30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    St. Mobbs

[opgelost] Processor-vraag van programma beperken

Een vraag over de vraag naar processor-rekenkracht :lol: (ik krijg het niet beter verwoord)

Op mijn witte MacBook (2,4 Ghz) gebeurt vooral wanneer ik met HandBrake een dvd ‘rip’, of wanneer QuickTime bezig is met converteren. De processor-vraag wordt in die gevallen 160 tot 180 procent. Wat tot gevolg heeft dat de fan met 6000 toeren staat te draaien. Al met al levert het een hoop lawaai op.

Is er nu een mogelijkheid dat ik vraag op 20 of 50 procent kan zetten? Met andere woorden: hun vraag naar processorbewerkingen beperken?

Omdat ik dergelijk grote rekentaken toch ’s nacht laat doen is daar tijd genoeg voor.

Bij voorbaat dank

Bijdrager
    macpro

Vroeger gebruikte ik daar Process Wizard voor, maar ik weet niet of die nog werkt onder Leopard.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De simpelste manier om de rekenkracht wat te verlagen (en dus ook het verbruik c.q. temperatuur) is via systeemvoorkeuren -> energie stand (opties)
    D.w.z: op mijn PPC, kan ik de CPU reduceren. Of dit met de Intel ook gaat weet ik niet zeker.

Bijdrager
    St. Mobbs

Process Wizard werkt niet onder Leopard. Net uitgeprobeerd.

En de mogelijkheid om het via de energiestand te regelen is er bij mij niet. Het enige wat ik kan doen is door een (extern) programmaatje de temperatuur/fans te beïnvloeden. (dmv Fan Control)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”macpro”

Vroeger gebruikte ik daar Process Wizard voor, maar ik weet niet of die nog werkt onder Leopard.

AppStop is er ook zo een, maar die werkt inderdaad niet meer goed onder Leopard, en Benicer is vrij oud en is voor de PPC en doet het misschien dus ook niet goed op een Intel Mac http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/BeNicer.shtml

Bijdrager
    St. Mobbs

Ik heb Benicer geprobeerd, maar hij doet niet wat ik wil. Met andere woorden: het werkt niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Eerlijk gezegt vermoede ik dat al.
    Je kunt b.v.b. ook via de “Terminal” de prioriteit van een lopend proces aanpassen.
    Dat doe je zo:
    top <return>
    sudo renice n PID <return>

“top” geeft een listing van de lopende processen, met in de eerste kolom het PID (program ID)
    “renice” verandert dan de prioriteit van het proces, n is een getal van -20 tot +20 waarbij 20 de laagste prioriteit betekent.
    “sudo” is nodig voor beheerder toegang (je moet je wachtwoord in typen)

Maar ik denk dat het niet helpt, want als b.v.b. Handbrake praktisch het enigste proces is dat loopt, zal het toch veel CPU vragen, omdat er niets anders is dat het “af kan pakken”.

Bijdrager
    St. Mobbs

Is er dan geen mogelijkheid om de processor op bijvoorbeeld 30% van zijn capaciteit te vergrendelen?

Bijdrager
    Pieterr

Op een dual-core kun je één core uitzetten via een CPU panel wat in Xcode zit. Maar ik weet niet of dit jouw probleem echt oplost. In plaats van twee cores draait er dan een maximaal.

Bijdrager
    St. Mobbs

Het is al een goed begin, maar dan krijg je een “bezettingsgraad” van 90%.

Terwijl ik 10 tot 20% van de totale capaciteit wil laten gebruiken
    20% van 200 is 40%

Dan is die 90% nog altijd ruim het dubbele.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk niet dat het kan wat jij wilt.
    Een programma vraagt weinig of veel van de cpu. (en dat is niet voor niks)
    Stel dat handbrake je cpu(s) haast volledig benut tijdens het rippen, wat zou er dan gebeuren als je de cpu op 20% zou kunnen zetten?
    Dat is ongeveer het zelfde als een computer met een 2 GHz cpu op 20% laten draaien t.o.v. een computer die vol op 400 MHz draait.
    Dat zou dus kunnen betekenen dat handbrake problemen krijgt met het rippen. De cpu zou dan te “traag” lijken om het een en ander op tijd te doen zodat lezen van de DVD en vervolgens de-compressen / de-coderen in balans zijn.

M.a.w: wat zou er gebeuren als je Halo of Doom op 20% zou willen spelen, dat gaat dus niet he?

Bijdrager
    St. Mobbs

De gedachte achter deze vraag was deze: doordat HandBrake zoveel van de processor vraagt, maakt hij zoveel lawaai en loopt de temperatuur zo op.

