28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    bieg

OPGELOST – G4 opstartprobleem : rondje met streepje doorheen

he goden

probleem met mn g4.
    gezocht maar ik kon nx vinden zo snel.
    dit is er aan de hand:

geprobeert netwerk aan te leggen tussen notebook (ouwe ppc, n blauwe met van de die ronde hoeken) en de G4. lukte niet.

toen internet kable dr uit gehaald en tussen lap en g4 gezet.
    herstart

draaiend rondje duurt lang
    daarna cirkel met diagonale streep erdoor!

maar ik oet vandaag nog aan de slag!

iemand tijd om mij te helpen?
    je mag ook bellen!

Bijdrager
    TonE

Start ’s op met de optie toets ingedrukt om te zien of ie een geldige bootdisk kan vinden.

Bijdrager
    bieg

hij laat een rotonde pijl zien / mijn hd met X er rechtsonder en een pijl naar rechts

Bijdrager
    TonE

HD met “X” selecteren en de pijl aanklikken.
    Niet vergeten daarna in system prefs die interne bootdisk als opstartschijf aan te wijzen anders gaat ie bij een volgende herstart weer proberen op het netwerk iets te vinden waar ie van kan opstarten. (wat er niet is, vandaar rondje/streepje)

Bijdrager
    bieg

ik zie iets raars:

de knop van mn harde schijf staat als het ware ingedrukt en de button voor naar rechts niet, is dus wel klikbaar.

maar mn hd krijg ik niet geklikt

Bijdrager
    TonE

Wat gebeurt er als je de rechterpijl aanklikt?

Bijdrager
    bieg

dan komt er een grijs scherm met een apple dr op
    eronder een draaiend ‘wiel’

dan na enige tijd skomt er een grijze cirkel met een diagonale streep en eronder draait het nog steeds door.

oja ik had even gekeken bij”zoek” maar daar haddden ze het over singel user modes en dan moest je wat intikken maar ik kan niks intikken. toetsen commandos doet ie wel maar ik kan dus niet typen

Bijdrager
    TonE

Hij is hardnekkig, nu maar het pram zappen (opstarten met appel/optie/P/R en 2x de boink langs laten komen. Indien dit niet helpt: Installatie DVD erin en hiervan opstarten, op dezelfde manier als eerder aangegeven of met de C toets ingedrukt. Daarna de bootdisk nalopen met diskutility.

Bijdrager
    bieg

probleem is ik heb die disk niet.

deze is overgekocht dus ja daar baal ik wel van.

maar ik krijg nu wel mn cd lade open en dacht kan ik niet mijn herstel cd van mn lap (ops9)
    instoppen en daarvanaf opstarten?

Bijdrager
    TonE

Heb je het pram al gezapt? En ja je kunt wel met die OS9 CD opstarten maar als er iets met je OSX HD mis is kun je dat daarvanaf niet repareren. Je kunt wel kijken of ie onder OS9/regelpanelen/opstartschijf een geldige OSX bootdisk laat zien.

Bijdrager
    bieg

ben nu aan het p rammen ..

opstarten via c

moet ik nog open firmware herstellen?
    ziets kwam ik ook nog tegen…….

Bijdrager
    bieg

UPDATE

net met c ingedrukt opgestart maar nx .

weer zo’n cirkel met streep.

andere toetsencombi doen?

ik las ook del/opt/com/s ?

Bijdrager
    TonE

Tja,dan ben ik bang dat je zonder OSX install DVD niet veel verder komt.
    Is die oude laptop er een met firewire? Kun je nog proberen die G4 HD via
    target disk te benaderen. Verbinden met firewire kabel. (zie verder mac help)

Bijdrager
    bieg

goed en dan?

Bijdrager
    TonE

Herstel: G4 opstarten vanaf de laptop HD en G4 bootdisk balopen met diskutility.

Bijdrager
    bieg

ik zit nu in die optie mode via opstarten/alt

ik zie die gredraaide pijl, mijn osx schijf en een pijl naar rechts.

maar welke cd ik er vervolgens insteek er komt geen ‘disk’ bij!

maarnaar de mac shop gaan?

Bijdrager
    TonE

In dit artikel wordt uitgelegd wat de FireWire-doelschijfmodus is en hoe je deze modus gebruikt.

