18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

Opgesplitste .zip-files uitpakken/samenvoegen

De vraag zal ongetwijfeld eerder gesteld zijn, maar het juiste antwoord is niet te traceren:
    -Soms krijg ik één grote .zip-file
    -Die bestaat, na opening, uit meerdere, genummerde zip-files.
    -Meestal zit in ieder afzonderlijk weer een .rar-file
    -Die afzonderlijke .rar-files zijn geen probleem: simpel samen te voegen met UnRarX
    -Het probleem zijn de ,zip-files.

Mijn vraag:
    Hoe(met welk programma) kan ik de inhoud van de uitgepakte, afzonderlijke, genummerde .zip-files in één keer combineren.
    (Ten overvloede: ik vraag dus niet hoe je alle zip-files in één keer uitpakt – dat kan b.v. met Stuffit.)

Alvast mijn dank!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eén manier die — als ik je goed begrijp — doet wat je wilt is om in de terminal de volgende opdrachten te geven:

cat zipbestand*.zip > volledig.zip
    zip -F volledig.zip
    unzip volledig.zip

Met de eerste plak je alle deelbestanden aan elkaar vast en maak je daarmee het bestand volledig.zip, met de tweede opdracht repareer je dat bestand (anders is het onbruikbaar), en met de derde pak je het uit.

Maar misschien dat The Unarchiver ook gesplitste zipbestanden kan openen? Dat zou het makkelijker maken.

Bijdrager
    sedikit

Dank! Maar ik heb een beetje schroom om de Terminal te gebruiken…….Met The Unarchiver (heb ik al geprobeerd) kun je, net als met Stuffit, wel in één keer alle .zip-files uitpakken. Alleen, moet je daarna al die afzonderlijke en genummerde rar-files weer uit die mappen vissen, en samen in één map stoppen.
    Ik ga langzaam geloven dat ik iets vraag wat onmogelijk is…Gelukkig is dit eigenlijk geen echt probleem, maar meer een ongemak (we zijn verwend!!).

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien de afzender eens contacten?
    Want op deze manier data rondsturen is niet meer van deze tijd; eerder iets uit 1992 of zo…

Bijdrager
    sedikit

Goed idee Goeiedag, dank je. Toch vind ik het vreemd dat Apple geen programma heeft wat (haar standaard) .zip-files combineert.Terwijl dat bij Windows, met hun standaard .rar wèl kan. Sterker: wij moeten dat programma, met een omweg, lenen: UnRarX

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    sedikit op 09 november 2014

ik heb een beetje schroom om de Terminal te gebruiken…….

Dan is dit een goed moment om daar eens overheen te stappen. Ondanks wat sommigen je willen doen geloven help je echt niet heel je computer om zeep door op één verkeerde toets te drukken, hoor — ja, je moet wel wat beter oppassen dan wanneer je alleen maar op dingen hoeft te klikken, maar het hangt er helemaal vanaf welke commando’s je aan het gebruiken bent. Die hierboven kunnen hoegenaamd geen kwaad: het eerste geeft de inhoud van bestanden weer (hier wordt het gebruikt om bestanden aan elkaar te plakken door ze achter elkaar weer te geven, maar de uitvoer gelijk naar een bestand te schrijven), de andere twee werken met zipbestanden op feitelijk dezelfde manier als bijvoorbeeld The Unarchiver dat ook doet. Zo’n beetje de enige manier waarop je met deze drie regels schade kunt doen, is als je voor volledig.zip de naam opgeeft van een bestand dat al bestaat, omdat dat dan overschreven zal worden.

Of durf je ook niet over te steken bij een zebrapad zonder verkeerslichten?:)

Bijdrager
    sedikit

Dank Jakko! Ik ga het één dezer dagen proberen. Alleen: blijft die “instelling “, via de Terminal ingevoerd, voor altijd staan? Of kun je die eventueel weer terugdraaien. Overigens: ik woon in Amsterdam, en doe zoals alle Amsterdammers: verkeersregels op fiets en te voet ken ik niet (en daar ben ik niet trots op….)

Bijdrager
    GoeieDag

Off topic: ik woon ook in A’dam, en houd me wel meestal aan de meest verkeersregels (eigenlijk aan 99,9%), als voetganger, fietser (en automobilist).
    Lekker rustig voor mezelf, en respectvol naar de andere verkeersdeelnemers.
    Moet je ook eens proberen Sedikit.

