12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    pepijn-paans

openDNS

hallo,
    ik vroeg me dit toch even snel af en bedacht me toen dat ik die vraag hier natuurlijk gewoon kon stellen aan de velen mensen die er verstand van hebben op dit forum!

ik las en hoorde het eea over open DNS, dat deze je internet sneller zou laten functioneren ?

zou graag jullie opinie hierover weten !

bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Pieterr

Normaliter levert je eigen ISP goede DNS services, en heb je dit niet nodig.

Bijdrager
    pepijn-paans

wat houd die opensDNS dan in ?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Sam Rijver

Omdat ik KPN heb en KPN apenballen zuigt gebruik ik altijd de dns van Google: 8.8.8.8

Bijdrager
    johnkeates
    Bijdrager
    N-Freak

Een andere DNS maakt je internet theoretisch gezien niet sneller. Sterker nog, des te verder de DNS weg is (fysiek gezien), des te langer een aanvraag duurt. Het gaat dan vaak wel om milliseconden.

Voorbeeld met provider DNS:

Je typt in je browser nu.nl. Je browser heeft als DNS meestal de gateway ingesteld staan en vraagt het dus aan je gateway. Je gateway weet dat het niet in je netwerk is en vraagt het vervolgens aan de DNS van je provider. Deze instelling is meestal meegeleverd in je modem en/of haalt hij op via DHCP van de provider.

Doordat de DNS van je provider binnen het netwerk van de provider ligt is dit een vrij korte stap fysiek gezien omdat de DNS van de provider over het algemeen ‘in house’ is.

Ik heb zelf al genoeg getest om te weten dat als je voor snelheid gaat je het best een DNS kan gebruiken van de provider.

Dat de provider vervolgens niet netjes omgaat met DNS afhandeling is een ander verhaal, maar ook daar zijn in sommige gevallen oplossingen voor te vinden.

Tot slot om nog even het fabeltje ‘internet sneller maken’ de wereld uit te helpen. Je bent afhankelijk van veel meer dan de snelheid van je ‘internet’. Je hebt te maken met de drukte op de lijn, de snelheid van de servers die het afhandelen (en de snelheid van hun lijnen). De snelheid van ALLES DNS servers, de DNS server van je provider kent niet de hele wereld en moet het vaak weer aan andere DNS servers vragen.

Al met al kan het browsen van internet pagina’s dus traag worden zonder dat dat aan jou ligt.

Bijdrager
    johnkeates

Tsja.. dat staat ook op dat wikipedia artikel. En DNS maakt internet inderdaad niet sneller, want internet is een netwerk en om de snelheid van internet nou te gaan bepalen…

In de praktijk kan het zijn dat de DNS servers van je provider traag zijn of langzaam updaten, in dat geval is een externe DNS server (dus niet intern in je provider netwerk) een optie om dat stukje vertraging (hostname resolutie) te verhelpen. Fysieke afstand/locatie doet er NIET toe, een systeem in Nederland kan er 100ms over doen om te antwoorden, terwijl een systeem in australie of amerika slechts 40 ms nodig heeft en soms minder (10ms enzo). Google’s DNS servers doen er over het algemeen tussen de 20 en 25 ms over om te antwoorden. Ze zijn ook altijd up en DNS propagatie gaat in verhouding snel. 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

OpenDNS biedt allemaal extra’s, in de eerste fases was ik daar nog wel van gecharmeerd, maar na de reclame onzin en ‘botnet detector’ vond ik het wel mooi geweest. Ik draai nu zelf een DNS cache en server @ EasyNet2.

Bijdrager
    N-Freak

Fysieke locatie doet er wel degelijk toe. Zeker het voorbeeld met Australië is leuk, zij hebben veel minder fysieke lijnen liggen naar de andere continenten toe dan dat wij bijvoorbeeld naar Amerika hebben. Ik werk heel veel samen met jongens op dat grote eiland en het is altijd een hoop gedoe juist door de afstand, hoge reactie tijden (OOK met DNS servers). 10 of 100ms lijkt weinig, maar als je lekker zit te klikken dan maakt het een groot verschil.

De kans dat een server dichterbij sneller antwoord geeft is groter. Google doet dit bovendien heel slim, hun DNS server zitten over de hele wereld verspreidt vandaar dat die over het algemeen een goed alternatief zijn wat betreft snelheid. Of je ze ook wil gebruiken dat is helemaal aan jezelf.

Lees ook dit nog even: http://code.google.com/intl/nl-NL/speed/public-dns/docs/performance.html

Ik citeer:
    Latency between the client (user) and DNS resolving server. In most cases this is largely due to the usual round-trip time (RTT) constraints in networked systems: geographical distance between client and server machines; network congestion; packet loss and long retransmit delays (one second on average); overloaded servers, denial-of-service attacks and so on.

edit:
    Google Public DNS is hosted in data centers worldwide, and uses anycast routing to send users to the geographically closest data center.

Dat is wat ik bedoel met het feit dat de DNS van google dus over het algemeen een erg stabiele reactietijd heeft.

Bijdrager
    bouncer

Gelukkig heeft openDNS een server in Amsterdam. Dat ligt dicht bij Nederland volgens mij.

Geblokkeerd
    Anoniem
    pepijn-paans op 16 april 2011

wat houd die opensDNS dan in ?

Dat er onder OS X net zo goed als onder Windows mensen zijn die aanpassingen maken, zonder dat ze weten wat het doet of wat het betekent. Puur omdat “iemand zei dat het beter is”.

:innocent:

Bijdrager
    bouncer

Het zijn allemaal appels. De één smaakt wat beter dan de andere.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.