Als ik de cpu softwarematig voor HandBrake beperk, is het enige gevolg dat hij er langer over doet. Want HandBrake werkt
    ook op mac’s die een minder snelle cpu hebben. En met 20% hou je naar mijn weten nog altijd 1 Ghz over.

Bijdrager
    sven-

Is het enige probleem de hoeveelheid lawaai?

In dat geval zou ik zeggen, zet de MacBook in een kamer far away van je eigen slaapkamer, en weg is je probleem:) (en anders gewoon oordoppen in doen)

Bijdrager
    Nietzman

Vroegâh hadden computers altijd zo’n toffe turbo-knop.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”S.

De gedachte achter deze vraag was deze: doordat HandBrake zoveel van de processor vraagt, maakt hij zoveel lawaai en loopt de temperatuur zo op.

Als ik de cpu softwarematig voor HandBrake beperk, is het enige gevolg dat hij er langer over doet. Want HandBrake werkt
    ook op mac’s die een minder snelle cpu hebben. En met 20% hou je naar mijn weten nog altijd 1 Ghz over.

Natuurlijk werkt handbrake op minder snelle Mac’s, maar wat ik dus bedoelde was de balans tussen alle componenten:
    CPU,
    databus,
    RAM snelheid
    hd snelheid,
    Dat is allemaal op elkaar afgestemd.
    Daarom kun je b.v.b. wel (zoals ik op mijn PPC) via “energie stand” de CPU op een iets lagere klokfrequentie zetten.
    Maar als ik dat doe, en ik kijk naar het verbruik van b.v.b. Vuze (Azureus) dan heb ik op de hoogste cpu snelheid een gemiddelde van 50% met uitschieters tot ±70, en een enkele keer 80%. Zet ik de cpu op de gereduceerde stand, dan is het gemiddelde eerder 60% met uitschieters tot 80% en soms boven de 100%
    M.a.w: Vuze verbruikt iets meer van een CPU die op een laag pitje staat. Dat heb je niet in de hand. (Dat is dus niet het zelfde als Vuze op een andere minder snelle Mac.)
    Nu is de gereduceerde stand bij mij maar iets minder (van 2 naar 1,8 GHz, dus op 90% van vol vermogen)
    Als ik dus Vuze geen 50 maar 20% CPU verbruik zou kunnen geven, dan komt Vuze toch echt in de problemen wat betreft het binnenhalen van de torrent, het verwerken daarvan, en het wegschrijven op de hd.
    De klokfrequentie bij 20% of 80% verbruik is natuurlijk het zelfde, maar als een programma 80 wil, maar slechts 20 krijgt, komt het rekentijd te kort om alles wat verder mee zou kunnen spelen (torrent verwerken, DVD rippen,harddisk lezen schrijven,RAM) in een redelijke balans te houden.

Verder is het natuurlijk zo, dat de cpu niet de enigste component is die warmte produceert. De voeding, drive, grafischekaart, RAM doen dat ook. Het is dus nog maar de vraag of de fan’s minder hard gaan draaien als de cpu minder belast wordt. Warmte en de laptop is altijd al een groot issue geweest, en ik krijg zo langzamerhand de indruk dat de overstap van PPC naar Intel processors (dat was dus vanwege de lagere energie en dus warmte) uiteindelijk geen zoden aan de dijk heeft gezet. (Als ik zo eens naar al de verhalen kijk) Behalve dan, dat de PPC eigenaar straks in de kou staat met “Snow Leopard”:(

Bijdrager
    Pieterr

Nog eens wat gegoegeld. Voor Linux is er dit programma, helaas nog geen OS X port, hoewel de auteur daar wel aan werkt. Dit doet denk ik ongeveer wat je zoekt. CPU Usage Limiter for Linux:

How it works

Note that you don’t need to read this paragraph in order to use cpulimit, you can safely skip it if you are not interested in tweaking cpulimit. So, you are curious to know the secrets of cpulimit. Of course there is no secret if you are a C developer, but I will try to explain to everyone. The work of cpulimit is done all in userspace, so it doesn’t interfere with the Linux scheduler. Basically, the target process, which you can specify by pid, name, or command line, is continuosly paused and resumed by sending it SIGSTOP and SIGCONT signals. Signals are sent by cpulimit in appropriate moments, based on the limit specified by user and the process statistics read from /proc.

Voor transcoderen en downloaden is dit bruikbaar. Om je iTunes load omlaag te brengen is het minder geschikt.;-)

Moderator
    unSOUND

Je kunt ook de accu er uit halen en enkel van laadstroom werken, dan schakelt hij 1 core uit en draait de ander op een lagere kloksnelheid. Althans, bij de meeste notebooks van Apple werkt dat zo.

