9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    bieg

OPGELOST – G4 opstarten met maar 1 werkende dual

He goden

mijn g4 heeft maar 1 processor en nu start ie niet meer op.

ik heb het pram gezapped en dat had ik niet moeten doen.

hoe kan ik nu via open firmware het zo instellen dat ik die andere processor pak?

Bijdrager
    TonE

Ik snap er weinig meer van.
    Waarom zou een pram reset veroorzaken dat ineens 1 processor niet meer wordt gezien?
    Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat er een cpu upgrade kaart in die machine zit
    en dan alleen nog die van het merk Powerlogix met Freescale 7447 processoren.
    In tegenstelling tot andere merken gebruikt Powerlogix een softwarematige (cpu director) aanpak om de kaart met oudere macs te kunnen gebruiken. (andere merken gebruiken een firmware patch die niet gewist kan worden door een pram reset) Genoemde Powerlogix kaarten kunnen na een pram reset niet meer opstarten van OS 9.22 inderdaad. :sealed:

Bijdrager
    bieg

euh voor dat ik nou heel veel stof veroorzaak…

het is een G4 “zilver” met dual processor.

maar op het moederboard zit er maar 1

de andere processor moet er nog in (in bestelling)

dat staat allemaal los van mijn laptop met os 9.2

Hij stond zo ingesteld dat ie die andere processor die waarschijnlijk normaalgesproken de 2e was in de aanspreekrij, nu als eerste geadresseerd wordt.

hij had het over een paar regels die dan in OF getikt moesten worden zodat ie dan goed opstart.

Bijdrager
    awi

en de werkende processor in het andere slot steken?? wie weet?

Bijdrager
    TonE

de andere processor moet er nog in (in bestelling)

Sorry, maar dat is godsonmogelijk.
    Je kunt geen 2 “losse” processoren in welke mac dan ook steken.
    Iedere dual proc. mac heeft 2 cpu’s op 1 processorkaart gesoldeerd, die op zijn beurt maar 1 connector op het moederbord heeft. Of je wordt belazerd door die verkoper of die weet zelf ook niet waar hij het over heeft.

Bijdrager
    bieg

maar die cpu’s kun je dus vervangen right?

Bijdrager
    TonE

Ik weet niet waar je heen wilt maar het antwoord is ja, een processor kaart kun je zelf vervangen mits compatible met een Quicksilver G4. Tenzij je spreekt over het vervangen van de gesoldeerde cpu’s op een bestaande processorkaart, technisch mogelijk, ja, maar ik denk niet dat je iemand in NL vind die het kan en het garandeerd.

Bijdrager
    bieg

Het is opgelost.

ik heb een mail gekregen met de juiste commando voor O-F erin.

Moderator? Dit kan OP SLOT.

Bijdrager
    TonE

I hate to burst your bubble maarrrrr…….,
    Ik heb even gegoogeld naar het open firmware commando dat je me hebt ge-pb’t en ik kom deze info tegen: http://developer.apple.com/qa/qa2001/qa1141.html

Ik ben geen supertechneut maar ik kan er niets anders van maken dat hiermee geforceerd de tweede processor van een dual proc. mac wordt UITGESCHAKELD….:(

Kijk ’s onder het blauwe appeltje “over deze mac”, daar kun je zien op hoeveel processoren hij draait en bij welke kloksnelheid.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.