30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)
  • Q:

Bijdrager
    kobekes

[opgelost] iPod in renault met carminat navigatie systeem

Hallo,

ik wil mijn iPod nano aansluiten op mijn autoradio. Het is een Renault Mégane (maart 2006) met een Carminat begeleidingssysteem (pictogrammen). Het navigatiesysteem blijkt samen met het model een update gekregen te hebben (processor van SH1 naar SH3)

Het blijkt een uitgeklede (OEM) navigatie systeem te zijn van Becker. Zo is er in de software wel spraken van een AUX, maar valt er niets op aan te sluiten. Dit heb ik getest met het juiste kabeltje voor becker toestellen.

Heeft er iemand ervaring met deze autoradio in combinatie met een iPod? Werkt een icelink via de FM-modulator? Of toch maar een fm-zender zoals de iTrip? Maar dan heb je weer een aparte oplader nodig zoals Belkin enzo…

Alvast bedankt.

P.S. als er iemand een navigatie CD voor frankrijk/spanje voor deze Carminat (SH3) heeft, wil ik hem drie weken lenen voor onze reis eind mei :wink:

Bijdrager
    Wiki Post

Eindelijk iPod op Carminat van Renault Ik heb maanden gezocht naar een goede manier om een iPod aan te sluiten op mijn Renault Carminat begeleidingssysteem (navigatiesysteem met pijltjes, dus geen kaarten). Dit toestel is een OEM systeem van Becker, specifiek gebouwd voor Renault. Het menu op het toestel geeft wel melding van een AUX-ingang, maar als je een Becker-stekker gebruikt achteraan (blauwe connectie) krijg je geen signaal. Uiteindelijk is het toch me toch gelukt om een echte AUX-ingang te vinden en de iPod (of CD-speler) aan te sluiten zonder FM-zenders of FM-modulators!

Je kan achteraan je toestel zien of het bij jouw ook zou lukken. Als je naast drie ‘horizontale’ stekkers, ook een ‘verticale’ hebt die met een hendel-systeem vergrendeld is, heb jij ook een verborgen AUX-ingang.

Wat je nodig hebt is drie draadjes met stekkertjes van Renault, een lusterklem of iets dergelijks en een (vrouwelijke) ‘Cinch kabel’. De Renault-stekkertjes heb ik gekregen bij een Renault-verdeler. (Vraag naar de persoon die verantwoordelijk is voor de elektronica).

** Verbind de 3 Renault-stekkertjes met de Cinch kabel: Rood=Rechts, Zwart=Links, het koperweefsel rond de twee zijn samen de aarding (Ground)
    ** Haal de autoradio uit de nis met twee platte hendels (sla die van een oude autoradio plat bv.)
    ** Vind de verticale hendel-stekker, klik open en haal hem uit de radio. Met een schroevendraaier klik je het hendelsysteem los en schuift het stekkertje er zijdelings uit.
    ** Op dit stekkertje staan nummertjes: aan de ene zijde is elke aansluiting genummerd van 1->9, aan de andere kant van 10->18.
    ** Klik de Renault-stekkertjes er in volgens deze nummers: – 1 = Line In Left (zwart) – 10 = Line In Right (rood) – 2 en/of 11 = Ground
    ** Zet de autoradio op AUX (zie handleiding), sluit je iPod aan en klaar!

enkele fotootjes:

Bijdrager
    macpro

Als de radio een AUX ingang heeft die niet werkt, dan zou het wel eens kunnen zijn dat ze die in de garage nog moeten activeren.
    Ik rij zelf een Peugeot met een RD4 radio. Daar is de AUX ingang standaard ook uitgeschakeld.

En verwijder even je PM verzoek. Dit soort vragen zijn op dit forum niet toegestaan.

Bijdrager
    kobekes

de auto is al naar de garage geweest voor dat probleem, maar volgens hen is in de radio de AUX niet aangesloten… maar heeft het nog wel de standaard software waar wél sprake is van een externe ingang.