Bijdrager
    Pieterr

Maar let op: MacBook en MacBook Pro: de processorsnelheid wordt verlaagd wanneer de batterij wordt verwijderd terwijl de computer op een lichtnetadapter is aangesloten

Belangrijk: het gebruik van de MacBook of MacBook Pro zonder batterij wordt sterk afgeraden. Wanneer er een te grote belasting op de lichtnetadapter wordt gelegd, kan de stroomtoevoer worden onderbroken, waardoor de computer wordt uitgeschakeld. Hierdoor verliest u alle informatie die u niet hebt opgeslagen.

Moderator
    unSOUND

Kwestie van proberen lijkt me… En dan ’s nachts dus niks meer draaien dan enkel Handbrake.

Bijdrager
    Pieterr

Of gewoon softwarematig een core uitzetten: Disabling CPU Cores On A Mac.

Moderator
    unSOUND

Maar dan draait ie nog wel op 2,4 GHz…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”

Je kunt ook de accu er uit halen en enkel van laadstroom werken, dan schakelt hij 1 core uit en draait de ander op een lagere kloksnelheid. Althans, bij de meeste notebooks van Apple werkt dat zo.

Wat de TS eigenlijk wil (in de hoop dat dat minder warmte geeft, waardoor de fan ’s nachts zachter draait) is een proces (zoals Handbrake) minder CPU percentage laten gebruiken ongeacht of je het nu over een lage(re) of hoge(re) kloksnelheid hebt.
    Dit is dus uiteraard niet het zelfde als een lagere prioriteit geven aan een proces zoals je in de terminal kunt doen met sudo renice n PID. Want als dit proces dan aan de beurt is, is het % verbruik nog steeds het zelfde.

@TS:
    Ik weet niet of hier een terminal commando voor is (een grens stellen dus aan het verbruik per proces)
    Hier: http://developer.apple.com/DOCUMENTATION/Darwin/Reference/ManPages/
    Staan denk ik ALLE UNIX commando’s

Bijdrager
    Pieterr

Het gaat erom dat er minder warmte wordt geproduceerd. Dan kan op meerdere manieren. De klok verlagen is er een, een core uitzetten is een andere.

De TS moet zelf maar eens aan het experimenteren slaan, en z’n bevindingen hier terugmelden. Ik ben benieuwd.:-)

Moderator
    unSOUND
    ”hendrik

Wat de TS eigenlijk wil…..

Maar wat de TS wil kan dus niet. En dan is een oplossing zoals die van Pieterr en ondergetekende een simpele workaround.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”unSOUND”
    ”hendrik

Wat de TS eigenlijk wil…..

Maar wat de TS wil kan dus niet. En dan is een oplossing zoals die van Pieterr en ondergetekende een simpele workaround.

Dat had ik ook al in een eerdere post gezegd.
    Want als je een proces gaat beperken in rekenkracht raken andere zaken “in de knel”.
    Op mijn PowerMac kan ik de cpu(s) ook in een lagere stand zetten

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Pieterr”

Het gaat erom dat er minder warmte wordt geproduceerd. Dan kan op meerdere manieren. De klok verlagen is er een, een core uitzetten is een andere.

De TS moet zelf maar eens aan het experimenteren slaan, en z’n bevindingen hier terugmelden. Ik ben benieuwd.:-)

Verlengsnoer er aan, en dan buiten op het balkon?:D :D :D

Bijdrager
    Pieterr
    ”hendrik

Verlengsnoer er aan, en dan buiten op het balkon?:D :D :D

Ja, of in de badkamer, heeft ie meteen waterkoeling! :P

Bijdrager
    St. Mobbs

Allemensen, ik wist niet dat er nog zoveel antwoorden zijn bijgekomen. Ik had het toch wat beter moeten volgen, want zo ongeveer alle antwoorden staan erin.

Mijn dank hiervoor

Bijdrager
    nl-x

Wow… Kan ik een van de twee cores van mijn MBP gewoon softwarematig uitzetten? Twee vragen:
    – Kan dit ook met een MBP van december 2007 ?
    – Kan je dan een stuk langer met je batterij doen ?!

Moderator
    unSOUND

Het kan als het goed is met de developer tools ja. Qua accuduur zal het niet heel veel schelen denk ik, aangezien de processor maar een klein deel van het totaalplaatje is. De grafische kaart bijvoorbeeld is eerder een grootverbruiker.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.