30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Sad

[opgelost] piepende ritselende G5

Okee, ik ga nu uitgelachen worden, maar toch moet ik het kwijt. Ik heb hele goede oren. Ik hoor zelfs het ultra-hoge piepje van een TV als ik in een andere kamer zit.

Nu heb ik ook een dual 1.8 G5 onder mijn bureau staan. Die maakt ook een heel hoog maar zacht piepend geluidje. Het is geen constante toon zoals bij een TV, maar een soort “geritsel”.

Het gebeurt alleen als ik een venster vastpak en het versleep. Zodra ik stop met slepen houdt het weer op. Het geluid komt niet uit de speakers, maar van binnenuit de G5.

Het “ritselende” hoge piep geluid komt ook voor als ik intensieve audio bewerkingen doe en de processor het dus druk heeft. Op zich is het allemaal niet zo erg, maar soms wordt ik gek van friemelende piep-geritsel.

Wie heeft dit ook? Doe de proef op de som en houdt je oor naast je G5 en versleep een venster. Vraag 2 is natuurlijk: hoe kom ik er vanaf?

Bijdrager
    iAgree

Dat kan wel eens lastig worden want er zijn niet zo heel veel mensen die zo’n goed gehoor hebben in het hogetonen gebied, en ook nog eens een G5 , ik ben benieuwd of je hier achter gaat komen, succes.
    Ik ben heel benieuwd want ik ben ook iemand die meer dan gemiddeld goed gehoor heeft in het hogetonen gebied en ben aan het sparen voor m’n G5 :)

Bijdrager
    PICAPICA

Piept hier ook!

Heb je het ook als je met je muis over het dock gaat, met de vergroting van de verschillende iconen?
    MAAR ik zou niet weten waaraan het ligt???

Bijdrager
    KeKo

oplossing: ga meer uit (kom je ook weer meer vrouwen tegen die je dan kan aanspreken;) )

Bijdrager
    314ter

Ja, ik ken het maar heb het alleen gehad bij mijn iMac 350. Als de HD in slaap was kon ik het horen. Anders overstemde de HD het geluid. Ik heb geen idee wat dat nu kan veroorzaken…

Groet, Arjan

Bijdrager
    Sad

@keko: klik hier

Gelukkig hebben meer mensen er last van dus. Zou het één of ander ultra-high-frequency ding op het moederbord zijn? Dan prop ik daar gewoon piepschuim overheen ofzo.

Bijdrager
    KeKo

nou, dat kun je nu wel menen, maar zo offtopic is mijn post niet.
    Je hebt meer apparaten die hoge geluiden maken, soms hoor ik dat ook, zoals bijvoorbeeld de oplader van mijn camera. Als echt veel mensen er last van hebben is het een fout, maar als jij een supergoed gehoor hebt, kan daar waarschijnlijk weinig aan gedaan worden, behalve dat je je gehoor een beetje naar de kl#te helpt… of idd heel erg isoleren…

Bijdrager
    Quaint

Ik had precies ’t zelfde (G5, 1,6). Ik dacht eerst dat ’t aan mijzelf lag, maar nee, inderdaad, als ik iets versleep hoorde ik hem ook!

En ik probeer het nu dus weer, hoor ik hem weer niet. Heb wel de processor-update gedaan. Zal dat ’t zijn geweest?

Grtz Aljo

Bijdrager
    BlaH

ik hoor me ipod harde schijf soms heel goed draaien maarja als ik me headphones in doe nie meer natuurlijk:D

Bijdrager
    Panthertje
    ”colpolyp”

Gelukkig hebben meer mensen er last van dus. Zou het één of ander ultra-high-frequency ding op het moederbord zijn? Dan prop ik daar gewoon piepschuim overheen ofzo.

Na veel van deze klacht gelezen te hebben, ben ik er idd maar is op gaan letten (mijn oortjes zijn niet zo kieskeurig :wink: ) en ja de mijne doet het ook wel. Als het verder geen kwaad kan, laat ik het zo, ik heb er geen last van.

Weet wel dat er ook een actie van Apple was om je voeding te laten vervangen, wat dat nu exact verhelpt weet ik niet!

Bijdrager
    Flipstra

ik heb dat bij mijn powerbook! Volgens mij heeft dat bij mij te maken met de grafische kaart die een zacht “dop dop dop” geluid maakt als je bv. in een teksteditor een tekst tikt en de cursor knippert. Op de maat van het knipperen hoor ik dan een soort geplop. Op zich niet zo erg, maar wel vreemd…

Bijdrager
    stinky

jep same here in mijn powerbook.
    ik had zelf het idee dat het de processor ofzow was. ik hoor het bij het opstarten of bij het doen van sommige bewerkingen.
    de ene keer lijkt het ook duidelijker hoorbaar als de andere keer, maar het is altijd duidelijk genoeg aanwezig.
    ach, van een vette auto vind ik het ook ni erg als er wat goed geluid uitkomt alsie aan het werk is haha!

Bijdrager
    Convicted

Het geluid is je harde schijf die dan bezig is met communiceren met andere componenten van je Mac. Ik hoorde het al in mijn 7500, het is niets bijzonders.

Bijdrager
    Sad

Nee ik denk met 99% zekerheid dat het niet de HD is die reutelt veel harder en lager. En waarom zou die iets gaan doen als ik een venster sleep, precies in het ritme waarin ik een venster sleep?

Bijdrager
    Convicted

Het zou ook de videokaart kunnen zijn.

