14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Openoffice vs LibreOffice vs NeoOffice

Ik ben op zoek naar een gratis kantoorpakket voor mijn Macbook dat enigszins lijkt op Microsof Office. Ik heb wat gegoogled en merk dat er drie alternatieven zijn: OpenOffice, LibreOffice en NeoOffice. Wat is het verschil tussen deze drie en wat zou ik het beste kunnen nemen?

Bijdrager
    fred44nl

ik denk niet dat er veel te kiezen valt:)
    want het alternatieve office pakket verandert nogal es van naam.
    de laatste is voor zover ik weet Apache Office.
    de vorige worden waarschijnlijk niet meer ondersteund.

https://www.openoffice.org/porting/mac/

Bijdrager
    Vindplaats

Volgens de App store is NeoOffice versie 2015.6 0- 29-4-2016 nog bijgewerkt en kost € 29,99. Of de sites die NeoOffice gratis aanbieden dezelfde versie hebben en of je later toch moet betalen als je beslist het pakket te blijven gebruik weet ik niet; in ieder geval is er toch ondersteuning. Wat LibreOffice betreft is volgens een internetsite de versie het laatst bijgewerkt op 8-4-2016, dus wel ondersteuning.

Bijdrager
    WoBoW

Er is onenigheid geweest bij OpenOffice en deze heeft toen een soort van doorstart gemaakt met vrijwel alle vrijwilligers onder de naam LibreOffice. NeoOffice ken ik niet, maar LibreOffice kan ik van harte aanbevelen. Het is een mooi en stabiel pakket wat steeds goed onderhouden word.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

LibreOffice is een afsplitsing (een zogenaamde fork, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fork_(ontwikkeling) ) van OpenOffice: na de door WoBoW genoemde onenigheid is LibreOffice ontstaan uit OpenOffice, waarna ze allebei naast elkaar verder ontwikkeld worden. LibreOffice heeft de betere naam, maar ik denk dat je voor eenvoudig gebruik weinig verschil gaat merken.

NeoOffice is een meer Mac-gerichte versie van OpenOffice, die zo te zien probeert om beter in OS X te integreren dan de andere programma’s doen, en daardoor (waarschijnlijk) net wat lekkerder aanvoelt. Ik heb het nooit gebruikt, dus of dat ook echt zo is kan ik niet zeggen; wel valt me op de site van NeoOffice al gelijk op dat de menu’s last hebben van Windowsvertaling („Openen” i.p.v. „Open”, „Opslaan” i.p.v. „Bewaar” enz.) dus of ze in hun doelstelling geslaagd zijn betwijfel ik een beetje, althans in het Nederlands.

Bijdrager
    Shmoo

Maar echte Office is tegenwoordig toch helemaal niet meer zo heel prijzig?

Volgens mij zie ik vaker aanbiedingen voorbij komen van 45 of 65,-. Dat moet toch wel te doen zijn.. ?

Bijdrager
    whaha

Ja, maar als een gratis pakket zoals LibreOffice volstaat en je het verder niet veel gebruikt, waarom zou je dan een betaalde versie aanschaffen?
    Bovendien zoekt de starter van dit onderwerp naar een gratis pakket, dus dan kom je al snel bij http://www.libreoffice.org/ uit.

Bijdrager
    Vindplaats

Mijn keuze is gevallen op NeoOofice, omdat ik deze kan aanschaffen via de AppStore en de prijs zeer redelijk is. Doorslag is echter geweest dat het product via de AppStore te koop is en hierdoord een zekere mate van veiligheid waarborgt. Iedereen bedankt voor de adviezen.

Bijdrager
    whaha

Geen slechte keus.
    Ik zal deze maand eens kijken of ik het bij mij weer werkend krijg.
    Toch blijft het apart, een betaalde variant van een gratis / open-source product, maar ja, dat is OS X ook ergens, nietwaar?

Wordt iWork tegenwoordig niet meer gratis meegeleverd met OS X, trouwens?
    Ik had daar laatst een .doc meegemaakt en LibreOffice crashte toen ik dat document opende, best apart.
    Ik ga kijken of NeoOffice het wel kan openen.

Gebruikt NeoOffice trouwens Java? LibreOffice doet dan voor sommige stukken namelijk.

Edit: Nee, de Mac App Store versie maakt geen gebruik van Java, de classic versie wél.
    Beide versies hebben zo hun voordelen, maar ik hoop dat mijn Libreoffice het binnenkort weer doet, want ik word niet blij van deze pagina:
    http://www.neooffice.org/neojava/nl/macappstore.php

Oh het gebruikt sowieso weinig Java, dat is mooi:

I thought NeoOffice required Java? How is Java used in NeoOffice?

Beginning with NeoOffice 3.3 Beta, Java is only used by the underlying OpenOffice.org code for a very limited set of features: to open Base database files and to run a small number of the many OpenOffice.org wizards.

NeoOffice 3.3 Beta was the culmination of many years of work (which began with NeoOffice/J 1.1 Alpha) removing NeoOffice’s use of Java for Aquafication and Mac OS X integration.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  whaha. Reden: antwoord gegeven op eigen vraag
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  whaha. Reden: Java Quote

Bijdrager
    Vindplaats

Zo juist heb ik een docx document zonder problemen in NeoOffice opgehaald. Of Java gebruikt wordt weet ik niet.

Bijdrager
    whaha

Klinkt goed. Als je het aanpast, opnieuw opslaat en aan iemand doorstuurt en het ziet er nog goed uit, dan werkt het.

Jij hebt de Mac App Store versie, die heeft geen Java, kwam ik achter.
    Programma’s in de Mac App Store mogelijk namelijk geen gebruik maken van Java of Python.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  whaha.

Bijdrager
    Vindplaats

Ik heb een docx bestand in NeoOffice opgehaald en weggeschreven als Odt bestand. Vervolgens dit bestand weer opgehaald en weggeschreven als een doc bestand. Dit laatste bestand zag er goed uit, ofschoon ik wel de melding kreeg dat het mogelijk was er in de opmaak enig verschil zou kunnen zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    whaha op 04 mei 2016

Toch blijft het apart, een betaalde variant van een gratis / open-source product, maar ja, dat is OS X ook ergens, nietwaar?

Helemaal zo vreemd niet: OpenOffice wordt onder de Apache License uitgebracht, en als ik daar even snel doorheen kijk, lijkt het niet alsof die verbiedt om geld te vragen voor afgeleide versies. Aangezien NeoOffice probeert iets wezenlijks toe te voegen aan OpenOffice (namelijk betere OS X-integratie) is er ook echt iets waarvoor je betaalt ten opzichte van gewoon OpenOffice downloaden — als je vindt dat dat geld waard is, natuurlijk.

whaha op 04 mei 2016

Wordt iWork tegenwoordig niet meer gratis meegeleverd met OS X, trouwens?
    Ik had daar laatst een .doc meegemaakt en LibreOffice crashte toen ik dat document opende, best apart.

Ook daar kijk ik niet zo heel erg van op: je maakt een document in een programma dat niet perfect met dat type document om kan gaan, en opent het dan in een volledig ander programma dat er ook niet perfect mee om kan gaan. De kans is aanwezig dat je dan twee botsende foutjes vindt in de ex- en importeerroutines.

Bijdrager
    overstapper

Ik heb geen ervaring met OpenOffice en NeoOffice, dus kan die niet vergelijken; maar ben een jaar of vijf geleden overgestapt van Microsoft Office naar Libre Office en dat bevalt me tot op de dag van vandaag prima.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.