17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    St. Mobbs

[opgelost] TN-Paneel en fotobewerking

Even kort de situatie uitleggen.

Binnenkort wordt er een nieuw beeldscherm (24″) aangeschaft. Dat wordt een TN-paneel.
    Maar ik persoonlijk ga ik over een halfjaar een nieuw fototoestel kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een fototoestel dat RAW-bestanden kan ondersteunen. Die RAW-bestanden wil ik met dat beeldscherm gaan “ontwikkelen”, zoals de witbalans, belichting en kleur. (Met Photoshop natuurlijk)

Nu is mijn vraag: is dat TN-paneel wel goed genoeg om mijn foto’s er mee te verwerken, als het gaat om kleurweergave?
    Of kan ik dit beter op mijn MacBook doen?

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Nikita

Sowieso heeft de standaard MacBook ook een TN paneel, zo mogelijk nog slechter dan dat van een ander gemiddeld TN-beeldscherm… Tenzij je het over een MacBook Pro hebt, dan is het een ander verhaal.

Bijdrager
    St. Mobbs

Nee, geen MacBook Pro. Ik heb gewoon een witte MacBook

Bijdrager
    sven-

Ook het scherm van de MacBook is een TN-paneel, en de kleurweergave (en vooral kijkhoeken) van een TN-paneel is gewoon slecht. Je kunt er wel mee werken, maar ideaal is het niet. Daar komt nog eens bij dat het scherm van de witte MacBook last heeft van een niet gelijk verdeelde backlight.

Zie onderstaand schema voor meer info:

Bijdrager
    Sjurkie

Kan je fotobewerken op een TN-paneel? Jazeker, geen probleem, ik durf de bewering aan dat meer dan 80% van de fotografie-hobbyisten met een TN-paneel werkt en een flink aantal geen flauw idee heeft wat ze missen.

Maak je daar dus niet druk over, zelfs veel professionals werken met TN-panelen om de simpele reden dat ze op locatie met een macbook werken. Verschil is dat ze iemand hebben die met een goed en gekalibreerd scherm alle foto’s even naloopt. Met een TN-paneel kan je dus prima uit de voeten.

Heb je een wat ruimer budget, dan kan je misschien een goedkoop pva-panel op de kop tikken.

”Nikita”

Sowieso heeft de standaard MacBook ook een TN paneel, zo mogelijk nog slechter dan dat van een ander gemiddeld TN-beeldscherm… Tenzij je het over een MacBook Pro hebt, dan is het een ander verhaal.

Zover ik weet hebben zowel de pro als gewone macbook een TN met 262k kleuren. Kijkhoek is wel beter op de pro…. veel beter.

Bijdrager
    St. Mobbs

Als ik de reacties samenvat: fotobewerking op een tn-paneel gaat prima. Alleen als ik het echt goed wil doen, even de foto’s met een goed en gekalibreerd scherm bekijken

Maar kan RAW-ontwikkeling dus ook, als ik het goed begijp?

Bijdrager
    sven-
    ”Sjurkie”

Zover ik weet hebben zowel de pro als gewone macbook een TN met 262k kleuren.

Lijkt me niet, want de zwarting op de MacBook Pro (en Air) is gewoon goed (wat je doet denken aan een pva of ips paneel) in tegenstelling tot de zwarting op de MacBook (daar krijg je grijs i.p.v. zwart).

Bijdrager
    Sjurkie

In de Macbooks zitten de volgende schermen:
    -9c84 = mbp = LP154WP3-tla1
    -9c85 = mbp = N154C6-l04
    -9c89 = mb = LP133WX2

De LP-schermen zijn LG-Philips panelen, beiden 262k (6 bit) schermen. Het N-scherm is een Chi Mei en ook 262k kleuren.

Er zijn amper IPS-schermen voor laptops, vrijwel alleen TN-panelen. IDTech maakt 15″ schermen maar that’s it voor zover ik kan vinden, die schermen zijn echter ook 6-bit.

Bijdrager
    polansky

Als je kleurechtheid belangrijk vind, zul je het scherm ook moeten calibreren.
    Iets dat je regelmatig moet herhalen (1x p/maand) <- doe ik zelf, ik ken mensen die vrijwel wekelijks een calibratie uitvoeren.

Bijdrager
    DrStrange

Tsja, wat is het je waard? Sommige dingen zijn beter, sommige dingen zijn minder.
    Maar als ik tethered sta te schieten met een MacBook Pro op lokatie ben ik sowieso al blij dat ik een histogram zie (veel omgevingslicht) en kijk daar meer naar dan naar de foto op beeldscherm.
    Oftewel: pro’s doen het ook wel eens met minder en gebruiken dan andere hulpmiddelen.

Overigens kan ik met de 20″ alu iMac die redelijk gecalibreerd is best goed uit de voeten;)

Bijdrager
    St. Mobbs

Als ik zo de reacties lees, dan kan ik als amateur best uit de voeten met een TN-paneel??

Bijdrager
    DrStrange
    ”polansky”

Als je kleurechtheid belangrijk vind, zul je het scherm ook moeten calibreren.
    Iets dat je regelmatig moet herhalen (1x p/maand) <- doe ik zelf, ik ken mensen die vrijwel wekelijks een calibratie uitvoeren.

Calibreren is altijd belangrijk, onafhankelijk van je type scherm. Je kunt beter op een gecalibreerd maar kwalitatief minder scherm werken dan op een beter maar ongecalibreerd scherm.

Overigens is het calibreren van een lcd-scherm absoluut niet zo frequent nodig als een crt-monitor. Die moest je echt om de twee tot vier weken opnieuw inregelen en profileren. Helderheid en contrast bleven niet constant, kleur veranderde.
    Een lcd an met gemak een half jaar mee als de instellingen en omgeving gelijk blijven.

Bijdrager
    St. Mobbs

Over dat calibreren: is die apparatuur daarvoor ook niet gevoelig voor storingen. Dat werd tenminste vermeld in MacFan no. 79 op blz 6 rechtsonder. (Hoewel ze het daar over fotospectrometers hebben, is wel iets anders)

Niet dat ik tegen calibreren ben (verre van dat) maar weet je wel zeker dat wat je meet, je ook meten wilt?

Bijdrager
    DrStrange

Huh?! Nou ik wel. En als je dan ook even wat links en rechts nameet in een foto. Ik bedoel, als iets wit lijkt op je monitor maar je meting (pipet) geeft 150/150/150 aan in RGB… dan zit er iets niet goed.
    En als je een neutraal grijs meet en je meet 120/240/180… dan klopt er ook iets niet;)

[extreme voorbeelden hè]

Bijdrager
    St. Mobbs

@DrStrange: gebruik je voor het nameten (die pipet) de “digitale kleurenmeter” uit hulpprogramma’s??

Bijdrager
    DrStrange
    ”S.

@DrStrange: gebruik je voor het nameten (die pipet) de “digitale kleurenmeter” uit hulpprogramma’s??

Nee, pipetje uit het gereedschapspalet in Photoshop. Afmeting 3×3 of meer pixels instellen en in het infovenster aflezen. Oja, en dan dus meten in een foto;)

Zeg trusten hè. Tis laat zat. Succes enniewee.

Bijdrager
    St. Mobbs

Iedereen hartelijk dank voor de adviezen en reacties. Hoewel meer reacties altijd welkom zijn.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.