30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

Opgeblazen accu's

Ik heb standaard veel gebruikte en soms wat oudere Apple apparatuur liggen. Soms krijg ik een stuk of 4 macbooks met problemen en probeer daar dan 1 goede van te maken. Ik heb ook verschillende ipods en iPhones liggen die niet meer up to dates zijn.

De laatste tijd merk ik overigens steeds vaker dat de batterijen van Apple producten zichzelf opblazen als ze een tijd niet gebruikt zijn en dan weer opgeladen worden. Dat gebeurd dan niet bij de computers van 4 a 5 jaar oud, die hebben geen problemen maar meer met de computers van 2 a 3 jaar oud. Dus de computers met batterijen die door Apple verwisseld dienen te worden.

Het bizarre is dat de opgeblazen batterijen veel schade aan de computer aanrichten en soms een computer die verder prima is onherstelbaar beschadigen. Als zo’n machien lange tijd niet gebruikt wordt en dan toch weer eens opgeladen wordt, dan gaat het mis.
    Je merkt het meteen wanneer de trackpad van je laptop niet meer naar behoren werkt.

Inmiddels heb ik ook 2 iPhones liggen met hetzelfde probleem, een 5 en een 5s..
    IPhones worden ook helemaal uitelkaar gedrukt en het scherm komt deels los van de telefoon net als de achterkant.

Ik neem aan dat er anderen zijn die dit probleem herkennen en ik vraag me af wat de oorzaak is en wat Apple er mee doet..

Bijdrager
    SunKeeper

Worden ze wel bewaard zoals aangegeven?

Namelijk ± 50% lading en dan 3-4 keer per jaar controleren of die 50% nog aanwezig is, desnoods bijladen. Ook bij kamertemperatuur bewaren.

Overigens is het nooit goed voor welke Lithium-polymeer batterij dan ook om lange tijd stil te staan.

Bijdrager
    Shmoo

Haha ja en melkboer komt ook twee keer per jaar langs om te kijken of de MacBooks en iPhones op zolder nog iets nodig hebben.. ?

Bijdrager
    recoiller
    SunKeeper op 04 januari 2016

Worden ze wel bewaard zoals aangegeven?

Namelijk ± 50% lading en dan 3-4 keer per jaar controleren of die 50% nog aanwezig is, desnoods bijladen. Ook bij kamertemperatuur bewaren.

Overigens is het nooit goed voor welke Lithium-polymeer batterij dan ook om lange tijd stil te staan.

Meestal zijn ze leeg of half vol maar ze liggen soms wel 3 tot zelfs 6 maanden zonder dat ze aangeraakt worden. Dat kunnen ze niet hebben blijkbaar. De batterij eruit schroeven heeft geen zin omdat ze niet opblazen als ze stil liggen maar pas nadat ze weer voor het eerst gebruikt worden. Apple gebruikt overigens niet conventionele schroefkoppen waardoor je de batterij er zelf niet heel makkelijk uit haalt als je geen speciale schroevendraaiers hebt.

Het probleem is voor mij overigens vrij nieuw omdat oudere modellen hier geen problemen me hadden..

Bijdrager
    recoiller

Internationaal even gezocht en toch best shocking:

Apple’s official position: exploding batteries are “expected behavior”

Apple says the $129 battery is actually expected to fail — and we are supposed to buy new ones every year.

En deze..

Apple’s “official position” is that their batteries WILL expand and destroy your computer.

Especially after they outlive their (and I quote) “optimistic, one year lifespan.”

Hmmm, Apple policy zou dus zijn dat de batterij van de Apple Laptops ieder jaar vervangen dienen te worden en wel door Apple zelf aangezien dit gen klusje is om even thuis te doen omdat Apple dat niet wil..

Bijdrager
    Eprom
    recoiller op 04 januari 2016

En deze..

Apple’s “official position” is that their batteries WILL expand and destroy your computer.

Especially after they outlive their (and I quote) “optimistic, one year lifespan.”

Deze quote komt uit een artikel van 2011 en gaat dus juist over de “oude” accu’s (bron:http://www.zdnet.com/article/apple-macbook-battery-exploded/)
    (bron2: http://consumerist.com/2011/01/14/dont-call-apple-about-your-expanding-battery-unless-it-explodes/)

Bijdrager
    recoiller

Ik heb een de indruk dat het ontploffen van de batterij niet afhangt van hoe lang je de computer hebt maar meer van hoe lang hij eventueel stil gelegen heeft. Als dat inderdaad zo is dan lijkt het me niet minder dan logisch dat Apple dat ook duidelijk maakt dat dat ongewenst om de computer langere tijd niet te gebruiken.