Bijdrager
    Mac-i

Hé Kobekes,

Als je er uit bent, hoe je iPod aangesloten moet worden, hoor ik het graag! Heb zelf namelijk ook een Mégane II:-D

Bijdrager
    kobekes

dit berichtje nog privé aangekregen van gebruiker ‘ERIK’

Hey kobekes,

Ik heb op dit moment de volgende zaken getest:
    – Toch een soort van AUX-IN op de Carminat (maar helaas dubbel-mono, geen stereo)
    – FM modulator (± 99,-)
    – iTrip met digitale zender indeling (± 25,-)

Mono input van je iPod op de Carminat (Becker 7401 oem) is de meest storingsvrije verbinding, alhoewel ik wel een piepje hoor meelopen met het toerental van mijn motor. Kwestie van ontstoren dus. Mono stoort mij wel, want het kost je kwaliteit. Input signaal is wel het goed.

iTrip is leuk, makkelijk signaal veranderen, en dat heb je nog wel eens nodig, maar helaas het signaal is te zwak om een lekker vol volume binnen te krijgen. Je moet je radio dus ech hard zetten…

FM-modulator was mijn eerste test, en nu blijkt misschien toch wel de beste uit alle slechte varianten: goed input signaal, stereo, en het signaal is dudanig sterk dat het de meeste andere zenders wegdrukt. De mijn had een schakeling tussen 2 zend frequenties. Ik vraag me overig af of je zelf niet zo’n modulator in elkaar kan solderen, met een leuk bouwpakketje, want 100,- is wel wat duur zeg maar.

Overigens, Renault zelf gebruikt voor het aansluiten van een CD-wisselaar ook een FM-modulator voor deze versie van de Carminat. De latere Carminat’s zijn volgens mij van VDO, die van mij is Becker.

Bijdrager
    Nautonier

over een paar weken wordt in mijn Scenic II met hetzelfde navigatiesysteem een Icelink ingebouwd. De monteur twijfelde of het zou gaan werken omdat er een cd wisselaar aangesloten zit en hij al eerder tevergeefs met dit probleem heeft geworsteld.
    Ik heb nog steeds goede hoop:)

Ik laat wel weten hoe het afloopt

Bijdrager
    Mac-i
    ”kobekes”

iTrip is leuk, makkelijk signaal veranderen, en dat heb je nog wel eens nodig, maar helaas het signaal is te zwak om een lekker vol volume binnen te krijgen. Je moet je radio dus ech hard zetten…

Mochten er mensen uit Nederland iTrip overwegen, volgens een artikel uit iPodfan (nr. Winter 2005) is dit helaas verboden, omdat iTrip signalen uitzendt via de ether. Helaas, mij leek dit wel een leuke optie voor in de auto.

Bijdrager
    macpro

Er gaan geluiden dat iTrips en andere apparaten dit jaar alsnog een goedkeuring zouden krijgen.
    Maar dan nog hoor ik overwegend negatieve reacties op dit soort hulpmiddelen.

Wel een alternatief is de Ice>Link FM.
    Een combinatie van een Ice>Link met een FM modulator.

Bijdrager
    Mac-i
    ”macpro”

Er gaan geluiden dat iTrips en andere apparaten dit jaar alsnog een goedkeuring zouden krijgen.
    Maar dan nog hoor ik overwegend negatieve reacties op dit soort hulpmiddelen.

Wel een alternatief is de Ice>Link FM.
    Een combinatie van een Ice>Link met een FM modulator.

Klinkt goed, ff in de gaten houden dus!

Bijdrager
    Nautonier

De Icelink paste in ieder geval niet in mijn auto. De monteur bij de Renault dealer kreeg hem niet werkend. Helaas…

Nu maar op zoek naar iets anders. Of een andere auto :lol:

Bijdrager
    S.A.F
    ”Mac-i”
    ”kobekes”

Mochten er mensen uit Nederland iTrip overwegen, volgens een artikel uit iPodfan (nr. Winter 2005) is dit helaas verboden, omdat iTrip signalen uitzendt via de ether. Helaas, mij leek dit wel een leuke optie voor in de auto.

Helaas? Gewoon kopen zo’n ding. Overal te koop voor een paar tientjes. Geen mens die zich er aan zal ergeren.

Bijdrager
    kobekes

Terug een lichtje aan het einde van de tunnel?

In het verre Ulft zou er een garagist een oplossing gevonden hebben om toch een AUX ingang te voorzien aan het Renault Carminat Navigatiesysteem met Pictogrammen
    … en mét stereo-geluid.

Hij bied zijn diensten aan voor 50 euro. Zodra ik nieuws heb over het pimpen van m’n autoradio, deel ik het hier natuurlijk graag met jullie.

K.

Bijdrager
    kobekes

Eindelijk iPod op Carminat van Renault

Ik heb maanden gezocht naar een goede manier om een iPod aan te sluiten op mijn Renault Carminat begeleidingssysteem (navigatiesysteem met pijltjes, dus geen kaarten).
    Dit toestel is een OEM systeem van Becker, specifiek gebouwd voor Renault. Het menu op het toestel geeft wel melding van een AUX-ingang, maar als je een Becker-stekker gebruikt achteraan (blauwe connectie) krijg je geen signaal.

