16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    gsusivo

Openen i.p.v. downloaden bij aanklikken in Safari

Iemand een idee waar dat ingesteld kan worden?
    Ik heb al bij systeemvoorkeuren gekeken en bij de voorkeuren van safari, maar kan niks vinden.
    Als ik nu op internet op een bestand klik, dan downloadt hij dit bestand direct naar de map downloads.
    Ik vind dit heel vervelend, want ik moet op het einde van een werkdag 50 documenten weggooien die ik niet nodig heb.

Graag zou ik willen hebben dat hij het bestand gewoon opent in bijvoorbeeld word/excel etc.
    Als ik een bestand wil opslaan, dan doe ik wel opslaan als met rechtermuisknop.

Moderator
    unSOUND

• Heb je een download manager geïnstalleerd ?
    • Safari Extensies geïnstalleerd ?
    • Zit de ALT toets vast ?

Bijdrager
    Ostinato

Of deze misschien? Safari-voorkeuren, Algemeen, Open “veilige” bestanden na downloaden aanvinken.

Bijdrager
    gsusivo

Ik heb geen download manager of safari extensies geïnstelleerd.
    Mijn alt toets zit niet vast? (Hoezo?)

Als ik aanklik ‘open veilige bestanden na downloaden’, dan download hij ze toch, alleen opent hij ze na het downloaden. Ik wil gewoon dat hij ze opent zonder te downloaden.

Moderator
    unSOUND
    gsusivo op 12 januari 2011

Mijn alt toets zit niet vast? (Hoezo?)

ALT + muisklik is de sneltoets om iets te downloaden in Safari.

Bijdrager
    Nick Nack

Hmm, dan zal je toch Firefox moeten gebruiken, die vraagt of je hegnwilt openen ofnopslaan, Safari download automatisch.

Bijdrager
    PeterV

Om een preview van Word documenten in Safari te bekijken zou je de volgende plugins kunnen proberen: Word Browser Plugin 3.0 of docpreview.

Moderator
    unSOUND
    Nick op 12 januari 2011

Hmm, dan zal je toch Firefox moeten gebruiken, die vraagt of je hegnwilt openen ofnopslaan, Safari download automatisch.

Normaal gesproken niet, dus het is gewoon een bug of foute instelling bij de TS. Dat vind ik geen reden om maar een andere browser te gaan adviseren…

Bijdrager
    1984
    Nick op 12 januari 2011

Inderdaad daar krijg je standaard deze melding :

bij Safari opent hij ook normaal echter hij heeft hem wel gedownload

Dus mijn advies aan de TS

Bijdrager
    Ostinato

@unSOUND: zo te zien downloadt Safari wel degelijk automatisch en kun je dat niet uitzetten. Zie bijv:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=541119

en (weliswaar wat gedateerd):
    http://www.infoworld.com/t/applications/apple-dismisses-safari-download-issue-483

Moderator
    unSOUND

Het ligt er helemaal aan wat voor bestand hij aanklikt… Een Word document wel, maar als Safari JPG en andere bestanden ook automatisch download is er toch echt wat mis… En als ik zijn post lees staat er enkel “als ik een bestand aanklik download hij het meteen”. Daar kom ik dan niet echt wijs uit of het bij één type voorkomt of bij alles wat hij aanklikt.

Bijdrager
    PeterV

@unSOUND: hij heeft het over “documenten” en over “word/excel” dus niet over jpg-bestanden.

Vreemd genoeg kan Mobile Safari (voor iOS dus) gewoon Word en Excel documenten laten zien, maar Safari voor de Mac niet.

Moderator
    unSOUND

Een bestand wordt in de volksmond al snel een document genoemd, dus ook een jpg, mp3 of pdf bestand… En hij heeft het over “bijvoorbeeld word/excel”, wat de suggestie wekt dat er nog meer soorten zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Kommaneuker: elk bestan moet je downloaden om het te bekijken. Jij wilt alleen dat ie dit niet naar je Downloads folder doet, maar “gewoon” naar de browser cache van je browser. Ik ben daar zelf geen liefhebber van omdat voor je het weet die directory ongezien reusachtig wordt…

Bijdrager
    Ostinato

Dat voorbeeld met die PDF van 1984 komt overigens niet overeen met mijn Safari. PDF’s worden bij mij wel getoond in Safari, maar niet in Downloads gezet.

En Caillin (wat een prachtige naam trouwens) heeft natuurlijk gelijk: om iets überhaupt te kunnen bekijken, moet je het downloaden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Blijft over het feit dat Safari dus bepaalde bestandstypen -wel- in z’n cache neerzet en opent, en andere bestanden niet. Het verschil? Dat zit’m in de bestandstypen die Safari native (dus zonder plugins) zelf kan openen. JPG, PNG, PDF, enz kan Safari allemaal direct vertonen, maar DOC, XLS, OOP, enz enz allemaal niet. En dus zet ie het in je Downloads folder neer zodat je zelf kan bepalen waarmee en wanneer je het opent.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.