21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    St. Mobbs

[opgelost] Een nieuwe compactcamera

Ik ben al wat langer op zoek naar een vervanger voor mijn compactcamera. Alleen heb ik niet zo vreselijk veel kennis van zaken aangaande deze dingen. Dus iedereen die tips, aanbevelingen of waarschuwingen heeft is welkom.

Na al het zoeken stuitte is op de Samsung WB500. Alleen is daar weinig over te vinden.
    Vergelijkbaar zijn de Panasonic TZ7, Sony H10 of Canon SX110. (Het kan ook een andere TZ worden)

De vraag over deze compact is, welke is de beste? Als ik kijk naar ruis(onderdrukking) lensafwijkingen en kleurweergave. Nogmaals, over sommige van deze kon ik weinig (goede) info vinden.

En andere mogenlijkheid is een keuze uit het koppel Canon G10/Nikon P6000. Dit zijn nogal high-end compactcamera’s. Hebben minder optische zoom en zijn eigenlijk geavanceerde dan ik direct nodig heb. Ze worden geacht zeer goede kwaliteit te leveren (voor een compact), maar de tests die ik heb gelezen zijn er niet echt tevreden over.
    (dpreview en Camera Magazine)

Wie van jullie kan mij een beetje verder op weg helpen?

Bij voorbaat dank.

PS: het wordt de enige camera en het budget ligt tegen/rond de 300 euro

Bijdrager
    Nikita

Staar je niet blind op de pixels! Een camera met 7 Mpixels geeft vaak een betere foto dan eentje met 14. Sterke ruisonderdrukking kan leiden tot nogal ‘uitgevlakte’ foto’s.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Olympus Mju series, alleen gebruiken die helaas XD kaartjes die wat zeldzaam en prijzig zijn. De Panasonic Lumix series zijn in elk geval ook niet slecht (mijn mening / ervaring).

Wat overigens ook kan gebeuren bij de superzoom modellen (10x optisch), is dat je op het tele-eind wat vervorming krijgt aan de randen van de foto, en dat de scherpte wegloopt aan de buitenkant van het beeld.

Bijdrager
    Pieterr

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Canon Digital IXUS serie. (prijzen)
    Ik sluit me aan bij Nikita; vooral niet teveel pixels nemen.
    Het is eigenlijk absurd dat je al bijna geen camera onder de 10M pixels meer kunt vinden…

Zo’n Canon Digital IXUS 970 IS voor minder dan 200 euro is eigenlijk best goedkoop.

Bijdrager
    St. Mobbs

Dat het aantal megapixels niet alles zegt had ik al in de gaten. Mijn huidige camera kan 6 MP aan, maar op 4MP maakt hij betere foto’s.

De Sony heeft ook ‘maar’ 8.1 MP. Wat tegenwoordig wel weinig is.

En de camera’s zoals in de Canon Digital IXUS serie wil toch liever overslaan. Ik heb nu een vergelijkbare camera, en ik wil toch wel iets doorgroeien.

Bijdrager
    KarelWillem

Panasonic Lumic TZ5

– Goede lens, stevige optische zoom, meer dan voldoende Megapixels.
    – Goede voor-instellingen, voldoende zelf in te stellen.
    – Fijne lichtgevoeligheid. stevig, mooi, niet duur.
    – Filmen op HD (1280×720, 30 fps), inclusief optisch zoom tijdens filmen.

Ik ben er blij mee.

Foto’s hier (eerste weekend dat ik de camera had):
    http://gallery.me.com/freestyle4all/100026

Filmpje hier:
    http://vimeo.com/2990956

Bijdrager
    St. Mobbs

Alleen is deze persoon niet zo tevreden over de fotokwaliteit.

Of vind jij dit overdreven?

Bijdrager
    Rolf

geheime tip: koop een goeie gebruikte Canon G9. Da’s een van de beste compact camera’s van de laatste jaren. Zelfs beter dan zijn opvolger G10.
    (en de NIkon 6000 is wel interessant vanwege ingebouwd GPS, maar de fotokwaliteit schijnt in ALLE tests nogal tegen te vallen…..vreemd maar waar). Ik zeg het je: G9 !!

Bijdrager
    1984
    ”S.