Uiteindelijk is het toch me toch gelukt om een echte AUX-ingang te vinden en de iPod (of CD-speler) aan te sluiten zonder FM-zenders of FM-modulators!

Je kan achteraan je toestel zien of het bij jouw ook zou lukken. Als je naast drie ‘horizontale’ stekkers, ook een ‘verticale’ hebt die met een hendel-systeem vergrendeld is, heb jij ook een verborgen AUX-ingang.

Wat je nodig hebt is drie draadjes met stekkertjes van Renault, een lusterklem of iets dergelijks en een (vrouwelijke) ‘Cinch kabel’.
    De Renault-stekkertjes heb ik gekregen bij een Renault-verdeler. (Vraag naar de persoon die verantwoordelijk is voor de elektronica).

** Verbind de 3 Renault-stekkertjes met de Cinch kabel: Rood=Rechts, Zwart=Links, het koperweefsel rond de twee zijn samen de aarding (Ground)

** Haal de autoradio uit de nis met twee platte hendels (sla die van een oude autoradio plat bv.)

** Vind de verticale hendel-stekker, klik open en haal hem uit de radio. Met een schroevendraaier klik je het hendelsysteem los en schuift het stekkertje er zijdelings uit.

** Op dit stekkertje staan nummertjes: aan de ene zijde is elke aansluiting genummerd van 1->9, aan de andere kant van 10->18.

** Klik de Renault-stekkertjes er in volgens deze nummers:
    – 1 = Line In Left (zwart)
    – 10 = Line In Right (rood)
    – 2 en/of 11 = Ground

** Zet de autoradio op AUX (zie handleiding), sluit je iPod aan en klaar!

enkele fotootjes:

Voor vragen mail je me maar.

Kobe.

edit: foto’s opnieuw erbij

Bijdrager
    merlijn

schop:D

als er een moment is om een PC te slopen is het nu, de stekkertjes (die de Renault dealer voor ± €80,- met kabelboom probeert te slijten) kan je vervagen voor die van de voeding van een floppy drive:D

ff uit het witte blokje wurmen en zo de multy stekker van de Renault in……

Bijdrager
    LeBigMac
    ”merlijn”

ff uit het witte blokje wurmen en zo de multy stekker van de Renault in……

Thanks! de truc van kobekes werkt uitstekend:D op mijn Carminat (Becker 7403 OEM) in de Clio. En dat terwijl Renault zegt niet te weten dat er een ipod of discman op de Carminat kan :sealed:. Ook de Fransen zelf snappen niets van de houding van Renault…

Bijdrager
    checco

Kobekes,

Ten eerste hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

Ik heb nog 2 vraagjes:
    Ik heb een cd wisselaar in de Megane zitten. Kan ik dan alsnog een ipod aansluiten? Misschien kun je me dit zo vertellen. Dan hoef ik de radio er niet uit te halen en
    Kan ik ook een line in adapter gebruiken?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
    C. Hecco

Bijdrager
    kobekes

ik vermoed dat je CD-wisselaar inderdaad deze verborgen AUX zelf gebruikt. Ik denk zelfs dat ze net daarom deze functionaliteit hebben behouden, net om een cd-wisselaar als optie te kunnen aanbieden.

misschien kan je er een soort schakelaar tussen plaatsen…

Bijdrager
    checco

Kobekes,

Bedankt voor uw antwoord. Ik zal via het menu de aux uitschakelen. Kijken of de wisselaar het dan nog doet. Ik laat het weten.

M.vr.gr.
    Charlie

Bijdrager
    De Dokter

De wisselaar gebruikt niet deze verbogen aux.
    Met de aux aan en uit werkt de wisselaar normaal.

De truc met de computer stekkertjes werk bij mij in elk geval niet: de stekkertjes zijn simpelweg te groot.

Weet iemand wat de stekkertjes kosten als ik ze bij de dealer koop?

Iemand enig idee waar ik ze anders kan kopen?

Bijdrager
    kobekes

De Renault-stekkertjes waar ik het over had worden blijkbaar in elke renault wagen gebruikt hoor. Mijn garagist knipte er gewoon drie uit een dikke bos draadjes die uit een renault espace kwam (met kleurenschermnavigatie).
    Neem best het stekkerblokje mee (of print er een gedetailleerde foto van af) zodat ze wat kunnen zoeken.

Het is inderdaad wel zo dat ze die kabels niet apart kunnen bestellen. Het hangt dus een beetje af van de goodwill van je renault-dealer. Ik heb zelf ook pas resultaat geboekt bij de derde garage die ik bezocht.