Een harde schijf reutelt overigens niet altijd hoor als deze bezig is met taken. Voor zoiets als een venster slepen lijkt het mij ook sterk dat deze moet gaan zweten, echter er moeten natuurlijk systeem bestanden aangesproken worden om jou daadwerkelijk dat venster te kunnen laten slepen of te laten doen wat jij wilt doen of dacht je dat dat magisch ging zonder enige dataverkeer?

Tja je hoeft het natuurlijk niet te geloven als je er 99% zeker van bent maar als je een koptelefoon op zet dan hoor je ook weleens dat gepiep terwijl je met dingen bezig bent en dat is dus echt gewoon de harde schijf van een computer.

Bijdrager
    Eehhm…

Hee, mijn TiBo doet dat ook , maar vooral als er een FireWIre apparaat aanhangt. Hij begint duidelijk te piepen als ik er mijn videocamera of mijn scanner erin prik. En dan inderdaad bij het slepen. Héél Irri.

Bijdrager
    Sad
    ”Convicted”

Het zou ook de videokaart kunnen zijn.

Een harde schijf reutelt overigens niet altijd hoor als deze bezig is met taken. Voor zoiets als een venster slepen lijkt het mij ook sterk dat deze moet gaan zweten, echter er moeten natuurlijk systeem bestanden aangesproken worden om jou daadwerkelijk dat venster te kunnen laten slepen of te laten doen wat jij wilt doen of dacht je dat dat magisch ging zonder enige dataverkeer?

Ik denk inderdaad meer aan de videokaart, of dataverkeer over de PCI bus ofziets. Maar als ik het met een audio berekening heb, dan sleep ik geen vensters en gebeurt het ook. Hmmzzzzz.

Ik heb 1 GB geheugen en MenuMeters (dan zie je o.a. wat je HD doet) en ik kan hele applicaties voor de 2e keer opstarten zonder dat de harde schijf iets doet. Dus de HD is wat mij betreft onmogelijk. Bovendien heb ik vaker Maxtors gehad en nog nooit dit gepiep.

Nou ja ik ga de kast wel eens openmaken en met mijn oor op het moederbord liggen.

Bijdrager
    Sad

De oplossing kreeg ik van Cane in een prive bericht:

in systeemvoorkeuren ga je naar “Hardware” en dan zet je “Power: Nap” uit.

Oh wat is het weer heerlijk stil!

Bijdrager
    Zout

nadeel is dat ie dan naar elke reboot weer op on staat….

Bijdrager
    iAgree

A: Wat doet dat power Nap dan wat je uit zet vraag ik me dan af , dan weet je ook meteen waar je het op je moederboard moet zoeken.
    B: Als je dan toch je moeder board wilt beluisteren kan je aan raden een rubber stukje tuinslang of iets dergelijks te gebruiken , 1 kant tegen je oor en met de andere kant over je board , dan kun je veel precieser waarnemen ;-).

Bijdrager
    Sad
    ”Zout”

nadeel is dat ie dan naar elke reboot weer op on staat….

Shit inderdaad!

Ik kan op Apple support site ook nergens vinden (as usual) wat Nap doet.
    Bareuh:(

Bijdrager
    iAgree

MMMM het blijft dus feitelijk een raadsel wat het nu veroorzaakt, spijtig

Bijdrager
    Sad

Andere oplossing:

Energy Saver Preference Panel en dan bij Options, zet de “Processor Performance” naar “Automatic”

dat scheelt bij mij een hoop gepiep en hij onthoudt het ook nog na een reboot.

Bijdrager
    iAgree

Ik dacht dat dat weer ten koste van de prestaties in het algemeen ging of valt dat mee ?

Bijdrager
    Sad

Tot nu toe geen last van, maar als je Nap uitzet schijnt nogal slecht te zijn voor de processor (don’t wask me why) daarom wordt Nap ook steeds weer aangezet.

Bijdrager
    T

Hallo,

ik heb een nieuwe G5 2.7 DP en ik hoor een piep met een regelmatige interval van binnen uit de machine. Waarom is dit? ik vind het niet zo fijn. Kan iemand me meer vertellen? Ik hoor verhalen over versleten lagers van de fans e.d..

ik hoop dat het normaal is anders heb ik gezeik met dat ding en dat wil ik niet.

verdorie

T

Bijdrager
    Van Cot

ik denk dat dit soort ruis iets typisch voor dergelijke elektronica is. Mijne PC heeft dat altijd al gedaan (je moet wel eerst alle ventilatoren op die van de voeding na loskoppelen voordat je iets hoort.

Bijdrager
    T

Ik hoop het wel anders vind ik het echt een minpunt. Maar ja mijn windows laptop zou kraken en alarm slaan bij de berekeningen die ik doe op de g5. Dus dat dan weer wel.

T

Bijdrager
    T

En als ik iets sleep met de muis hoor ik het ook. Vooral toen ik in Ableton Live de bufferwaarde slider bewoog. Toen hoorde ik het heeeeel sterk. As we speak doet ie ‘iiieeeee……iee……….ieeeeeEEEEEEEEeee……..iee……ieee…………..

heel arie

Bijdrager
    Van Cot

vind het ook raar, maar hier doet die PC dat al van in het begin, dus ik maak er geen probleem van, en er staat hier toch meestal muziek op terwijl ik bezig ben en die beluister ik meestal via oortjes om mijn huisgenoten niet te storen, dus ik heb daar helemaal geen last van.

Binnenkort eens naar een apple store, benieuwd of iedere G5 dat doet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.