9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    St. Mobbs

[opgelost] Kwaliteit jpeg bij opslaan in Voorvertoning

Wanneer ik een jpeg-bestand met Voorvertoning wil opslaan krijg ik de optie om voor een lagere kwaliteit te kiezen. Standaard staat hij twee streepjes lager dan de hoogste kwaliteit.

Nu wil ik wat foto’s/thumbnail (in 480×360 formaat) voor mijn website opslaan. Als ik voor de hoogste kwaliteit kies worden die foto’s groter dan 200 KB. Als ik voor de standaard kwaliteit kies worden ze 90-100 KB. Nogal een verschil.

Nu is mijn vraag: wat is nu het beste evenwicht tussen kwaliteit en grote?
    Dus ik wil een goede/aanvaardbare foto. Maar ook niet te groot.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Mefait

Ik zou gewoon kijken naar wat jij nog aanvaardbaar vind.

Bijdrager
    St. Mobbs

Ik namelijk niet veel verstand van dergelijke zaken. En ja, ik kan veel proberen. Maar bij elke foto is het weer anders.
    Ik hoop dat er iemand is die er verstand van heeft. Of gewoon wat nuttige informatie/kennis heeft waardoor ik een (goede) keuze kan maken.

Bijdrager
    sanius

Voor thumbnails zou ik de plaatjes zo licht mogelijk houden.

Bijdrager
    recoiller

Sla je plaatje in verschillende kwaliteiten op en vergelijk het beeld. Kies het beeld dat je nog net aanvaardbaar vind.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Probeer het eens met GraphicConverter. Met dat programma kan je bij het opslaan de kwaliteit aanpassen en krijg je meteen een voorbeeld van de kwaliteit en de geschatte grootte, super handig. Bovendien heb ik het idee dat de grootte sowieso kleiner wordt dan met de voorvertoning.

Bijdrager
    St. Mobbs

Is er geen soort van vuistregel?
    Van tientallen foto’s aanpassen wordt je ook niet blij.

Maar ik ga dat programmaatje proberen dat door Zeekomkommer is aangeraden. Hartelijk dank.

Bijdrager
    recoiller

Het hangt van de opbouw van je beeld af. Als het beeld grote vlakken bevat, zal het resultaat een andere mate van ‘kwaliteit’ kunnen hebben ten opzichte van een beeld met veel detail en weinig grote vlakken van dezelfde kleur. Na een stuk of 10 foto’s snap je ongeveer welk resultaat je bij welk type foto gaat krijgen op verschillende kwaliteiten.

Bijdrager
    mark-a-mac

En bij gemiddelde foto’s hou je een zeer acceptabele kwaliteit zo lang je (jpg)compressiefactor niet hoger dan 10 is. Dus een plaatje van 6Mb niet verder in elkaar drukken dan 600kb. In jouw voorbeeld: een plaatje van 480×360 kun je prima verkleinen tot 80kb.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.