6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    twijfelmacbook

(OPGELOST) Externe HDD formateren voor gebruik PC/OSX

Het lukt mij niet om mijn externe hdd te formateren zodat deze gebruikt kan worden voor OSX (time machine) en XP/VISTA (FAT of NTFS).

Ik heb met de diskutility de schijf geformateerd naar ‘windows NT bestandsysteem’. Als ik schijfherstel doe zegt deze dat de schijf te gebruiken is met winXP. Echter, wordt de schijf niet beschikbaar in de verkenner oid.

Hoe kan ik zorgen dat 1 partitie OS journaled (uitgebreid) wordt voor timemachine, en een andere als FAT of NTFS zodat ie ook te lezen schrijven is onder windows?

Moderator
    Poezenbeest

Ga eerst naar het scherm ‘Partitioneren’ en kies dan niet voor de schijf, waar nu ‘Naamloos’ staat, maar voor die daarboven. Kies dan voor twee partities.

Als de partitie voor FAT32 niet groter is dan 8TB, kan je deze selecteren en dan in het gewenste formaat formatteren… de volgorde is dus éérst partitioneren, daarna pas formatteren…

Bijdrager
    Edwin

Je wilt een TM partitie en een NTFS partitie?

1. Start Disk Utility (ik gebruik even de Engelse termen)
    2. Klik op de externe harddisk
    3. Klik onder op de button ‘Options…’ en kies GUID partiton table
    4. Klik op tab partition
    5. Klik onder ‘Volume Scheme’ en kies 2 partities
    6. Kies de vereiste grootte vd partities
    7. Klik op de 1e partitie en geef de volumename ‘Time Machine’ + Mac OS X Extended (Journaled)
    8. Klik op de 2e partitie en kies MS-DOS FAT (onder Windows formatteer je deze achteraf naar NTFS)
    9. Klik op Apply

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    twijfelmacbook
    ”Biker”

Je wilt een TM partitie en een NTFS partitie?

1. Start Disk Utility (ik gebruik even de Engelse termen)
    2. Klik op de externe harddisk
    3. Klik onder op de button ‘Options…’ en kies GUID partiton table
    4. Klik op tab partition
    5. Klik onder ‘Volume Scheme’ en kies 2 partities
    6. Kies de vereiste grootte vd partities
    7. Klik op de 1e partitie en geef de volumename ‘Time Machine’ + Mac OS X Extended (Journaled)
    8. Klik op de 2e partitie en kies MS-DOS FAT (onder Windows formatteer je deze achteraf naar NTFS)
    9. Klik op Apply

Zerk & Biker bedankt!!!! Hier heb ik wat aan. Het is gelukt! Leek te liggen aan het instellen van de GUID partition table. Top!!

Bijdrager
    Pieterr
    ”twijfelmacbook”

Leek te liggen aan het instellen van de GUID partition table.

Klopt…

In Options you’ll see several choices, the first “GUID Partition Table” is for Intel-based Macs. The second choice “Apple Partition Map” is for PowerPC-based Macs. Select the choice that is appropriate for the Mac you are on, then click OK. You should now be able to format the drive as Mac Os Extended with Journaling on or off.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.