7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    baziel

Openen van een Photos library (via externe opslag) op een andere mac

Ik bewaar mijn volledige Photos library op een externe SSD en open vanaf mijn Mac Mini deze bibliotheek om lokaal foto’s te bewerken. De volledige inhoud hiervan wordt ook via iCloud bewaard en gesynchroniseerd.

Mijn vraag is hoe ik dezelfde bibliotheek ook op een andere Mac kan openen en bewerken als ik mijn externe SSD aansluit. Zou namelijk heel handig zijn om onderweg via de Macbook Pro foto’s te bekijken en te bewerken.

Heb dit reeds eens geprobeerd maar kreeg telkens foutmelding op Macbook als ik bibliotheek wou openen. Eenmaal SSD terug aangesloten was op de Mac Mini herkende hij de bibliotheek niet meer en moest de volledige inhoud terug gecheckt worden met de iCloud bibliotheek.

Heeft iemand een idee hoe ik verder kan? Ik draai laatste MacOS op nieuwst Mac Mini en recente Macbook Pro. Alvast dank voor de hulp.

Bijdrager
    McPim

Als je iCloud Foto’s gebruikt (begrijp ik uit je tweede zin) dan kun je die SSD toch thuis laten? Op je Macbook is je bibliotheek dan ook beschikbaar via iCloud Foto’s, dat is juist het voordeel ervan.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je al eens geprobeerd om Photos op te starten met de Alt/Option toets ingedrukt, en daarna de Library (op de externe SSD) te selecteren?

Bijdrager
    baziel

Library is danig groot dat deze niet via Macbook Pro (128gb) gesynchroniseerd kan worden en dus offline wil benaderen.

@the Big Z: Zo heb ik inderdaad geprobeerd om Photos op te starten.

Moderator
    Night

Het gaat je op die manier niet lukken, die foto library bevat namelijk ook de permissies van de originele gebruiker en hangt het hele zaakje aan elkaar met links, aliassen en paden die verwijzen naar de bestandsstructuur vanuit de originele Mac. En dat wordt weer allemaal in databases en XML gepropt. Heel misschien als je Mac en laptop dezelfde versie MacOS, dezelfde gebruikersnaam en inlog hebben en de disk dezelfde volume-ID gebruikt, dan zou je nog een kans maken.

Bijdrager
    McPim

baziel op 14 september 2019 om 11:23
    Library is danig groot dat deze niet via Macbook Pro (128gb) gesynchroniseerd kan worden en dus offline wil benaderen.

Daar is de optieĀ ‘Optimaliseer opslag’ voor bedoeld šŸ˜‰, zie eerdere link. Wat je nu doet geeft in ieder geval problemen, zeker als het de systeembibliotheek is. Met een niet-systeem bieb en dezelfde macOS (en dus ‘Foto’s..) versie zou het volgens mij gewoon moeten kunnen maar zeker niet in combinatie met iCloud Foto’s! iCloud foto’s synchroniseert altijd je systeem-bibliotheek, daar moet je niet mee rommelen.

Moderator
    Night

Inderdaad, Maar dan had je de foto’s in Foto’s Ā importeren, zodat ze NIET in de bibliotheek worden geplaatst. Dat is ergens een vinkje uitzetten in de voorkeuren.

En zoals McPim al zegt: in combinatie met iCloud zal het nooit en te nimmer werken. (tenzij je natuurlijk iCloud gebruikt voor het delen van je foto’s)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.