6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    P-Five

OpenGL? Nvidia of ATI?

Beste mensen,

Ik overweeg de aanschaf van een MacPro waar ik ook de flightsimulator X-Plane op wil gaan draaien. Welke videokaart presteert het beste als het gaat om OpenGL? De snelheid van het spel is afhankelijk van 3 dingen: CPU kracht (quadcore of 8-core), het RAM geheugen en de videokaart (het verwerken van de renderopties in X-Plane). Op dit moment draai ik de demoversie op een G5 1.8DP met een ATI Radeon 9600Pro 256Mb en krijg ongeveer 30 frames/sec maar dan staan wel alle opties die het spel realistisch maken op een minimum.

Dank,
    P-Five

Bijdrager
    Nikita

Als ik de systeemeisen mag geloven ben je beter af met een NVIDIA kaart. Sowieso is de GeForce 8800 beter dan de standaard ATI 2600HD. Hoewel d’r staat dat je slechts 32 MB videogeheugen nodig hebt…

Ook staat er dat elke chip van 2 GHz of hoger voldoende zou moeten zijn, dus ook met een Quad-core 2,8 GHz zou ruim voldoende moeten zijn. Scheelt je 440 euro, die je wellicht beter kan steken in 4 GB RAM i.p.v. de standaard 2 GB (en de betere videokaart).

Bijdrager
    Ikreisrond

Bovendien voor w.b. de processorkracht: voor hoeveel cores is het spel geschreven? Veel games voor Windows zijn namelijk voor slechts 2 cores geschreven. Dan klinkt 8 cores kracht leuk, maar dan leveren 2 cores op 3,2 GHz meer processorkracht voor je spel dan 8 cores op 2,8 GHz. Namelijk “2 x 3,2 GHz” t.o.v. “2 x 2,8 GHz”. De rest van de programma’s kunnen dan wel weer sneller worden. Denk aan bijv. renderen in Final Cut tijdens het gamen…

Bijdrager
    P-Five

Ik lees net het volgende op de X-Plane website:

Quote:
    New Stuff for 9.20:

Countless frame-rate and RAM optimizations. One of the many examples is the new scenery-loader: Texture loading now uses as many cores as you have. Photo scenery should load a lot faster on multi-core machines, especially if you have four or eight cores.

Moderator
    unSOUND

Persoonlijk ben ik voor een ATI kaart gegaan, de Radeon 3870. Vooral omdat deze beter samenwerken met Apple’s eigen software, en op het gebied van games vrijwel gelijk presteert aan de Nvidia 8800.

Zie ook:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=131879

Bijdrager
    Ikreisrond

@P-Five: inderdaad. Vreemd dat de grote gamefabrikanten hier minder gebruik van maken… Als ik het goed lees zou 4 cores ook al zeer goed moeten werken. Vraag me af wat voor verschil er dan zou zijn met 8 cores.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.