(Bovendien doen de meeste Amsterdammers, in weerwil van wat vaker wordt geroepen, ook zoals ik doe.)

Bijdrager
    sedikit

Ook off-topic. Ik overdreef Goeiedag :) ! Natuurlijk houd ik me ook aan de regels als er ander verkeer is. Maar als er geen ander verkeer rijdt, rijd ik op de fiets (vaak) wel door rood, en wacht te voet (vaak) niet op het groen van het zebrapad. Noch mezelf, noch een ander in gevaar brengend dus. Bij ander/druk verkeer is een ander verhaal. Echt ergerlijk, en gevaarlijk, vind ik op het fietspad die koptelefoon- en mobieltjes-manie, de scooters/brommers, en het niet uitsteken van de arm bij het afslaan van richting.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

blijft die “instelling “, via de Terminal ingevoerd, voor altijd staan?

Het zijn gewoon programma’s die je start en die dan hun ding doen — het zijn net zo min instellingen als wanneer je in de Finder dubbelklikt op een zipbestand om het uit te pakken. Ik denk dat ik snap waar je vraag vandaan komt: vaak wanneer aangeraden wordt op een Mac de terminal te gebruiken, dan is dat om één of andere verborgen instelling te doen die niet via de voorkeuren van een programma te bereiken is. Maar dat is niet het enige dat je ermee kunt doen — de terminal is gewoon een omgeving waarin je programma’s kunt starten, net als de Finder en het Dock dat zijn. Het verschil is voornamelijk dat je in moet typen wat je wilt, in plaats van dat je met je muispijltje dingen aanklikt.

Overigens: ik woon in Amsterdam, en doe zoals alle Amsterdammers: verkeersregels op fiets en te voet ken ik niet (en daar ben ik niet trots op….)

Dat is echt niet uniek aan Amsterdam:( Ik ben denk ik bijvoorbeeld de enige fietser die in Middelburg richting aangeeft en daarbij ook nog eens omkijkt of er verkeer achterop komt voordat ik ergens afsla …

Bijdrager
    sedikit

Jakko, bedankt. Ik heb al je adviezen ter harte genomen. Wat betreft het (off-topic) verkeer: de soep moet niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Zie mijn reactie op Goeiedag hierboven, met name dat wat ik ergerlijk vind in het verkeer. Ik deel je verkeersgedrag wat betreft richting aangeven. Wat zijn we braaf hè ;-) !

Bijdrager
    GoeieDag

Om ‘braaf’ te zijn is juist moed nodig!:)

Bijdrager
    sedikit

@Jakko Westerbeke,
    Ik heb nog één vraag. Die Terminal commando’s

cat zipbestand*.zip > volledig.zip
    zip -F volledig.zip
    unzip volledig.zip

Hoe kom je aan deze formuleringen/codes? Zijn die ergens te vinden? Of volg je een bepaalde logica? En is die dan ergens te vinden?

Bijdrager
    fred44nl

alle commando’s die gebruikt kunnen worden in Terminal staan in zgn. man-pages.
    bijv.: http://ss64.com/osx/
    je kunt ook in Terminal bijv. invoeren: “man cat” of “man zip”
    en dan krijg je ook een uitleg over het commando “cat” of “zip”.

Bijdrager
    sedikit

@fred44nl,
    Een openbaring! Mijn grote dank. Enigszins beschaamd dat ik dit nog niet wist/durfde na 10 jaar op de computer. Toont ook mijn (nu onterechte) koudwatervrees aan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    sedikit op 10 november 2014

Hoe kom je aan deze formuleringen/codes? Zijn die ergens te vinden? Of volg je een bepaalde logica? En is die dan ergens te vinden?

Eigenlijk zijn dat dingen die je moet weten, want erg veel logica zit er niet in — of in elk geval niet logica die je kunt afleiden zonder hem al te weten. Eén van de oorzaken daarvan is dat sommige van die commando’s al veertig en meer jaar oud zijn, en vaak afkomen van andere besturingssystemen — of daarop gebaseerd zijn. De namen zijn meestal een afkorting van wat het commando doet, maar dat helpt eerder de andere kant op: wanneer je de naam weet, bedenken wat de functie is. Zo is cat een afkorting voor „concatenate”, wat Engels is voor „aan elkaar plakken” — de functie van cat is namelijk om meerdere bestanden tot één te maken door ze achter elkaar te zetten. (Het is gelijk ook een goed voorbeeld van hoe oud die commando’s soms al zijn: „A cat utility appeared in Version 1 AT&T UNIX” aldus de manpage waar Fred het ook over had — en Version 1 Unix dateert van grofweg 1971 … ) De reden voor de afgekorte namen is dan weer dat het ze makkelijker en sneller in gebruik maakt — wanneer je ze eenmaal kent, dan — omdat „cat a.txt b.txt” heel wat sneller in te typen is dan „concatenate a.txt b.txt”.