Beschrijving en vereisten

Met behulp van de FireWire-doelschijfmodus kan een Macintosh computer met een FireWire-poort (de doelcomputer) worden gebruikt als externe harde schijf die op een andere computer (de host-computer) is aangesloten. Wanneer de doelcomputer is opgestart als FireWire-schijf en beschikbaar is voor de host-computer, kun je bestanden van of naar dit volume kopiëren.

Vereisten voor de host-computer

De host-computer moet voldoen aan de volgende vereisten:

Ingebouwde FireWire-poort of een FireWire-poort op een PC-kaart
    FireWire 2.3.3 of hoger
    Mac OS 8.6 of hoger
    Doelcomputer
    De volgende modellen kunnen worden gebruikt als doelcomputer:

PowerBook (FireWire)
    PowerBook G4
    PowerBook G4 (Gigabit Ethernet)
    iBook (FireWire)
    iBook SE (FireWire)
    iBook (twee USB-poorten)
    iBook (eind 2001)
    Power Mac G4 (AGP Graphics) met ATA-schijf
    Power Mac G4 Cube
    Power Mac G4 (Gigabit Ethernet)
    Power Mac G4 (Digital Audio)
    Power Mac G4 (QuickSilver)
    iMac (met sleuf) met firmwareversie 2.4 of hoger
    iMac (zomer 2000)
    iMac (begin 2001)
    iMac (zomer 2001)

FireWire-programmatuur
    Je kunt de meest recente firmware en FireWire-programmatuur downloaden van de website van Apple, http://www.apple.com/swupdates/.

Werken met de FireWire-doelschijfmodus
    Belangrijk: Koppel alle andere FireWire-apparaten los van beide computers voordat je de FireWire-doelschijfmodus gebruikt. Sluit de FireWire-apparaten pas weer aan als je de verbinding tussen de twee computers hebt verbroken of de doelschijfmodus hebt uitgeschakeld.

Om de FireWire-doelschijfmodus te gebruiken, ga je als volgt te werk:
    1. Zorg ervoor dat de doelcomputer is uitgeschakeld. Als je een PowerBook of iBook als doelcomputer gebruikt, dien je ook de lichtnetadapter van de computer aan te sluiten.
    2. Gebruik een FireWire-kabel (6-pens naar 6-pens) om de doelcomputer aan te sluiten op de host-computer. De host-computer hoeft niet te worden uitgeschakeld.
    3. Zet de doelcomputer aan, druk direct op de T-toets en houd deze ingedrukt tot het FireWire-symbool verschijnt. De harde schijf van de doelcomputer wordt beschikbaar voor de host-computer en verschijnt in de meeste gevallen op het bureaublad.
    4. Wanneer je klaar bent met het kopiëren van bestanden, sleep je het symbool van de harde schijf van de doelcomputer naar de prullenmand, of kies je ‘Berg op’ uit het Archief-menu (Mac OS 9) of ‘Verwijder’ uit het Archief-menu (Mac OS X).
    5. Druk op de aan/uit-toets van de doelcomputer om deze uit te schakelen.
    6. Koppel de FireWire-kabel los.

Als de harde schijf van de doelcomputer niet beschikbaar komt voor de host-computer, controleer je de kabelverbindingen en start je de host-computer opnieuw op.

Bijdrager
    bieg

maar als ik mn mac weer aan de praat wil krijgen moet ik dus eigenlijk een nieuwe os x dr op zetten?

Bijdrager
    TonE

Nee, hoeft niet noodzakelijkerwijs, als er disk directory problemen zijn waardoor op dit moment die HD niet meer als geldig opstart volume wordt gezien EN diskutility is in staat dat te repareren ben je klaar. Weet diskutily geen raad met eventuele problemen zit er idd niet veel anders op een nieuw systeem er op te zetten met archive and install. Als je in bezit bent van Diskwarrior kun je dat ook nog proberen, is een betere tool voor dit soort dingen dan diskutility.

Bijdrager
    bieg

maar juist DAT heb ik niet.

ik heb een g4.

geen ondersteunende software voor handen.

zat te frutten met een netwerk verbinding via of
    ethernet of firewire of via de modem of apppletalk .

allemaal geen succes.

mooi bagger en ik hen dus ook geen osx.. op cd

Bijdrager
    TonE

Ik snap niet dat die pram reset niet werkt, het lijkt er toch sterk op dat door dat netwerk geklooi je mac de weg kwijt is waar hij van moet opstarten, een pram zap zou dit moeten verhelpen. Het zou wel erg toevallig zijn als er op hetzelfde moment ook nog ’s HD problemen zich aandienen.

