4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    chrisis_nl

Openingsbalans Gryphon

Ik ben aan het spelen met het gratis boekhoud programma’tje Gryphon. Er leuk app’je maar ik loop tegen een probleem aan.

Vorig jaar deed ik mijn boekhouding nog in Excel, maar goed…dat zet niet echt zoden aan de dijk. Maar nu in in gryphon begin moet ik ergens aan kunnen geven wat mijn huidige saldo van mijn bankrekening is. Ik heb al gelezen dat ik iets met kruisposten moet doen, maar ik kom er nog niet echt uit.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou hij/zij mij even op gang kunnen helpen?

Bijdrager
    Rolf

ok, maar dat heeft dus niet zoveel met Gryphon te maken, als wel met boekhouden. Even ervan uitgaande dat je ook van het vorige jaar – zelfs in excel – een eindbalans hebt, is een te makkelijke. Maar er moet wel een balans zijn waar je bezittingen en je schulden in staan, en die balans is natuurlijk gelijk aan beide kanten. De bank is dan ook een logische post daarin. Je hebt volgens mij dan ook geen kruisposten nodig, maar een grote ‘memoriaal’ journaalpost waarin je debet al je vorderingen hebt staan (debiteuren wellicht of betaalde BTW bijvoorbeeld) en credit je schulden (bijvoorbeeld je startvermogen en/of je winsten/verliezen en je te betalen BTW). De bank (sta je rood – dan credit) of zwart (dan debet) staan in het rijtje. Zo kun je in EEN journaalpost je beginbalans invoeren. Als ik het me goed herinner in ieder geval……

Bijdrager
    chrisis_nl

Oke, als iets duidelijker, maar nog niet helemaal:D
    Hoe moet ik dit precies aanpakken. Moet ik een bepaalde overboeking doen van de ene rekening naar de andere rekening? Kan iemand me nog een zetje geven?

Bijdrager
    Yaris

Ik neem aan dat je wel iets van boekhouden kent en dat je weet hoe je een journaalpost moet boeken. Volg de instructies van Rolf. Die ene grote journaalpost boek je best nog in het boekjaar 2006. De beginbalans van 2007 is dan gelijk aan de eindbalans van 2006.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.