8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    St. Mobbs

[opgelost] Advies voor het geratel in externe harde schijf

Hoewel dit onderwerp eerder aan bod is geweest wil ik jullie toch even om raad vragen.

Vanmiddag heb ik een WD My Book Home Edition (500 GB) met firewire 400 gekocht. Heel tevreden mee, maar ik hoor mijn schijf wat verontrustende geluiden maken. Ze klinken bij het opstarten en afsluiten van de schijf en ook wanneer de schijf aan het schrijven of lezen is.

De geluiden klinken als een soort geratel-geschraap-geritsel. Veel harder als mijn interne schijf van mijn MacBook, die hoor ik alleen, als ik mijn oor bij het toetsenbord hou, een beetje zachtjes ritselen.

Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar er kwamen twee verschillende meningen naar voren.
    De eerste topic zegt min of meer; hoort erbij (http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=124430&highlight=geratel+harde+schijf)

Het tweede topic veronderstelt een kapotte schijf
    (http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=57514&highlight=geratel+harde+schijf)

Nu is mijn vraag: hoort dit geratel erbij of is het een (bijna) kapotte schijf? Dus wat kan ik het beste doen??

Bij voorbaat dank

Bijdrager
    RobinH

Ik heb dat geratel ook bij mijn LaCie en Philips.
    Dit is denk ik heel normaal aangezien hij buiten je computer zit.. :innocent:

Bij mij deden ze het in ieder geval al vanaf het begin, Mijn LaCie begint ook te Ratelen als er een Back-Up wordt gemaakt.:wink:

Bijdrager
    Misja

Ik heb exact dezelfde schijf en hoor alleen een zacht prrrr, prrrr, als ik mijn oor dicht bij de schijf houd. Het probleem met externe schijven is dat ze nauwelijks SMART status ondersteunen, ik ken er persoonlijk geen een. Dit maakt het uiterst lastig om in te schatten of de schijf eventueel stuk aan het gaan is. Gek genoeg wordt er voor Windhoos wel een diagnostiek voor deze schijf aangeboden, zie hier. Ik zou het scherp in de gaten houden- of terugbrengen.

Bijdrager
    St. Mobbs

Niet dat ik af wil doen aan de reacties, juist hartelijk dank daarvoor, maar ze geven precies het dilemma aan waarmee ik zit.

Is die schijf nu wel of niet (bijna) kapot??

Bijdrager
    Misja

Antwoord: Dat is dus niet te controleren…

Bijdrager
    RobinH

Mijn LaCie ratelt al vanaf 5 December 2007 (aankoopdag)
    Hij doet het dus al een jaar goed. En bovendien, de producent verzekert je dat het product goed is door er garantie op te geven.:wink:

Als het je niet lekker zit dan moet je gewoon even terug naar de winkel. Dan vertel je het verhaal en dan kunnen zei zeggen wat er aan de hand is.. :innocent:

Bijdrager
    St. Mobbs

Nog even melden: de schijf doet het nog steeds.

Bijdrager
    RobinH

`Mooi zo!:D

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.