Je beste zet is op het Internet een introductie tot Unix op te zoeken. Daar worden de veelgebruikte commando’s in uitgelegd, wat je als het goed op weg helpt er zelf meer te ontdekken.

Verder nog de tip dat een druk op de Tab-toets in de terminal probeert om namen van commando’s en bestanden aan te vullen. Is er maar één mogelijkheid dan zal die ingevuld worden, wat je heel wat typen scheelt („unz(TAB)” vult dan aan tot „unzip” — goed, dat scheelt maar één toetsaanslag, maar „caf(TAB)” vult bijvoorbeeld aan tot „caffeinate” wat heel wat scheelt); zijn er meerdere mogelijkheden dan wordt aangevuld voor zover dat mogelijk is. Dan is er nog de kans dat niet aangevuld kan worden omdat wat je ingetypt het al helemaal past voor meerdere commando’s; als je dan nog een keer op Tab drukt krijg je alle mogelijkheden te zien. Je kunt dit gebruiken om het commando te zoeken wat je nodig heb, als je tenminste een idee hebt welke richting je op wilt: stel dat je een zipbestand uit wilt pakken en niet zeker weet welk commando nodig is, maar je herinnert je wel (of vermoedt) dat het met „un” begint. Dan typ je „un” en druk je twee keer op Tab, met dit resultaat:

$ un
    unalias           uninstall         unpack200         until
    uname             uniq              unrar             unvis
    uncompress        units             unrtf             unzip
    unexpand          universalaccessd  unset             unzipsfx
    unifdef           unix-lpr.sh       unsetpassword     
    unifdefall        unlink            unstr
    $ un

Daar staat unzip tussen, dus dat zal het commando wel zijn om zipbestanden mee uit te pakken — het enige dat je dan nog hoeft te doen is op de z drukken, want na deze lijst komt er vanzelf weer „un” onder te staan (zie boven) omdat je dat al ingetypt had, en nogmaals op Tab te drukken om er unzip van te maken.

Dit is dan ook weer goed te combineren met man om de manpage op te roepen van een commando waarvan je de naam ziet, maar niet weet wat het doet — of waarvan je niet weet hoe je het moet gebruiken. Door die manpage kun je bladeren door op de spatiebalk of Ctrl+V te drukken om een pagina naar onder te gaan, Ctrl+B om een pagina naar boven te gaan, de pijltjestoetsen om per regel te scrollen, en Shift+, of Shift+. (dat zijn dus < en >, inderdaad) om naar het begin of het einde te gaan. Je komt eruit door op q te drukken.

Bijdrager
    sedikit

Jakko Westerbeke, ik waardeer zéér de moeite die jij voor me genomen hebt om het één en het ander uit te leggen. Ik heb jouw teksten (samen met die link van fred44nl) helemaal gekopieerd en er een pdf-bestand van gemaakt. Dat zit nu in mijn thuismap/computerallerlei/Terminal. Ik ga dat eens uitgebreid bestuderen. Nogmaals mijn zeer grote dank!!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een goede manier om te oefenen is om een map te maken waar je in kunt experimenteren. Start de terminal en typ in:

mkdir zandbak

waardoor je in je thuismap een map met de naam zandbak zult krijgen (kijk maar in de Finder). Kopieer er wat bestanden in vanuit andere mappen, en typ dan in de terminal:

cd zandbak

(of „cd z(TAB)” — zie boven:) ) waardoor je in de terminal in die map gaat. Je kunt dan naar hartenlust dingen proberen op de bestanden in die map zonder gevaar te lopen dat er belangrijke dingen kapotgaan.

Maar let wel: pas op met opdrachten waarvan je niet weet wat ze doen. Lees eerst het begin van de manpage (dus man opdrachtnaam) om te kijken waar die opdracht nu eigenlijk voor is — dit om eventuele narigheid te voorkomen. Hetzelfde geldt voor opties (dingen as -a, -v enz. achter opdrachten): als je niet weet wat een bepaalde optie doet, kijk eerst in de manpage van de opdracht of hij niet misschien schadelijk is.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.