7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ibook2fast

[opgelost] Lokale subdomeinen website1.server.local?

Op m’n Mac heb ik de Apache webserver aangezet, incl php. De Mac is te benaderen via server.local. Nu wil ik op deze Mac meedere websites gaan hosten (alleen lokaal!!), die dus benaderbaar moeten zijn via website1.server.local en website2.server.local. Ik heb de httpd.conf al aangepast met o.a.:
    [code:1:434573b09c]
    <VirtualHost *:80>
    ServerName website1.server.local
    DocumentRoot "/Users/server/Sites/website1"
    </VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
    ServerName website2.server.local
    DocumentRoot "/Users/server/Sites/website2"
    </VirtualHost>
    [/code:1:434573b09c]
    Ook heb ik de /private/etc/hosts file aangepast:
    [code:1:434573b09c]
    127.0.0.1 localhost
    255.255.255.255 broadcasthost
    ::1 localhost
    fe80::1%lo0 localhost
    127.0.0.1 website1.server.local
    127.0.0.1 website2.server.local
    [/code:1:434573b09c]
    Als ik nu in Safari op deze Mac website1.server.local of website2.server.local intik, wordt de juiste website vertoond. Tot zover dus alles goed…

Maar hoe kan ik deze websites benaderen vanaf een andere computer (MacBook, iPhone) binnen mijn lokale netwerk?Ik krijg het niet voor elkaar…

Alvast bedankt voor elke reactie!

Bijdrager
    Casper

Dit kun je doen door op de andere computer ook de /private/etc/hosts file aan te passen en deze toe te voegen:
    **IP van je server** website1.server.local
    **IP van je server** website2.server.local

Op je iPhone zal dat dus niet gaan lukken. Als je ergens een domeinnaam hebt kun je wel website.domeinnaam.nl laten verwijzen naar het lokale IP van je server (middels DNS). Dat werkt dan wel op de iPhone en de Macbook, terwijl het buiten je lokale netwerk niet zal werken.

Inactief
    Anoniem

Je zou een interne DNS server op kunnen zetten. Rete simpel vooral met Windows Server of linux icm Webmin. Teveel werk of wil je geen computer altijd aan hebben staan? Dan inderdaad overal het host bestand aanpassen.

Bijdrager
    Casper

Dat kan ook inderdaad. Wat overigens met Mac OS X Server ook heel makkelijk is…:)

Bijdrager
    ibook2fast

De bewuste server staat altijd aan… dus als ik het goed begrijp moet ik Webmin installeren om een lokale DNS server op te zetten. Om op alle computers de hosts-file aan te passen vind ik wat te omslachtig. Om gegevens op 1 computer aan te passen als er een website bijkomt of wijzigt lijkt mij makkelijker.

Op je iPhone zal dat dus niet gaan lukken.

Ik het een 1e generatie gejailbreakte iPhone, dus dan is het aanpassen van de hosts-file wel mogelijk, toch?

Als je ergens een domeinnaam hebt kun je wel website.domeinnaam.nl laten verwijzen naar het lokale IP van je server (middels DNS).

Op deze manier heb ik ook domeinnamen doorverwezen naar de betreffende server, maar ik wil nu niet afhankelijk zijn van een internet-verbinding.

Anders gezegd: als ik op mijn MacBook een iphone-website maak (‘website1’) wil ik deze vanaf mijn iPhone kunnen controleren door website1.macbook.local in te tikken. Zodat het bijv. in de auto of trein zonder inernetverbinding ook zou kunnen. Misschien is het in dit geval wel simpeler om de hosts-file op de iPhone aan te passen…

Bijdrager
    Casper
    ”ibook2fast”

Anders gezegd: als ik op mijn MacBook een iphone-website maak (‘website1′) wil ik deze vanaf mijn iPhone kunnen controleren door website1.macbook.local in te tikken. Zodat het bijv. in de auto of trein zonder inernetverbinding ook zou kunnen. Misschien is het in dit geval wel simpeler om de hosts-file op de iPhone aan te passen…

Dat zal niet gaan werken. Het kan wel, maar dat wordt zo ingewikkeld dat het niet meer handig is. Want dan zul je op je Macbook ook een DNS server moeten installeren. Vervolgens moet je op je Macbook een computer-to-computer netwerk aanmaken en je iPhone op dat netwerk instellen. Dan moet je ook van je iPhone de nameservers aanpassen… Als je weer thuis bent en de site staat op de server moet je het weer terug wijzigen.

Overigens zou ik je afraden om Webmin te installeren. Gigantische troep die ik niet op mijn computer/server zou willen hebben. Kun je beter de hosts file aanpassen. Maar ik denk dat het aller makkelijkste is om een bestaand domein te gebruiken en daarvan subdomeinen naar lokalen IP’s te laten verwijzen.

Bijdrager
    ibook2fast

Ik heb het voorlopig opgelost door de /private/etc/hosts file aan te passen… bedankt voor alle reacties!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.