4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    wimbo

Opgelost: Kan user folder niet meer vinden / openen

Ik wilde eens met Carbon Copy kijken of ik een backup van mijn homefolder kon maken. De interface was niet helemaal intuitief, dus ik heb eens wat zitten klikken en toen ik er niet uit kwam de applicatie maar afgesloten.
    Daarna kon ik mijn vuilnisbak niet meer legen en andere ‘rare’ verschijnselen. Na een reboot kon ik nog inloggen en meteen daarna zei het systeem dat mijn home filder niet gevonden kon worden (AAAAARGH).
    De hele interface is back to default (nog meer AAARGH).

Na wat onderzoek (o.a. permissions verifieren en repareren) kwam ik er achter dat mijn user folder nog wel lijkt te bestaan, maar ik kan er alleen niet bij.
    Onder de map ‘/users/’ Staat een shortcut naar mijn account (die niet te vinden is) en er staat een hidden directory genaamd ‘.username’. Als ik in die directory kijk, dan zie ik de library directory en een file ‘username.sparseimage’. Die file komt qua grote wel overeen met de ‘oude’ inhoud van mijn user directory.
    Voor zowel de Library folder als de username.sparseimage heb ik geen (of onvoldoende rechten). Het rare is dat het systeem met de info mogelijkheid wel aangeeft dat ik eigenaar ben met read write toegang.

Vraag is hoe kom ik nu weer bij mijn data?? Iemand enig idee??

Bijdrager
    Leander

Mmm, vervelend,
    De interface is back to default omdat je thuismap niet gevonden kan worden.
    Wanneer je die shortcut (=alias) aanklikt en dan :apple: R doet; wordt het origineel dan ook niet gevonden? Probeer dat eens.

Bijdrager
    Leander

In het geval je nog een Mac hebt, dan zou je de onwillige Mac met :apple: T kunnen opstarten (de Mac gaat zich dan ‘gedragen’ als een externe harde schijf). Wanneer je ‘m dan via firewire aankoppelt, kan je hem misschien wel benaderen zonder toegangsrechtengedoe (negeer eigendomsrechten met :apple: i ).

Òf, als je geduld hebt: wacht nog even op een mogelijke reactie van een passerende Unix-guru met verlossende commando’s uit de Terminal…

Bijdrager
    wimbo

Na een lange nacht knutselen ben ik er uit en werkt het ook weer. Bleek dat de rechten op de alias die verwijst naar de home directory / file (sparseimage en Library) alleen toegankelijk was voor ‘system’. De gebruiker had daarop geen enkel recht. Nadat ik die rechten had gewijzigd naar de gebruiker werkte het weer.

Hoe dat het gekomen is weet ik niet (waarschijnlijk door een foute actie met Carbon Copy), maar het was wel ff stress ten top zeg maar.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.