Bijdrager
    De Dokter

Bedankt voor de zeer snelle reactie! :D

Ga er maandag eens mee aan de slag.
    Kijken welke Renault dealer / verdeler mij gunstig gezind is.
    :wink:

Bijdrager
    De Dokter
    ”De

Bedankt voor de zeer snelle reactie! :D

Ga er maandag eens mee aan de slag.
    Kijken welke Renault dealer / verdeler mij gunstig gezind is.
    :wink:

ik heb toch een oplossing gevonden: ik had nog een oude nokia 91 carkit. die werkt met dezelfde stekkers.
    Uiteindelijke er ingeprutst. Wel zal ik er nog iets aan moeten doen. De eerst zo briljante oplossing met de computer stekers is toch iets minder briljant. Stekkers waren te groot en nu is de renault stekker een beetje te ruim geworden denk ik. Aan de linkerkant heb ik wel geluid, rechts alleen als ik aan de stekker duw.
    Morgen nog maar eens proberen.

Ik heb het geprobeerd met een kensington Liquid aux voor ipod en een iphone 3g. Er kwam wel geluid uit. Als ik de radio niet te hard zet dan is het nog best zuiver ook. Zet ik de radio echter harder dan hoor ik een erg iritante toon. Ben er nog niet achter waar het probleem zit. Morgen eerst het ding van Kensington maar eens ruilen en de aux netjes afmaken.

Bijdrager
    De Dokter

update:
    Nokia stekkers werken ook niet. past net niet optimaal.
    toch maar even naar mijn lokale autoshop geweest.
    Daar 3 stekkertjes meegenomen die exact passen.
    Simpelwel er in klikken, aansluiten aan een tulp stekker of aan een normale koptelefoon stekker.
    Iphone aansluiten en klaar.

Geluid is ook prima. Nog een high-end maar kan er zeer goed mee door. Ook geen storingen of bromtoon.

Ben zeer tevreden!
    Bedankt voor de tips!

Bijdrager
    kobekes

ik heb sinds deze week een TuneFlex AUX van Griffin gekocht en dat werkt prima met de verborgen AUX van Renault :wink:

Deze heeft ook een regelaar om de signaalsterkte wat bij te sturen.

Kost iets van een 35 euro (versie 1.0, tot 3e generatie iPod Nano – versie 2.0 is ook compatibel met vierde gen.)

Bijdrager
    checco

Forumleden,

Ik ben weer een stap verder. Met de door Kobekes gehanteerde methode lukt het me om m’n Ipod/mp3 aan te sluiten. Maar….. hoe hebben jullie de kabel die uit de AUX komt naar beneden geleidt? Het liefst wil ik de kabel onder aan de console uit laten komen. (zeg maar bij het voeteinde b.v.) M’n Ipod/mp3 staat in een asbakje. Daar maak ik van onderen een gaatje in om de kabel die uit de AUX komt door te leiden.

Dus, hoe kom ik van m’n radio naar onderen. Ik heb de cd wisselaar er al uit gehaald. Met stevige draad geprobeerd om een opening naar beneden te vinden. Behalve een geschaafde hand niks, nada, noppes.

Wie weet raad?

M.vr.gr.
    Charlie

Bijdrager
    pbouten

Kobekes, bedankt voor de duidelijke uitleg. Door de foto’s is het meteen duidelijk welk pinnetje in welk gaatje moet…

Ik zette dan ook vol goede moed mijn radio op ‘aux’ maar hoorde helaas niets meer dan een loeiharde stilte:(

Er zit zelfs geen brommetje in het signaal, het lijkt alsof de radio de ingang gewoon niet ondersteunt. Enig idee of er toch nog iets geactiveerd moet worden?

Groeten,

Peter.

Bijdrager
    kobekes

ik heb soms ook geen signaal, maar als ik de iPod aansluit vòòr ik de radio aanzet, lukt het altijd. Of eens opnieuw op CD/radio/AUX zetten …

Bijdrager
    pbouten

Inderdaad, aangesloten de radio aanzetten doet het um! De radio zal wel meten of er iets is aangesloten en zo niet dan negeert hij de ‘ open-ends’ .

Thnx voor de assistentie!

(Ik heb trouwens wel de voedingsstekkertjes gebruikt uit een oude PC, ze zijn niet optimaal en adviseer anderen om toch de ‘echte’ AMP stekkers te regelen)

Bijdrager
    Reet

Ik zou heel graag ook mijn MP3 speler op deze wijze aansluiten, helaas doen de fotos bij de beschrijving het niet meer. Heeft iemand die misschien nog?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.