9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    minplus

Open pagina's in Safari

Na aanschaf van de IMac iets van een jaar of meer geleden of zo Safari een tijdje geprobeerd maar kon er weinig mee. Kon kiezen tussen een pagina op de helft van het beeldscherm met iets anders via Firefox op de achtergrond, of de pagina op het hele beeldscherm, maar dan kon je nergens meer bij en moest je het eerst weer verkleinen naar een halve pagina via escape en dan kon je weer wat.
    Dus maar weer Firefox het afgelopen jaar.

Vanwege rotzooi bij Firefox (een opeens onbereikbare site) Safari maar weer eens opgestart. Die site is daar prima te bereiken, maar ik heb hetzelfde halve pagina probleem als een jaar of meer geleden. Ziet er knudde uit maar valt evt. misschien wel mee te leven.

Maar in Firefox heb ik een mooi balkje met alle geopende pagina’s netjes op een rijtje naast elkaar en met een klik kan ik simpel switchen tussen de diverse pagina’s.

Bij Safari kan ik die mogelijkheid niet vinden.

Googelen via Firefox levert als opties vegen op een IPad – maar ik heb een IMac waar niks te vegen valt – of op F3 klikken waarna je een vaag onleesbaar scherm met wat sites erop krijgt.
    Zoiets hopeloos kan nauwelijks de bedoeling zijn.

Kan iemand van jullie me helpen?

Is er binnen Safari
    a- een optie om een net balkje met de diverse open pagina’s te krijgen zonder ingewikkelde bedoeningen?
    b- een optie om gewoon net als in Firefox een pagina op het hele scherm te krijgen zonder niks meer te kunnen?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Tab’s aanzetten in Safari…?

Bijdrager
    SunKeeper

Option ingedrukt houden terwijl je op het groene knopje klikt…?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    minplus op 02 december 2015

Kon kiezen tussen een pagina op de helft van het beeldscherm met iets anders via Firefox op de achtergrond, of de pagina op het hele beeldscherm, maar dan kon je nergens meer bij en moest je het eerst weer verkleinen naar een halve pagina via escape en dan kon je weer wat.

Huh? Je kunt het venster van Safari zo groot slepen als je wilt, je kunt meerdere vensters openen (⌘N of menu Archief → Nieuw venster) en/of in één venster meerdere tabs hebben (⌘T of klikken op het +-knopje rechtsboven in het venster).

Als je probleem is dat je moeilijk kunt schakelen tussen vensters, druk dan eens Ctrl+F3 in, of ⌘`/⇧⌘` (dat is de toets links naast de Z op een QWERTY-toetsenbord).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    essiw

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt, aangezien safari hetzelfde werkt als firefox ten op zichte van de dingen waar jij het over hebt. Misschien helpen screenshots?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  essiw.

Bijdrager
    minplus

Thanks voor jullie reacties.

Mogelijk heb ik het hiermee gevonden, ook al werkt het anders dan in Firefox. Ik had al op het +-teken linksboven geklikt, de firefoxmethode om een nieuw tabblad te openen, maar dat had geen enkel effect.
    Ik ben nu naar het archief gegaan en heb daar een nieuw tabblad geopend en krijg dan een eind lager een grijze balk met rechts de + in het grijs. Die is er ook nog als ik de tabbladen sluit en heb ik blijkbaar door z’n schutkleur steeds over het hoofd gezien. Hoef dus het archief niet eerst in.

Optionsknop en een groen knopje heb ik overigens niet kunnen vinden, maar dat is niet meer relevant.

Het groot slepen aan weerszijden had ik in het verleden al eens gedaan, maar na afsluiten van Safari en uitzetten van de Mac had ik de volgende keer bij het aanzetten weer een klein scherm en kon ik weer gaan slepen.
    Ik zal hem straks eens uitzetten zonder Safari af te sluiten en kijken of hij dan wel groot is bij het opnieuw opstarten

Bijdrager
    SunKeeper

Houdt de Option-toets ingedrukt tijdens het groter slepen van het venster, dan wordt de eindpositie onthouden voor de volgende keren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  SunKeeper.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    minplus op 03 december 2015

Ik ben nu naar het archief gegaan en heb daar een nieuw tabblad geopend en krijg dan een eind lager een grijze balk met rechts de + in het grijs. Die is er ook nog als ik de tabbladen sluit en heb ik blijkbaar door z’n schutkleur steeds over het hoofd gezien.

Als een venster geen tabs heeft, staat — als ik het goed heb — standaard de tabbalk uit, maar de +-knop is er wel. Klik je daarop dan verschijnen de tabbladen vanzelf.

Hoe dan ook kun je de verschillende balken van Safari (favorieten, tabs en status) aan- en uitzetten in het menu Weergave. Als verdere tip: kom je ergens niet uit, kijk dan eens goed door de menu’s van het programma, want de kans is best groot dat je daarin vindt hoe het wel moet.

SunKeeper op 03 december 2015

de Option-toets

Voor de volledigheid: dat is die met het teken ⌥ erop.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    minplus

Ah, de alt-toets.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.