9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Yakke

[Opgelost] PHP/MySQL en trema

Ik heb een form die met PHP gegevens verstuurt via email maar ook de gegevens naar een database stuurt en enkele van die gegevens op een deelnemerslijst (html pagina) uitleest.

Als mensen vreemde tekens zoals een trema (als in BelgiĆ«) invoeren, wordt dat correct afgebeeld in de deelnemerslijst (in die pagina gebruik ik <meta http-equiv=”content-type” content=”text/html; charset=UTF-8″>), maar in phpMyAdmin ziet het er niet uit:

Nochtans worden de gegevens eerst naar de database gestuurd, en dan eruit gelezen, dus op een of andere manier zit het juiste teken wel in de database maar wordt het niet goed getoond.

Ook bij de verstuurde mail gaat het niet goed, in mijn emailprogramma (mail.app) worden zulke tekens correct weergegeven, maar mensen die webmail gebruiken krijgen zoiets te zien:

Iemand een idee hoe ik die tekens overal correct kan laten weergeven?

Ik heb in phpMyAdmin allerlei settings geprobeerd, maar dat had geen invloed.

Bijdrager
    MichMich

Kijk even of je hier een oplossing kunt vinden:
    http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/4.1/unicode.html

Bijdrager
    n8n

Hier vast een engelstalige handleiding hoe de charset van phpMyAdmin te wijzigen, mogelijk lost dit ook je mailprobleem op.

Bijdrager
    readefries

Het lijkt erop dat de caracterset van de database niet overeenkomt met die van je invoer/uitvoer.
    Kun je in PHPMyAdmin eens kijken welke encoding de database heeft?

Inactief
    Anoniem

Je kunt het karakter ook veranderen in zo’n ASCI-code met zo’n rewrite.

Bijdrager
    Yakke
    ”glitch”

Het lijkt erop dat de caracterset van de database niet overeenkomt met die van je invoer/uitvoer.
    Kun je in PHPMyAdmin eens kijken welke encoding de database heeft?

Bij de table heb ik staan:
    collation: utf8_unicode_ci
    Bij de velden binnen de table heb ik utf8_unicode_ci of utf8_general_ci (beide geprobeerd, maar geeft zelfde resultaat)

Bijdrager
    kaydie

Probeer direct na het openen van de db connectie eens te beginnen met:[code:1:096991dcfb]SET NAMES ‘utf8′[/code:1:096991dcfb]
    zie ook: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/charset-connection.html

Bijdrager
    Yakke

Thanx, dat helpt me al vooruit.

Als ik in de php code van de form en van de deelnemerspagina de regel [code:1:b1a0dc3f37]mysql_query(’SET NAMES utf8’); [/code:1:b1a0dc3f37]
    toevoeg worden de tekens correct weergegeven in phpMyAdmin en nog steeds op de deelnemerspagina.

De email blijft echter problematisch.

Bijdrager
    Yakke

Voor de email heb ik zonet ook een oplossing gevonden, het volstond de regel [code:1:5e35098edc]$headers1 = "Content-type: text/html; charset=UTF-8rn";[/code:1:5e35098edc] aan de php code toe te voegen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.