Bijdrager
    iDEOwen

Apple’s official position: exploding batteries are “expected behavior”

Apple says the $129 battery is actually expected to fail — and we are supposed to buy new ones every year.

En deze..

Hmmm, Apple policy zou dus zijn dat de batterij van de Apple Laptops ieder jaar vervangen dienen te worden en wel door Apple zelf aangezien dit gen klusje is om even thuis te doen omdat Apple dat niet wil..

Dit (opgezwollen batterijen) is zeker niet het standpunt van Apple, en verkeerd geïnterpreteerd door de Apple Medewerker en / of Klant. Apple is totaal niet blij met opgezwollen batterijen. Het betreffende artikel gaat trouwens over de Macs met verwisselbare accu’s, en die hadden idd een lifespan van 300 complete charge cycles, dus ongeveer een jaar.

Bijdrager
    IGBA

Ik heb een de indruk dat het ontploffen van de batterij niet afhangt van hoe lang je de computer hebt maar meer van hoe lang hij eventueel stil gelegen heeft.

Er ontploft niets, maar inderdaad: stilliggen houden zullen batterijen niet van: ‘If storage will be longer than a month, fully recharge the battery every two months.

Bijdrager
    recoiller

Om eerlijk te zijn heb ik het probleem bij de verwisselbare accu’s nooit gehad (hoewel ik online zie dat het schijnbaar al veel langer een bekend probleem is). Ik zit nu hier met de niet verwisselbare batterijen die opgeblazen zijn en ook met een iPhone 5 en een iPhone 5s met opgeblazen batterij..

Ik zal de batterijen mee nemen naar de Applestoren en vragen wat ze er mee kunnen.. Ik ben bang dat ik 129 euro per batterij kan aftikken en mag hopen dat de computers zelf niet kapot zijn. De iPhones kan ik nu wel weggooien terwijl ze verder onbeschadigd waren. Ik kan ze ruilen voor refurbished natuurlijk maar het gaat wel behoorlijk in de kosten lopen aangezien er voor het batterij-probleem geen schade was.

Daarbij vraag ik me af of ik die opgezwollen batterijen hier in huis moet bewaren om ze straks mee te nemen. Ik krijg de indruk dat het gewoon gevaarlijk is.

Bijdrager
    recoiller

Ook dat het niet opladen van de batterij voor langer dan een maand je hele computer sloopt zonder dat daar een waarschuwing voor gegeven wordt. Ik vraag me af hoeveel laptop bezitters op de hoogte zijn van dit risico.

Voor wie wil zien hoe hoe het er uit ziet:

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien wat minder snel een (Apple) product afdanken, en dus wat langer gebruiken?

Accu’s, best een ‘maatschappelijk’ probleem, nu ze in steeds maar apparaten zitten, en steeds krachtiger worden. Ga maar eens op zoek naar ‘brandgevaar’. Misschien dat je dan ook inziet dat je thuis beter niet deze zooi zomaar moet bewaren, buiten de specificaties en adviezen die Apple geeft.

En dan is Apple nog een bedrijf die zijn producten controleert; wat denk je van al die goedkope accu’s uit China, waar nauwelijks kwaliteitscontrole op plaats vind?! Er zijn al (vracht-)vliegtuigen door neergestort…

Bijdrager
    recoiller

Ik moet er niet aan denken om de goedkope zooi uit China te gebruiken, dan vraag je er om.
    Van Apple verwacht ik betere kwaliteit en als er een risico als dit is dan lijkt het me niet onverstandig als er echt aandacht aan wordt besteed.

In mijn geval gaat het overigens vaak over batches van verschillende machines.
    Dan komen er meteen een stuk of wat terug die vervangen worden voor nieuwe.
    De oude machines worden donor-machines of vinden uiteindelijk een nieuwe eigenaar met minder hoge verwachtingen.

Overigens heb ik er best begrip voor dat dit schijnbaar in lijn der verwachting ligt, maar als het je computer kan slopen of zelfs kan ontbranden en gevaarlijk worden dan zou een duidelijke waarschuwing volgens mij best op zijn plaats zijn.