Haal de batterij er gedurende een uur of zo eruit en doe een pmu reset (klein knopje op het moederbord vlak bij de batterijhouder een paar seconden ingedrukt houden.)
    Dit doet hetzelfde als een pram reset, alleen grondiger.

Bijdrager
    bieg

ondanks alles gebeurt er nog steeds nx.

moet ik in open firm ware instellingen wijzigen?

Bijdrager
    TonE

Het lijkt wel of ie helemaal geen schijf of cd/dvd speler meer kan vinden.
    Als ie bij onderstaand fsck commando een fout geeft kijk dan ’s naar de fysieke aansluiting van je HD en cd/dvd unit.

Opstarten in de modus voor één gebruiker
    1. Start de computer opnieuw op (zie Opmerking).
    2. Zodra u het opstartgeluid hoort, drukt u op de toetscombinatie Command-S. Zodra er tekstberichten op het scherm verschijnen, kunt u de toetsen loslaten.

Als de computer is opgestart, ziet u een commandoregelprompt (#). De modus voor één gebruiker is nu ingeschakeld.

Opmerking: Voer zonodig een gedwongen herstart uit zoals beschreven in de handleiding die met uw computer is meegeleverd. Op desktopcomputers doet u dit doorgaans door op de resetknop (voorzien van een klein driehoekig symbool) te drukken. Op draagbare computers gebruikt u hiervoor de toetscombinatie Command-Control-aan/uit-knop. Als een draagbare computer niet op deze toetscombinatie reageert, moet u mogelijk de Power Manager opnieuw instellen. Raadpleeg voor meer informatie artikel 14449, “PowerBook en iBook: de Power Management Unit (PMU) opnieuw instellen”.

IV. Het hulpprogramma fsck gebruiken vanaf de commandoregel

Als de commandoregel eenmaal wordt weergegeven, voert u onderstaande stappen uit om fsck uit te voeren:
    1. Bij de prompt typt u: /sbin/fsck -y
    2. Druk op de Return-toets.

Het hulpprogramma fsck doorloopt vijf “fasen” en geeft vervolgens informatie weer over het gebruik en de fragmentatie van de schijf. Als de controle is uitgevoerd en er geen problemen zijn aangetroffen, verschijnt het bericht ‘**Het volume ‘<naam van het volume>’ is OK’.

Als fsck iets verandert, herstelt of repareert, verschijnt het bericht dat het bestandssysteem is gewijzigd.

Belangrijk: Als dit bericht verschijnt, herhaalt u het commando ” /sbin/fsck -y ” totdat het niet langer wordt weergegeven. Het is niet ongebruikelijk dat het programma fsck meerdere keren moet worden uitgevoerd, aangezien door herstel van eerdere fouten nieuwe fouten aan het licht kunnen komen.

3. Als fsck aangeeft dat er geen problemen zijn aangetroffen, typt u: reboot
    4. Druk op de Return-toets.

De computer zou nu normaal moeten opstarten en u zou moeten kunnen inloggen.

Bijdrager
    bieg

he koning

thanksvoor al je meedenken!

weet je, ik kom niet eens in single user.

command -s wordt afgebroken door een zwrt scherm met een witte tekst die mij verteld dat
    extension “com.apple.driver.KeyLargoATA” has no kernel dependency.

en ik kan dan nx doen. het enige scherm waarin ik iets kan tikken is open firm ware

Bijdrager
    TonE

De foutmelding duidt er iig op dat er een probleem met de ATA keten is.
    Probeer ’s de ata connectoren van je hd en cd/dvd unit eruit te trekken en opnieuw aan te sluiten.
    Kan ook zijn dat je HD domweg is overleden, hoor je ‘m nog draaien?

Bijdrager
    bieg

he nu krijg ik een vraag teken!!

beter volgens mij!

idee?

Bijdrager
    TonE

Ik denk het ook, betekent wel dat ie nog steeds geen geldig systeem vind om op te starten.
    Maar kennelijk is nu wel de HD gevonden dus zou je nogmaals kunnen proberen in single user mode op te starten en het fsck commando in te tikken.

Bijdrager
    bieg

ik zie alleen geen disk bij opstarten met alt!

kast maar open gemaakt en alles weer vastgezet.
    misschien zat er wat los want hij laat weer “gelukkig” de cirkel met streep zien.

toch maar even praten denk ik met die verkoper

?
    wat was ook al weer het commando voor single user

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.