30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

[opgelost] iMac G5 harddisk is aan het afsterven?

Mijn iMac G5 (20″) begint vreemde verschijnselen te vertonen; vanuit het niets sluit de Mac opeens af op de vreemdste momenten.

Dat dat niet echt lekker werkt mag duidelijk zijn.

Wat ik al heb geprobeerd:
    – energiestand nagekeken (niets vreemds)
    – hardwaretest gedraaid (geen problemen)
    – alle externe apparatuur afgekoppeld
    – combo-updater gedraaid

Na een dag goed gedraaid te hebben begint het weer van voor af aan.

Apple’s Schijfhulpprogramma geeft aan dat de harddisk gerepareerd moet worden.
    Ik heb dit programma twee maal gedraaid; 1x met iMac vanaf harddisk opgestart en 1x vanaf CD opgestart. Duidelijk is wel geworden dat Apple’s programma de problemen niet oplost.

Permissies herstellen lukt hierdoor ook niet.

Er zal dus een ander disk-repair-programma aan het werk moeten?
    Maar welk, en hoe?

Bijdrager
    MacThijn

eitje,:P

je moet de instalatie disk van je imac g5 er in duwen
    en dan je computer herstarten met de C toets ingedrukt.
    dan herstart die van de cd af en dan moet je het programma even doorlopen tot je in de system mode komt waar je in je bovenbalk wel ergens schijfhulp programma kunt vinden
    en zo moet je hem dan repareren

Bijdrager
    KarelWillem

Eitje? :wink: :mrgreen:

citaat:
    …Duidelijk is wel geworden dat Apple’s programma de problemen niet oplost…. (zie screenshots).

Bijdrager
    MacThijn

neej maar dit is ook niet gedaan vanaf de instalatie cd! dus dat moet je eerst even proberen.

Bijdrager
    KarelWillem

Lezen is best wel héél moeilijk. :lol:

citaat:
    …Ik heb dit programma twee maal gedraaid; 1x met iMac vanaf harddisk opgestart en 1x vanaf CD opgestart….

Bijdrager
    Esquare

Dat krijg je met de huidige generaties: de aandacht verslapt na drie regels. :wink:

Doorgaans kan DiskWarrior dit soort klusjes wel klaren. Maar als je een externe harde schijf hebt, kun je ook de hele boel kopiëren (als dat nog lukt), de schijf formatteren (met nullen overschrijven) en alles weer terug zetten. Of die schijf dan nog te vertrouwen is, is vers twee.

(Edit: typo)

Bijdrager
    sally

Hou je ook rekening met de mogelijk dat het HD-probleem een dwaalspoor is en dat het plotseling stoppen een gevolg is van het inmiddels erkende voedingprobleem?

http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, mijn iMac is van eind 2004 en een 1.8, dus valt niet onder het voedingsprobleem.

Bovendien is er opgestart vanaf CD helemaal niets aan het handje en blijft de Mac dan wèl altijd aan.

En dan ga je toch aan de harddisk denken.

Plus dat er toch echt wordt gemeld dat er wat met die harddisk aan de hand is.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Esquare”

…Doorgaans kan DiskWarrior dit soort klusjes wel klaren. Maar als je een externe harde schijf hebt, kun je ook de hele boel kopiëren (als dat nog lukt), de schijf formatteren (met nullen overschrijven) en alles weer terug zetten. Of die schijf dan nog te vertrouwen is, is vers twee…

Dat DiskWarrior kost nog meer dan een nieuwe – grotere – harddisk.

Het enige wat het dan op zou kunnen leveren is een hoop minder ergernis (alles weer opnieuw installeren en zo).

Bijdrager
    Esquare
    ”KarelWillem”

Het enige wat het dan op zou kunnen leveren is een hoop minder ergernis (alles weer opnieuw installeren en zo).

Minus de mogelijkheid dat ook DW de schijf niet kan repareren. Vandaar mijn alternatieve suggestie: als je nog geen externe backupschijf hebt, is dat sowieso een betere investering dan DW.

Bijdrager
    sally

Je moet hem wel heel lang vanaf cd opgestart laten draaien om zeker te zijn…

Er was voor die oudere modellen
    (video en voeding problemen)
    Al eerder ook zo’n garantie uitbreiding.
    http://www.apple.com/au/support/imac/repairextensionprogram/

(bij mij is een HD foutmelding al eens ‘vanzelf’ verdwenen. Iemand anders kreeg zoiets na een Itunes-update) Neemt niet weg dat DiskWarrior een goede tip is..

Hoedanook;
    Als je met vanuit het niets afsluiten bedoelt, dat hij helemaal uitgaat, zou ik die gratis nieuwe voeding niet versmaden als je er voor in aanmerking komt.

Bijdrager
    Joffry

Bij een iMac G5 zou ik gaan voor ‘Applejack’. Er is pas een nieuwe versie uit (1.4.3)
    Lees wel even de Readme files of nog beter print die even uit. Dit ivm de eventuele SMU reset (fan noise problemen)
    Zelf heb ik 1 van de eerste iMacs G5 1.8 – 20″

Bijdrager
    KarelWillem
    ”sally”

Hoedanook;
    Als je met vanuit het niets afsluiten bedoelt, dat hij helemaal uitgaat, zou ik die gratis nieuwe voeding niet versmaden als je er voor in aanmerking komt.

Mijn iMac valt in die serie i.d.d.

Maar het is dan wel gek dat hij nooit uitvalt als hij met CD is opgestart.

