2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    MCNONAMUS

[opgelost]Van KPN – Planet naar XS4all, van ISDN naar VOIP en Fritzbox 7340

[opgelost]Van KPN – Planet naar XS4all, van ISDN naar VOIP (Internet + bellen) en Fritzbox perikelen

Ik ben nu van KPN internet (vroegere Planet) en ISDN bellen over naar XS4all met bellen van XS4all.
    Later van ADSL naar VDSL.

Op dit moment werkt het gedeelte technisch prima, maar het gaf (administratief) nogal wat gedoe een irritaties voordat ik weer tevreden was.

Hierbij mijn bevindingen en tips, PM me gerust met vragen; als ik 1 iemand deze ellende kan besparen…:)

Home network internet:
    Laat ik beginnen met de Fritzbox, die heeft nu Firmware-Version 99.04.86
    In mijn Home Network draait er een MBpro (via N-protocol) een MacMini (wired), een IPhone en een Dune Mediaspeler en een Nas aan. Soms ook nog een Windows PC (wired) maar die krijgt steeds meer rust.

Home network bellen:
    Elke kamer heeft bedraad een telefoon, de huiskamer met daarbij een Siemens Dect toestel SL78h. 2 kamers hebben een ISDN toestel.

De aanvraag, de eerste perikelen
    Omdat VDSL stabieler is en een snelheidsverdubbeling van 20 naar 40 Mbit ook wel lekker is kwam ik bij XS4all.
    Op de XS4all site al mijn gegevens gechecked (en prints gesafed!) en hoera VDSL 40 mbit is hier beschikbaar als Basic.
    Dág KPN, u was een zeer betrouwbare leverancier maar helaas weet de salesafdeling totaal niet waar ze mee bezig zijn!
    In uw centrale (binnen 1 km van mijn huis) is VDSL beschikbaar, uw zeer vriendelijke monteurs weten dat allang maar dat is schijnbaar nog niet bekend in uw Call centre. (DUMBO’s).

Aanvraag bij XS4all ingediend, de stap van ISDN naar VOIP is lastiger, maar we willen van 4(!) prachtige telefoonnummers die we hadden tóch maar naar 1 terug en daarmee de basis-maandkosten terugbrengen.

Binnen een paar dagen de bevestiging in huis: Hoera XS4all Basic Internet!

Maar dan… binnen een dag hierna wéér een brief, EXACT het zelfde maar met XS4all Light Internet.
    Duhhhhh? Prints van de aanvraag gechecked, sukkels ik bestel BASIC!

1e Contact met de helpdesk, blablabla ik wil BASIC dus 40 Mbit!!
    De reactie was verbluffend (Youp van ’t Hek, leest u mee?); Ach meneer, Light (20 mbit) is toch ook snel?
    En “meneer, aanpassing zou vertraging van 14 dagen kunnen betekenen, kunt u zo lang zónder internet?”:eek: Nee, zo lang kan ik niet nee.
    Véle belminuten later uiteindelijk besloten om dan tóch maar de light versie te accepteren.
    Dus de 1e te verwachten tegenslag: van 20 Mbit naar 16 Mbit (XS4all snelheid voor light) was niet bedoeld.

De Fritzbox 7340 deel 1
    Fritzbox komt binnen, mooi ding…
    Zal ie ook werken op de KPN lijn?:smile:
    Aansluiten, WLAN aangezet, en huh, hij doet het!! (Vreemd ik heb nog geen XS4all lijn maar er staan wel XS4all gegevens in.
    Echt waar, hij werkt gewoon, direct aan de Alcatel splitter en met XS4all instellingen…. en nog op 20 Mbit met het oude IP-adres).
    Thuis-netwerkkabel eraan, niks!
    Via de WLAN de beide LAN poorten van de Fritz geactiveerd, en eco modus van de Fritz uitgezet, waarom bij de Fritzbox een van de LAN poorten AF FABRIEK UIT staan is me een raadsel. Dus staan nu aan.
    Nog niks.
    Modem mee naar kantoor boven (daar zit nu mijn oude aansluiting naar het KPN modem de Experiabox) en de switch voor het DATA netwerk wat ik heb. Geen LAN.
    Bellen met de helpdesk; nieuw modem binnen 2 dagen in huis.
    Op zolder prima, in de meterkast geen LAN uit de Fritzbox (??)
    Lokale installateur er bij; Fritzbox geeft internet over 6 (of 4?) kabeltjes, een DATA Netwerk gebruikt er 8.
    Kastje erbij gezet, netwerkkabel eraan, en JAAA hij werkt.

Effin, al snel, eind 2010 is de lijn omgezet naar XS4all (voor internet); bellen gaat nog steeds via de KPN.

