jahoor dat regelen wij voor U, kom hem maar langsbrengen, nog even gevraagd naar de kosten: Het scherm kost U niets, wij brengen alleen wat kosten in rekening voor (een service waar ik nog nooit van gehoord had en alweer vergeten ben hoe ze het noemden) zeg maar het opsturen en de klant weer bellen als de macbook weer terug is. Hoeveel zij U, €84,95

Weer Apple gebeld, wilde eerst langsgaan in Amsterdam, want voor 85 euro kan ik mij wel een dagje vermaken in Amsterdam, maar daar zat het vol. Toen via Apple een afspraak gemaakt bij Cardservice te Zwolle, zonder extra kosten binnen een half uur een nieuw scherm op mijn macbook.

In jou geval zou ik hier werk van maken en eens kijken wat jou rechtsbijstand hier van zegt. Het is heel goed mogelijk dat amac er destijds geen originele accu in heeft gezet, dat heb ik zelf gedaan bij een iPhone 5 en die begon ook ineens dikker te worden (zie mijn posting over foto’s van iPhone halen). Misschien ook eens contact opnemen met Apple. Waarschijnlijk ligt jou telefoon nog bij amac en dat is jammer, dat geeft hun de mogelijkheid om de accu die zij er tot ingezet hebben te laten verdwijnen.

Bijdrager
    McPim

Opgezwolle 👍🏻. Goeie band.

Zonder gekheid, terug naar Amac! Het is hun accu, binnen een jaar doet ie raar, en dat hoort niet. Ze proberen het uiteraard op deze manier, gewoon netjes uitleggen dat de schade aan de telefoon veroorzaakt is door hun (nieuwe) accu die opzwelt. Zoals ze zelf ook bevestigen.

Bijdrager
    Joid

Het is heel goed mogelijk dat amac er destijds geen originele accu in heeft gezet

Gelul. Amac is een Authorised Service Provider dus wat jij zegt is niet mogelijk, anders zou Amac direct die status kwijt raken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Begrijp ik het goed dat je straks een nieuwe iPhone hebt voor de kosten van een batterij minus de onderzoekskosten?

Ik zou in mijn handen wrijven hoor….

Het “replacement programma” gold voor een vrij beperkt aantal serienummers. Vermoedelijk nam Amac contact op omdat jou telefoon er toe behoorde. Hoe dan ook: de ‘nieuwe’ accu was kennelijk sowieso niet goed en een volledig gratis nieuwe iPhone zou ze sieren maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd…

Bijdrager
    iDEOwen

Beetje lastige situatie, maar dit gaat in feite om wel of niet ‘garantie’ op een reserve-onderdeel / reparatie. Nu is het zo dat je 3 maanden garantie hebt op een reparatie & onderdeel, tenzij de garantie van het apparaat langer is. Dus de batterij onder garantie claimen gaat hem niet worden.

Dan terugkomend op wat je moet betalen, je betaalt dus alleen voor de prijs van de vervanging van de accu en je krijgt daar een zo goed als nieuwe telefoon (nieuwe of remanufactured) voor terug. Ik zou daar meteen ja op zeggen! Je betaald dus niet voor het vervangende toestel…

Je telefoon is trouwens niet verwoest, maar ze kunnen de opgezwollen accu (bij de Apple Authorized Service Providers & Apple Store) er niet veilig uit halen (kans op een fik). Vandaar dat de procedure vanuit Apple (niet Amac) dat de telefoon in zijn geheel vervangen moet worden.

Bijdrager
    McPim

Goed verhaal iDEOwen. Ik nam aan dat garantie op reparatie en onderdelen een jaar is. Volgens de voorwaarden (niet alleen bij Apple) is dat inderdaad maar 90 dagen. Dan wordt het verhaal toch iets anders en zou ik ook blij zijn met het aanbod van Amac.

Bijdrager
    Verdult

iDEOwen, dat klinkt erg logisch, het er niet uit mogen halen van de accu wegens brandgevaar.

De garantie die amac bied op een reparatie is ?30 dagen ongeveer, dacht ik. Kan ook 90 zijn maar sowieso al verlopen.

Maar naast de garantie is er ook nog een conformiteits wet, waar ruwweg instaat dat je van een product wettelijk mag verwachten dat het een bepaalde tijd meegaat. Bij een telefoon is dat langer dan 9 maanden. Vandaar dat ik nog niet in mijn handjes wrijf met het bod van €86,41, ik had namelijk hogere verwachtingen van het product dat recent is geprepareerd.

Ik heb ondertussen contact gezocht met het juridisch loket, deze was uiteraard als ik hem nodig heb telefonisch niet bereikbaar door een technische storing. Ik wacht nu op het antwoord op mijn vraag per email

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Bij een telefoon is dat langer dan 9 maanden”

Uiteraard, maar eigenlijk is de telefoon zelf nooit stuk geweest. Wel de later geplaatste batterij. Conformiteit is een breed begrip en geldt zelfs voor tweedehands spullen. (Al is de gekoppelde levensverwachting natuurlijk lager).

Maar het is ook zo dat dit onderdeel uitmaakte van een gratis(!) vervangingsprogramma en hoewel ik eerst zei dat je in je handen mocht wrijven (omdat het nog erger had gekund) kom ik daar op terug en denk ik nu dat je recht hebt op een volledig gratis iPhone exemplaar. Die €40 krijg je kennelijk sowieso terug maar de prijs van die nieuwe batterij klopt dus niet want nu moet je buiten je schuld om ineens betalen voor iets dat gezien vanuit Apple gratis was.

Amac heeft een slechte batterij geplaatst als onderdeel van een actie van Apple waarbij de consument gratis een batterij kon laten vervangen voor eentje die geen issues had. Jou nu voor deze fout laten betalen (al was het €1) klopt dus niet. Ik zou in ieder geval contact op nemen met de klantenservice van Apple als je dat nog niet gedaan hebt.

Bijdrager
    Moi

Bij een reparatie wordt de garantie op het totale produkt niet verlengd. Ten tweede, een accu is een slijtage product en valt daarom vaak (niet altijd) ook buiten garanties. Als je hebt getekend voor 90 dagen garantie en je zit nu daar ruim overheen dan zul je dus moeten betalen voor de vervanging van het toestel. Dan is €46 eur niet veel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De huidige type accu’s in mobiele telefoons hebben een veel langere levensduur dan vroeger. Je mag dus verwachten dat die levensduur gehaald wordt en dan is ‘minder dan een jaar’ niet acceptabel. Ik heb een iPhone uit 2009 met nog steeds de zelfde accu.

Als de TS ergens voor getekend heeft waardoor hij nu moet betalen dan denk ik niet dat dit conform het vervangingsprogramma van Apple is, want dat was gratis en zou dus geen onverwachte kosten mogen meebrengen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>nieuwsgroepen op 21 februari 2019 om 23:05</p>
    Het scherm kost U niets, wij brengen alleen wat kosten in rekening voor (een service waar ik nog nooit van gehoord had en alweer vergeten ben hoe ze het noemden) zeg maar het opsturen en de klant weer bellen als de macbook weer terug is. Hoeveel zij U, €84,95

Onderzoekskosten noemen ze dat daar. De A van AMac staat volgens mij voor achterlijk.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.