Bijdrager
    TonE

Hoewel ik Applejack voor iedereen een aanrader vind, zal het in dit geval niet helpen omdat ie van dezelfde routines gebruik maakt als schijfbeheer bij een poging HD directory schade te repareren.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Esquare”

…Vandaar mijn alternatieve suggestie: als je nog geen externe backupschijf hebt, is dat sowieso een betere investering dan DW…

Thank God voor de externe harddisk. Die draait hier gelukkig al geruime tijd.
    Ik backup me helemaal maf.

Bijdrager
    chocolate

Gewoon backuppen en nieuwe schijf ingooien, dan krijgt je macje alles wat hij nodig heeft.

Bijdrager
    Buzz

Als je toch een backup van al je belangrijke data hebt, waarom probeer je dan niet eerst een schone installatie op de oude harde schijf (inclusief formatteren tijdens de installatie dus)? Als dat ook mis gaat dan weet je zeker dat je een hardware probleem hebt, en niet gewoon een foutje ergens in het bestandssysteem ofzo. Deze methode is veel goedkoper en in jouw geval minstens even effectief als het gebruik van DiskWarrior en dergelijke tools.

Als de computer dan vreemde verschijnselen blijft vertonen ben ik het wel met sally eens dat het de moeite waard is om te kijken of je iMac nog voor het “repair extension program” in aanmerking komt. Dat kan je gewoon even navragen bij je dealer, laat hen maar bepalen of het raar is of niet dat als je van CD opstart er geen problemen zijn. Vragen kost niks, en misschien vervangen ze daarbij gratis het een en ander aan onderdelen in je iMac.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, jullie hebben helemaal gelijk.

Ik probeer alleen het ‘opnieuw installeren’ moment zo lang mogelijk uit te stellen.
    Ik heb daar nml. zo’n ontzettende hekel aan.
    Het is net als met het opruimen van de zolder; je weet niet half wat je allemaal nog wilt bewaren.

Bijdrager
    KarelWillem

Wat ook opvallend is: lang uit is lang aan.

Kort gezegd:
    Laat ik mijn Mac 12 uur uit, dan loopt hij daarna minstens een uurtje of 8 probleemloos.

Pas gisteravond sloeg hij weer uit (gelukkig nà een hele werkdag).
    Daarna weer aanzetten betekent gewoon na 3 minuten weer uit.

Het opstarten met CD gaat dan echter weer prima.
    De Mac heeft de hele avond aan gestaan met een CD er in.

Bijdrager
    sally

Toen ik mijn voeding-probleem had, deed hij het ook langer als ik hem ’s nachts uit deed.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben nu ‘even’ de harddisk aan het formatteren en het systeem opnieuw aan het installeren.

Mocht dat niets opleveren, dan wordt het een tripje naar de dealer.

Bijdrager
    hansenonline

mijn imac is nu ook aan het uitvallen en valt binnen de serie die aangegeven is in sally eerste tip. morgen nog eens proberen om hem op te starten en een backup te maken. gelukkig heb ik nog een ibook voor mijn dagelijkse surf en webdesign uurtjes.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb DiskWarrior gedownload en dat gedraaid vanaf opstart-CD.

Beide harddisks lijken nu zonder fouten. Cross my fingers.

Mocht dit de oplossing van het probleem zijn, dan gaan we dat programma wel aanschaffen!

Eerst de iMac maar eens een nachtje aan laten staan en kijken wat er gebeurt.

Bijdrager
    Enigma

Ers is ook een hele serie IMac’s G5 geweest met lekkende condensatoren op moederbord. Je dealer weet precies welke serienummers. Worden door Apple onder extented-garantie tot 3 jaar na aankoop gratis gerepareerd.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en er zullen vast nog wel meer problemen zijn zo hier en daar.
    Maar over lekkende condensatoren hebben we het nu niet.
    Die dingetjes zien er bij mij nog best lekker fris uit.

edit:

DiskWarrior heeft het probleem niet opgelost. Na een half uur donderde de boel weer uit.
    Ik ben dus vanochtend maar gelijk op pad geweest naar een Apple dealer.

De nieuwe harddisk zit er inmiddels in (weer 70 euro armer) en het lijkt (even afkloppen) vruchten af te werpen. Ik draai al dik zeven uur zonder problemen nu.

Maar pas als ik een dagje verder ben ga ik het ècht vertrouwen. :wink:

Bijdrager
    Enigma

I’m so sorry :(

Bijdrager
    mac lover

misschien helpt het om je nog even een keer 30 euro armer te maken en een kastje voor een externe hdd erbij te zetten. zo kun je de oude hdd ook nog gebruiken (als de dealer je spullen weer terug heeft gegeven)

Bijdrager
    Buzz

Als de oude harde schijf inderdaad de oorzaak van de problemen was dan lijkt het me niet echt verstandig om deze nog te gebruiken in een extern kastje.

Bijdrager
    KarelWillem

Lijkt me niet echt een heel fijn idee nee. Bovendien heb ik al een externe harddisk.
    Ik heb trouwens de harddisk zelf geplaatst.

Geweldige machine die iMac G5. Daar kan een Intel echt niet tegen op.
    Wat zit die machine waanzinnig fraai in elkaar!!!

Na een uurtje of zestien intensief draaien kan ik nu trouwens wel zeggen dat de problemen volledig uit de wereld zijn. En je ruimt je systeem ook eens lekker op. Ik heb er opeens 55 Gb extra vrije ruimte bij!

Anoniem
    ”KarelWillem”

Geweldige machine die iMac G5. Daar kan een Intel echt niet tegen op.
    Wat zit die machine waanzinnig fraai in elkaar!!!

Klopt, die G5’s (zonder ingebouwde iSight) zijn aan de binnenkant net zo mooi als aan de buitenkant… daarna ging het snel bergafwaarts. Bij de laatste versies kun je zelf niet eens een harde schijf inbouwen, te moeilijk.:?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.