De lijn hapert, de Fritzbox 7340 deel 2
    Mijn klacht was dat ik een paar minuten internet had en dan ineens haperingen/freezes.
    Helpdesk erbij: vele minuten later een oudere XS4all medewerker die vroeg het volgende aan te passen:
    – ga in het menu van de Fritzbox, kies System – kies links in de kolom Expert Mode en vink in het tabblad rechts Expert settings aan, kies APPLY.
    – Kies in de L-kolom Internet – Account Information en dan rechts tabblad Settings.
    – Kies bij DSL ATM settings; “Define ATM settings manually en vul in bij VPI 8 en bij VCI 48, vervolgens kies eronder PPPoA/VC-mux. Kies onderin APPLY.
    Haperingen voorbij, perfecte connectie.

Van ADSL naar VDSL
    Nieuwe brief, blablabla Dank voor uw aanvraag voor het upgraden van uw pakket. Duhhhh????
    Vele minuten bellen, helaas kan niet teruggedraaid worden, maar we doen het gratis als u niet tevreden bent.
    Nou, de bewuste upgrade dag brak aan, in de brief stond niets vermeldt over aanpassingen o.i.d.
    Zie de bus van Nacap staan bij de KPN centrale en geef de monteur koffie (de grote truck!)
    Meneer uw aansluiting is al omgezet, maar kan nog even duren tot het bitstream team het geactiveerd heeft.
    Na 2 uur maar weer eens bellen; lijn is nog niet vrijgegeven…
    Na 4 uur nog maar eens bellen, zelfde verhaal, andere meneer.
    Na 6 uur nog maar eens bellen; meneer zijn de settingen van het modem aangepast? U gaat van ADSL naar VDSL da’s Annex B naar Annex A.:eek:

Inmiddels wijs geworden maak ik tegenwoordig backups van van alles, dus ook van de Fritzbox settingen.
    – Ga naar System – Save Settings – kies rechts onderin SAVE (kies géén wachtwoord).

Op verzoek van de medewerker de FW geactualiseerd (v…86 stond er al op) en de modem terug naar fabrieksinstellingen Dat moet je niet doen! => lees verder.

Aanpassen van Annex B naar Annex A:
    – Ga naar Internet – DSL Information en kies Tabblad Interference resistance.
    – Kies daar Annex A en klik APPLY. Wacht tot modem zich reset en weer verbinding heeft, ga dus niet als een idioot lopen drukken.

Let op: Als je je Fritzbox naar fabrieksinstellingen terugzet ben je AL JE SETTINGEN als telefoons, telefoonboek, Home Netwerk device instellingen (Printers, NAS-sen e.d) kwijt. Zet je nu je backup terug dan staat alles dus ook die ANNEX B instelling weer terug en dat willen we niet.
    Kies er wel voor de backup te maken, pas de Annex optie aan en kijk of het werkt.
    Maak dan NOGMAALS een backup, nu met de aangepaste Annex A instelling, en rename de oudere zodat je later weet dat daar Annex B inzat of gooi deze weg.

Bellen met de Fritzbox
    Eigenlijk werkt het feilloos! Je moet alleen je eigen PIN-code (die je van XS4all krijgt) invullen.
    – Ga naar Telefony – Internet Telephony en klik rechtes het tabblad Internet numbers en vervolgens pas je het internet nummer aan Edit) of als er nog geen staat kies “New Internet Number”
    * Aanpassen of nieuw: Je provider staat op XS4all, display name (heb ik leeg) Internet telephone number hier staat jouw nummer dus 0123456789 (format alles incl. netnummer en geen spaties of streepjes!!)
    Password is het password/PIN dat in de brief staat bij XS4all Internet telephony. Password Confirmation (natuurlijk dezelfde PIN)
    Dan adjust Number Format; 00 en 31 staan uit, 0 en XX (netnummer) staan aan; bijvoorbeeld Rotterdam wordt dan: 00 31 0 10 die vetgedrukte staan dus aangevinkt.

Klik OK of APPLY.

DECT op de Fritzbox
    Dit is werkelijk fantastisch!
    Inmiddels zijn álle bovengenoemde toestel losgehaald, dus de meterkast is lekker opgeschoond.
    Als je op de Siemens kijkt zie je een knop INT (Intern).
    Druk je hier op dan kom je direct in het bel menu van de Fritzbox: Telephone book – All Internal en Answering Machine 1 en eventueel al extra gekoppelde DECT telefoons.

Het grote voordeel is dat je voor alle DECT toestellen het telefoonboek van de Fritzbox kan gebruiken! Dus niet elke toestel apart programmeren.
    Het telefoonboek programmeer je zeer makkelijk via je Fritzbox menu (Browser) waar je ook inkomende en uitgaande nummers snel kan toevoegen aan de lijst.

Tot slot: ADSL was bij mijn ISDN lijn Annex B, VDSL moet in de Fritz!box 7340 omgezet worden naar Annex A.
    De Fritzbox 7340 kan Annex A en Annex B beide aan (knap hoor…) maar het moet omgezet worden in je settingen.
    Je hoeft dus géén nieuw modem te krijgen, hetgeen elders wordt gezegd…

De Fritzbox 7340 is gewoon een super modem!

Bijdrager
    Chorro

Je kunt beter een wiki toevoegen aan je eerder gemaakte topic en daar deze oplossing in zetten.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.