Panasonic Lumix TZ5 digitale camera : Panasonic brengt dit voorjaar een aantal nieuwe Lumix camera’s op de markt, waaronder de DMC-TZ5. De 9,1 megapixel DMC-TZ5 is uitgerust met een 28 mm groothoek Leica DC lens en 10x optische zoom. De Panasonic TZ5 heeft bij dezelfde opnameafstand een breder bereik voor wat betreft onderwerp en achtergrond vergeleken met gewone kleinbeeldcamera’s. Bovendien kan met de krachtige 10x optische zoom op elk onderwerp dat zich op grote afstand bevindt, worden ingezoomd. De Panasonic Lumix TZ5 is zijn de jongste aanvulling op de Lumix TZ familie. De Panasonic TZ serie wordt geprezen om de opmerkelijke prestaties: ze combineren een 28 mm groothoeklens met 10x optische zoom met een compacte body. http://www.letsgodigital.org/nl/18227/panasonic-lumix-tz5/

Bijdrager
    MacbookTo

Pas bij een test kwam de Canon Powershot serie erg goed uit de bus. ik heb er ook ooit een gehad (op de grond laten vallen ;(, maar ik was er ook zeer tevreden over.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    St. Mobbs

Inderdaad, die site ken ik.
    Maar ik vraag mij af of die testinformatie wel helemaal betrouwbaar is…

Bijdrager
    1984

Betrouwbaarder dan menig verkoper die je verteld wat het beste is…..
    Maar zoek een camera waar je ervaring mee hebt , en lees wat hun er over schrijven:wink:

Bijdrager
    MacbookTo

Hier is een erg goede site

http://www.steves-digicams.com/

Bijdrager
    mark-a-mac

Hier ook maar even: Panasonic TZ4 bij mediamarkt Arnhem (…) voor 169,-. Dat is best goedkoop voor een uitgeklede TZ5

Bijdrager
    bgielink

Een Panasonic Lumix LX3 is een bijzonder goede camera, bevat de gerenomeerde Leica 24mm F/2.0 Summicron. ASPH lens. Goede kwaliteit ook bij hogere isowaarden en je kan hem in je zak steken… Echter is de zoom beperkt 60mm (35mm equiv.) Schiet ook in RAW trouwens…

Mocht geld niet zo’n grote rol spelen dan kun je ook nog denken aan het broertje van de panasonic. de LEICA d-lux 4, zelfde specs, maar met betere beeldverwerking.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”S.

Of vind jij dit overdreven?

Ja.

Maar…. het gaat er ook om wat je wilt bereiken met je camera.

Mijn eerste eis was het filmen op (16:9) 1280×720.
    Dan zijn er maar heel weinig compactcamera’s die wat behoorlijks presteren.
    Dan ga je verder afstrepen wat de ene beter doet dan de andere.

De Panasonic had de meeste ‘plusjes’ voor de eisen die ik er aan stelde.

Bijdrager
    St. Mobbs

Ik merk dat de Panasonic het beste wordt gewaardeerd. Zijn er nog tips, opmerkingen of andere gestes voor de ander genoemde camera’s?

”S.

Na al het zoeken stuitte is op de Samsung WB500. Alleen is daar weinig over te vinden.
    Vergelijkbaar zijn de Panasonic TZ7, Sony H10 of Canon SX110. (Het kan ook een andere TZ worden)

Bijdrager
    Fester

Ik gebruik momenteel alleen maar Panasonicv oor fotografie en video,
    Ik ben dusdanig tevreden, onze a.s Tv wordt ook een Panasonic. 8)

Bijdrager
    MacBoot

zijn er behalve de Nikon P6000 nog meer (compact of SLR) camera’s met ingebouwde GPS?

Bijdrager
    Pieterr
    ”S.

En de camera’s zoals in de Canon Digital IXUS serie wil toch liever overslaan. Ik heb nu een vergelijkbare camera, en ik wil toch wel iets doorgroeien.

Geen compact camera, dus wel flink doorgroeien: Canon EOS 500D. :P

Met de EOS 500D komt elke kant van uw verhaal tot leven. Leg elk detail vast met een indrukwekkende resolutie van 15,1 Megapixel of schakel over naar Full HD videoregistratie.

Full HD videobeelden
    De EOS 500D combineert hoogwaardige fotografie met de mogelijkheid om Full HD (1080p) videobeelden vast te leggen. Zodra meer beeldmateriaal op een geheugenkaart moet worden opgeslagen, hebben gebruikers de keuze uit 720P of VGA resolutie. Een HDMI aansluiting maakt het mogelijk de HD videobeelden en opnamen te bekijken op elke HDTV.

Bijdrager
    St. Mobbs

Om nog even te melden: het is een Panasonic Lumix DMC-TZ7 geworden.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.