Inactief
    Anoniem

Het zit hem in het feit dat die lithium accu’s die in vrijwel alle moderne apparaten zitten een paar beperkingen hebben. Deze accu’s hebben een boel voordelen maar helaas ook 1 heel groot nadeel. Als deze accu’s voor langere tijd niet gebruikt worden (meer dan 2 weken) met minder dan 10% lading kan een bepaalde chemische reactie ontstaan.Als vervolgens de accu wel opgeladen wordt, zal de stof die bij deze chemische reactie is ontstaan zich langzaam omzetten in een gas waardoor de accu opzwelt.

Zoals al eerder in dit topic is gemeld, deze accu’s kunnen een heleboel hebben, behalve dus lange tijd zonder lading zitten. Belangrijkste is bij deze accus’s zorg ervoor dat ze altijd 50 to 80% lading hebben als ze voor langere tijd weg gelegd worden. En check ze eens in de 4 maanden, door ze volledig te ontladen en weer te laden tot tussen de 50 en 80%

Als je je hier aan houd is het risico op zwellen heel laag!

Bijdrager
    recoiller

@ StefanV
    Dat past helemaal bij mijn ervaringen.. Ik had dit echter liever wat eerder geweten;)

Bijdrager
    GoeieDag
    Bijdrager
    recoiller

Er wordt met geen woord gerept over het risico als je het niet doet conform hun advies..
    Tevens is het slechts een advies waar je bewust zelf naar moet zoeken maar het zou eerder een voorwaarde moeten zijn omdat je bij het niet opvolgen van het advies je computer zwaar kunt beschadigen.

Bijdrager
    Floris

Ik heb het ook mogen ervaren, Ik kwam onlangs thuis na vakantie en trof mijn accu opgeblazen aan in mijn macbook pro:

De oplader was niet aangesloten.
    De macbook pro zelf is gelukkig niet beschadigd.

Nu proberen apple zover te krijgen dit te vergoeden.

Bijdrager
    KarelWillem

Als deze accu’s voor langere tijd niet gebruikt worden (meer dan 2 weken) met minder dan 10% lading kan een bepaalde chemische reactie ontstaan.

Staat je Tesla 4 weken ongebruikt thuis, kom je na de vakantie terug; en boem! 200 lithium-accu’s ontploft.:)

Bijdrager
    recoiller

@ KarelWillem
    Hier staat een Outlander met een behoorlijke hoeveelheid van die batterijen er in..
    Ik blijf het vreemd vinden dat Apple hier niet voor waarschuwt..

Bijdrager
    Soulshaker

mensen die zulke opgezwollen accu’s hebben raad ik aan om deze meteen weg te brengen , aangezien ze een hoog risico tot ontbranden hebben

Bijdrager
    IGBA
    recoiller op 16 januari 2016

@ KarelWillem
    Hier staat een Outlander met een behoorlijke hoeveelheid van die batterijen er in..
    Ik blijf het vreemd vinden dat Apple hier niet voor waarschuwt..

Waarschuwt Mitsubishi er wel voor dan?

Bijdrager
    recoiller

Bij Mishibishi heb ik nog niet vernomen dat dit een probleem is. Bij Apple wel en bij Apple zijn ze inderdaad ook al ontploft en in brand gevlogen.. Als dit volgens Apple ‘verwachtbaar gedrag’ is zal er vast ergens wel een rechtszaak aan gaan komen als het echt mis gaat. Ik ga er vanuit dat Mitsubishi dit probleem wel getackeld heeft..

Bijdrager
    recoiller

Dat is geen nieuws maar wel een bevestiging van wat ik aan geef.

Tijdens de ontwikkeling van deze auto is er 1 geval geweest waarbij een over-verhitting plaats vond. De hele productie is toen gestopt en mede daardoor is mijn auto veel later geleverd. Uit onderzoek bleek dat de losse cel met het probleem (voordat het een batterij was) is beschadigd door een val. Protocol is dat de cel dan niet meer gebruikt wordt maar door een (menselijke) productiefout is de cel toen toch gebruikt. Als de cel al onderdeel van de batterij is dan schijnt dit risico er niet meer te zijn.

Met andere woorden.. Het probleem heeft zich nooit voor gedaan bij een uitgeleverde auto, alleen bij een auto in de fabriek wat later terug te herleiden was naar een menselijke productiefout.

Bijdrager
    SunKeeper

Nog meer nieuws, binnenkort hoort het tot het verleden. (dat ze defect gaan waarschijnlijk dan weer niet, maar het opblazen wel)

http://www.nu.nl/gadgets/4196272/onderzoekers-ontwikkelen-batterij-niet-ontploft-bij-oververhitting.html

Bijdrager
    IGBA
    recoiller op 17 januari 2016

Dat is geen nieuws maar wel een bevestiging van wat ik aan geef.

