4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

Opgelost: [GarageBand] Tracks “locken” werkt tegenstrijdig.

Ik ben bezig met een remix in GarageBand. Momenteel bestaat deze uit 18 verschillende sporen, welke uiteraard nooit alle 18 tegelijk aktief zijn, maar toch is het driehoekje boven de “cursor” regelmatig knalrood, wat aangeeft dat de processor op zijn limit zit. Ik heb de processor-performance al op maximaal gezet en draai verder geen andere programma’s als ik in GarageBand bezig ben, maar toch zit mijn G4-1,5 Ghz een beetje aan zijn limiet terwijl ik nog een paar sporen toe wil voegen.

Nu heb ik op diverse plekken gelezen dat je GarageBand beter kunt laten preseteren door tracks die “af” zijn te locken. Hierdoor worden ze naar harddisk gerenderd en heeft de processor minder tijd nodig om hier bijvoorbeeld echo en galm etc. aan toe te voegen. Ik heb dus vrolijk alle 18 tracks zitten locken maar toen wilde het nummer al helemaal niet meer afspelen! Daarna ben ik selectief gaan locken, dus alleen tracks die volgens mij flink de processor belasten. Onder anderen soft-instruments met een flinke galm en vocals met special effects erop. Ik blijf echter tegen het probleem aanlopen dat GarageBand ermee nokt omdat mijn Appeltje het niet bij kan benen. De enige manier om het spelende te krijgen bijft gewoon alle tracks unlocken en deze realtime laten processen. Dit klopt echter totaal niet met wat Apple zelf in zijn helpfiles voorschrijft.

Heeft iemand een verklaring voor dit vreemde verschijnsel en weet iemand misschien een andere manier om nog wat sporen toe te voegen. Ik kan eigenlijk alleen bedenken om het hele nummer te exporteren en dan compleet als één track opnieuw toe te voegen, maar dat is echt een laatste noodgreep die ik zou willen gebruiken.

Bijdrager
    yvinhei

Sporen die ‘klaar’ zijn exporteren, en daarna opnieuw importeren.

Gast
    Anoniem

Gaat de kwaliteit dan niet achteruit wanneer je constant iets omzet naar AIFF en dan opnieuw importeert?

Bijdrager
    Ruben
    ”DCakici”

Gaat de kwaliteit dan niet achteruit wanneer je constant iets omzet naar AIFF en dan opnieuw importeert?

Nee, AIFF is 100% lossless en compressieloos. Eigenlijk is AIFF gewoon de betere versie van een WAV bestand. Kan iets meer info bevatten, maar de opbouw is gewoon “RAW”.

”yvinhei”

Sporen die ‘klaar’ zijn exporteren, en daarna opnieuw importeren.

Dat is dus feitelijk wat je doet door tracks te locken. GarageBand maakt van gelockte tracks een AIFF bestand zodat het bij het afspelen minder processortijd nodig heeft omdat soft-instruments niet live gegenereerd hoeven te worden en ook effecten als galm en echo niet ter plekke hoeve te worden uitgevoerd maar in de AIFF zijn opgenomen.

Door deze opmerking kwam ik echter wel achter de oplossing.:-) Een nummer van van ruim 5 minuten maal 18 sporen is een behoorlijke hoeveelheid AIFF data als je alles gaat locken. Zeker sporen waar in werkelijk maar een paar seconden muziek in staan nemen als AIFF bestand gewoon de volle 5 minuten van het nummer in beslag. Pas toen ik er over nadacht wat locken precies doet in GarageBand realiseerde ik me dat ik nogal kamp met ruimtegebrek op mijn harddisk. Na het locken van alles sporen in de remix had ik nog maar een kleine 200 MB vrije schijfruimte. GarageBand werd dus niet zozeer langzamer maar mijn hele Apple begon het een beetje benauwd te krijgen.

Na het wissen en backuppen van wat andere data had ik weer ruim 2 GB vrij en werkte het locken van tracks zoals het moet en heb ik weer wat speelruimte.:-)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.