6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    John Troch

(Opgelost) Adobe ipv Voorvertoning

Wij gebruiken Adobe Acrobat Prof en ik wil graag weten hoe ik de Mac kan instellen dat standaard Adobe wordt gekozen ipv de Voorvertoning bij het openen na downloaden van een pdf-je. Geldt ook voor de pdf-jes die al op de harde schijven staan, deze krijgen alleen het pdf icoontje wanneer je specifiek kiest voor Open met….. en standaard Adobe kiest. Maar dat geldt dan weer alleen maar voor dat bestandje. En om diezelfde actie nu voor alle pdf-jes te gebruiken kost behoorlijk wat tijd. Dus…hoe kan ik dat instellen op mijn MacBook Pro? Alvast bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    error

1 Selecteer een van je .pdf bestanden en toets Apple-i (get info).

2 Kies bij het onderdeel ‘Open met’ je voorkeur, in dit geval Acrobat Pro.

3 Klik op de knop “Change All…” (zal in het Nederlands wel ‘verander alles’ zijn o.i.d.)

4 Bingo!

Alle pdf-iconen in de Finder zullen na een volgende herstart/login ook in de Adobe-vorm verschijnen.

Voor de duidelijkheid: Mac OS 9 en eerder koos het programma om een document mee te openen aan de hand van een TYPE en CREATOR code. Mac OS X heeft deze codes niet echt nodig en kiest op basis van de bestands extensie (.gif, .jpg, .pdf, .zip, .dmg, .etc, .etc) zoals bij Windows al lang het geval is. Bestanden die afwijken van de ingestelde voorkeursapplicatie zijn nog wel voorzien van een type/creator code (Mac OS X kijkt hier wel naar). Met programma’s als ‘File Buddy’ zijn dit soort code’s te verwijderen.

Bijdrager
    lammmetak

als je rechtermuisknop doet op zo’n bestand en dan de alt in haalt kun je dat ook veranderen. Als safari toch nog pdfjes wil openen met adobe moet je naar /library/ internet plug- ins gaan en die van adobe weghalen.

Bijdrager
    error

Verfijning van bovenstaande: toets je naast ctrl-klik (of rechtermuisknop) ook nog de ALT toets in… dan wordt ‘Open With’… ‘Allways Open With’.

De (vervelende) standaard pdf-weergave binnen Safari is ook uit te zetten met TinkerTool.

Bijdrager
    John Troch
    ”error”

1 Selecteer een van je .pdf bestanden en toets Apple-i (get info).

2 Kies bij het onderdeel ‘Open met’ je voorkeur, in dit geval Acrobat Pro.

3 Klik op de knop “Change All…” (zal in het Nederlands wel ‘verander alles’ zijn o.i.d.)

4 Bingo!

Alle pdf-iconen in de Finder zullen na een volgende herstart/login ook in de Adobe-vorm verschijnen.

Voor de duidelijkheid: Mac OS 9 en eerder koos het programma om een document mee te openen aan de hand van een TYPE en CREATOR code. Mac OS X heeft deze codes niet echt nodig en kiest op basis van de bestands extensie (.gif, .jpg, .pdf, .zip, .dmg, .etc, .etc) zoals bij Windows al lang het geval is. Bestanden die afwijken van de ingestelde voorkeursapplicatie zijn nog wel voorzien van een type/creator code (Mac OS X kijkt hier wel naar). Met programma’s als ‘File Buddy’ zijn dit soort code’s te verwijderen.

Ha! De PDF-jes op de harde schiven is gelukt. Bedankt! Echter Firefox en Safari openen pdf-jes nog steeds in Voorvertoning (Preview noemt Firefox dat om onduidelijke redenen daar ik de Ned. versie gebruik…)…. ik kan bij de opties ook geen mogelijkheid voor kiezen vinden…

[/img]

Bijdrager
    John Troch

Na het zoeken naar extensies voor Firefox heb ik een pdf extensie gevonden, geinstalleerd en…voila! “Probleem” opgelost. Bedankt voor de genomen moeite!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.