Je wilt alleen maar lezen wat je uitkomt. Cruciaal aan het stukje is dat batterijdeskundigen al tientallen jaren waarschuwen voor lithiumbatterijen, die inherent (beperkt) riskant zijn. Dat geldt echt voor alle batterijen van dit type, waar ze ook gebruikt worden en hoe zeer een fabrikant ook zijn best doet om problemen te voorkomen. Maar voor zover ik weet plakt geen enkele fabrikant een waarschuwingssticker op de apparaten waar die dingen in zitten. Als er al voor gewaarschuwd wordt, gebeurt dat in de gebruiksaanwijzing die niemand leest.

Bijdrager
    recoiller

Kom met 1 voorbeeld van een klant waarbij de accu dergelijke problemen heeft vertoont na aanschaf van de Outlander.
    Ik kan je inmiddels wel 20 voorbeelden geven van Apple klanten en als je online zoekt vind je er honderden..
    .
    Dat er gevaar in de batterijen zit geloof ik wel en is overduidelijk bewezen. Toch zien we veel gevallen van laptop-batterijen die wel gevaarlijke problemen veroorzaken maar bij die vele Outlanders die er rondrijden is dit nog niet 1x een probleem geweest.
    .
    Bij de Outlanders zien ze dit ook niet als “verwacht gedrag” en bij Apple wel maar toch geen waarschuwing terwijl het wel gebeurd en schijnbaar verwacht wordt..
    Daar zit in ieder geval in mijn beleving een cruciaal verschil.

Bijdrager
    iep
    IGBA op 17 januari 2016

Maar voor zover ik weet plakt geen enkele fabrikant een waarschuwingssticker op de apparaten waar die dingen in zitten. Als er al voor gewaarschuwd wordt, gebeurt dat in de gebruiksaanwijzing die niemand leest.

Het waarschuwen is beperkt door fabrikanten en mensen die er ervaring mee hebben (met name in de RC wereld omdat daar voornamelijk onbeschermde li-ion accu’s gebruikt worden). Dell was een tijdje in het nieuws vanwege de spontaan ontbrandende notebooks maar dat is snel weggezakt. Idem voor de problemen met de Boeing Dreamliner. Momenteel zijn het de zogenaamde “hoverboards” (of wat voor benaming ze nu ook hebben) en lijkt men toch wat meer stil te staan bij de risico’s van li-ion. Diverse vervoersbedrijven hebben al een verbod of beperking ingevoerd. Het is echter nog steeds heel erg mondjesmaat en veel alternatieven zijn er ook niet.

@recoiler: die auto is ook nog niet zo lang op de markt. Buiten dat zijn er op li-ion gebied ook wel de nodige kleine wijzigingen geweest die het er iets veiliger op hebben gemaakt. Wat je vaak bij dit soort grote setups ook ziet zijn speciale microcontrollers die alles op peil houden zodat er geen schade aan de li-ion cellen kan ontstaan. Zo’n auto is daar groot genoeg voor, dit krijg je (nog) niet in iets kleins als een notebook of zelfs een smartphone. Feit blijft dat zowel bij de auto als de smartphone er een reëel gevaar op ontbranding en ontploffing blijft. Dat de een iets veiliger is dan de ander doet daar niets aan af.

Bijdrager
    recoiller

Ik geloof meteen dat er voor de auto systemen zijn die het veiliger maken en mogelijk niet toe te passen zijn op iets kleins als een laptop. Ik geloof ook dat dit de reden is waarom de auto’s toch wel iets veiliger zijn dan de laptops. Dat de li-ion techniek risico’s met zich mee brengt mag duidelijk zijn maar een klant hoort te weten als een product dermate grote risico’s heeft.

Ondanks dat het een vrij nieuwe auto is rijdt deze toch al wel 2 een half jaar op onze wegen en in Japan al langer. Buiten het geval in de fabriek is er niet 1 melding van een probleem. Dan hoeft er ook geen waarschuwing te zijn.

In het geval van Apple lijkt het bepalend hoe je je computer gebruikt of je wel of niet te maken krijgt met het probleem. Dat is nogal essentieel aangezien het probleem je computer compleet kan slopen. In dat geval lijkt het me niet minder dan logisch dat gebruikers op zijn minst op de hoogte moeten zijn van het probleem en het eventuele bijkomende gevaar. En zeker hoe het voorkomen kan worden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.