15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Mister Blobby

[Opgelost] Hoe laserwriter 16/600 configureren voor TCP/IP

Beste Leden,

Ik heb de bèta van Snow Leopard gedownload van een bittorrent site en nu ben ik er achter gekomen dat Snow Leopard geen ondersteuning meer biedt voor het appletalk protocol.

Dat houdt in dat ik mijn printer een laserwriter 16/600 moet configureren voor TCP/IP wil ik hem onder Snow leopard blijven gebruiken. Daarmee loop ik vast.

Ik heb naast een iMac intel een G4 staan met os9 erop en heb laserwriter utility gedownload.

Hierdoor kan ik een TCP/IP adres toekennen aan de printer – echter.

Om bij de geavanceerde functies te kunnen komen moet ik een telnet sessie maken met de printer. Bij het maken van die verbinding met de terminal krijg ik de melding ‘acces denied’.

Ik heb niet zo veel kennis van laserwriters bij het gebruik van TCP/IP omdat ik altijd via appletalk heb geprint.

Kent een van jullie een truuk om de printer te gebruiken – anders komt er wellicht een nieuwe printer.

Bijdrager
    Sumar

Deze al gezien http://www.whoopis.com/howtos/laserwriter16-600/ ? Misschien helpt het

Bijdrager
    Mister Blobby

Daar ben ik al op geweest.

Macosx 10.5.7 geeft de foutmelding ‘acces denied’ bij het benaderen van het zojuist ingesteld IP adres wat is middels de laserwriter utility heb ingesteld. Alle aangemaakte printers op dat IP adres geven de melding: kan geen verbinding tot stand brengen.

Ik vermoed een wachtwoordprobleem. Ik weet niet of je een telnet sessie kunt maken op basis van MAC-Adres (of hardware adres). Daarvoor ontgaat me de kennis.

Als ik dat doe probeert macosx contact te leggen met een vreemd IP adres: 67.215.65.132

Iemand?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Toch jammer dat Snow Leopard geen Appletalk ondersteuning meer biedt. Moesten ze dat nu echt afschaffen?:(

Bijdrager
    Pieterr

@Mac Hammer Fan: Hoe relevant is AppleTalk anno nu nog? Wees blij dat er iemand de guts heeft gehad om wat oude meuk op te ruimen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik gebruik nog altijd mijn Apple LaserWriter 12/640 PS met AppleTalk.
    Ik heb zelfs nog een ongeopende toner.

Bijdrager
    Mister Blobby

Ik heb inmiddels contact weten te krijgen met de printer: Ik had een onhandig IP adres isgevoerd 192.168.123.255. Toen ik het IP adres om zette naar 192.168.123.100 kon er wel verbinding worden gelegd met de printer. Ook via Telnet

Maar

De printer print onzin. Ik ben al allerlei instellingen na aan het lopen, maar ik weet niet goed waar ik het moet zoeken.
    Via de Macos 9 machine configureer ik deels de printer. Toen ik TCP/IP op PCL5 had staan werd er wel wat afgedrukt maar het waren platte teksten met onzin zoals:

%!PS-Abode_3.0
    %APL_DSC_Encoding: UTF8
    %APLProducer: (version 10.5.7 (Build 9J61

Geen afbeeldingen en normale teksten c.q. afbeeldingen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

10.6 is momenteel nog beta. Ik kan alleen maar hopen dat in de finale versie van Leopard toch nog Appletalk zit of een andere manier om mijn Laserwriter aan de praat te houden. Als dit ontbreekt zou dit nog wel eens een reden kunnen worden voor mij om niet over te stappen.

Bijdrager
    Mister Blobby

Ik heb inmiddels wat vooruitgang geboekt.

De printer heeft 2 standen, en na het terugzetten naar de default stand, wordt er in ieder geval bijna juist een pagina geprint.

Echter:

De pagina die wordt geprint bevat (volgens mij) ook postscript foutmeldingen. Het besturingsbestand is een algemene postscript printer. De specifieke voor deze printer heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Bewerk 22:48 uur
    Ook het juiste stuurprogramma geselecteerd maar hetzelfde resultaat: postscript (?!) foutmeldingen.

Bijdrager
    Mister Blobby

Het niet juist printen van de pagina’s is verholpen nadat ik via telnet een verbinding heb gelegd met de printer en heb gekozen voor de optie reset TCP/IP.

Na de reset komen de pagina’s zoals het hoort uit de printer.

:D

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een pluim voor jou.
    Nu weet ik tenminste dat mijn Laserwriter 12/640 PS van Apple nog niet voor het containerpark is.
    Je bent een krak!

Bijdrager
    ckafe

Hoe vind je eigenlijk het ip adres van een laserprinter? Bij mij gaat het om een Xante Accel a writer 4N

Bijdrager
    keslr
    ”Pieterr”

@Mac Hammer Fan: Hoe relevant is AppleTalk anno nu nog? Wees blij dat er iemand de guts heeft gehad om wat oude meuk op te ruimen.

Tja, ik zal niet ontkennen dat Apple guts heeft. Alleen heb ik een prima laserwriter die geen tcp/ip ondersteunt. En die “oude meuk” kan ik ook nu wel op de schroothoop gaan gooien, maar dat is toch geen erg “groene” gedachte.

Ik snap ook best dat appletalk geen schoonheidswedstrijd verdient qua protocol. Maar plug en play was het wel, en dat kun je niet van alle tcp/ip gerelateerde zaken zeggen.

En dus komen we bij de vraag: wie heeft eigenlijk last van het bestaan van appletalk support in oudere OS versies? Juist: niemand. Er is dus helemaal geen goede reden om de appletalk eruit te slopen.

Nu snap ik wel dat Apple wat werk moet doen om de boel te porteren. Maar zo erg kan dat niet zijn, als je ziet wat voor overgangen ze allemaal gehad hebben waarbij er heel wat meer geporteerd moest worden dan alleen appletalk (68000 -> PowerPC -> Intel).

En omdat er meer mensen zijn met oerdegelijke oude laserprinters die het nog prima doen is het antwoord: appletalk is nog heel relevant.

Ik ga in ieder geval niet eens nadenken over Snow Leopard totdat de toner op is.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik kan mijn oude Apple Laserwriter PS 12/640 nog steeds gebruiken bij Snow Leopard via bonjour en printersharing met mijn oude G5. Oef..
    Heel die configuratie hierboven met IP-adressen en telnet zag ik niet zitten. Veel te ingewikkeld voor mij.

Bijdrager
    Vinhelper
    ”Mac

Toch jammer dat Snow Leopard geen Appletalk ondersteuning meer biedt. Moesten ze dat nu echt afschaffen?:(

Tsja, Apple vond dat het nu toch echt over de datum was…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.