19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

Open dock folder direct

Goedemiddag,

is er anno 2020 een instelling om het volgende te bewerkstelligen in plaats van aliasses te maken?

https://forums.macrumors.com/threads/dock-folder-auto-open-in-finder.916021/

Moderator
    Night

Bij mij wordt bij het klikken op een alias van map in de Dock, de betreffende map gewoon geopend.

Bijdrager
    Ome Kor

Bij mij ook, maar dan moet ik wel de alt-toets ingedrukt houden tijdens het klikken.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Ome Kor op 31 mei 2020 om 20:24</p>
    Bij mij ook, maar dan moet ik wel de alt-toets ingedrukt houden tijdens het klikken.

Same!

Bijdrager
    Kwadraatje

Zoek de verschillen dan maar? Bij wordt een map die ik rechtstreeks in het Dock zet niet met één klik geopend, maar een alias van diezelfde map wel. Dat is onder Mojave.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Kwadraatje op 31 mei 2020 om 21:23</p>
    Zoek de verschillen dan maar? Bij wordt een map die ik rechtstreeks in het Dock zet niet met één klik geopend, maar een alias van diezelfde map wel. Dat is onder Mojave.

Dit dus. Ik zit ook nog op Mojave, maar ik dacht wellicht is er een instelling voor ofzo sinds 2010 bijgekomen. Maar goed voor nu gebruik ik gewoon een alias.

Moderator
    Night

Ahja… had het kleine pijltje even over het hoofd gezien 😛

How to single-click to open folders on the Dock on macOS

Wil je meer uit je Dock halen, kijk dan eens naar apps zoals  ActiveDock:

https://noteifyapp.com/activedock

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>Night op 1 juni 2020 om 10:10</p>
    Wil je meer uit je Dock halen, kijk dan eens naar apps zoals  ActiveDock:

https://noteifyapp.com/activedock

Beetje overkill voor mijn behoeften, maar toch bedankt!:p

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk met High Sierra en zo te zien heeft Apple weer de onnodige behoefte gehad om een basaal gebruik van het OS te veranderen.

Want alias of niet: Bij mij opent een map in het dock alleen in een venster i.c.m. de command toets…

Doe je dit bij een programma dan opent de map waar dat programma staat. (Wat per definitie dus je programma map is).

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 2 juni 2020 om 21:39</p>
    Ik werk met High Sierra en zo te zien heeft Apple weer de onnodige behoefte gehad om een basaal gebruik van het OS te veranderen.

Want alias of niet: Bij mij opent een map in het dock alleen in een venster i.c.m. de command toets…

Zo werkt het nog steeds (in Mojave dan), behalve dat je daarnaast er ook nog voor kunt kiezen om een alias van een map in het dock te zetten. En die kun je met één klik openen. Of dat ‘nodig’ is, is aan de gebruiker. Het is eerder handig dan hinderlijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ome Koren en sytrusze bereiken het zelfde als ik maar spreken over de alt-toets i.p.v. de command toets. Als ik de alt indrukt veranderd er niks.

Nu is het plaatsen van een alias in het dock (waarbij je dus om te beginnen command-alt moet indrukken bij het slepen als deze nog niet bestond) nogal dubbel want eigenlijk is datgene wat in je dock staat ook een soort alias al zie je het kleine pijltje niet. Je sleept namelijk iets wat zelf achterblijft op de originele plek naar het dock. Dus een daadwerkelijke alias maken en die naar het dock slepen veranderd daar niets aan.

Een alias wijst naar het origineel maar dat doet alles wat in het dock staat sowieso.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 3 juni 2020 om 12:34</p>
    Ome Koren en sytrusze bereiken het zelfde als ik maar spreken over de alt-toets i.p.v. de command toets. Als ik de alt indrukt veranderd er niks.

Dan is daar inderdaad ook iets veranderd: in latere versies van het systeem krijg je een venster te zien waarmee je naar submappen kunt navigeren of de hoofdmap met nog een klik kunt openen (dat laatste kan ook met de ctrl-toets overigens). Het zijn echte verbeteringen wat mij betreft, want wat heb je aan een optietoets die niets doet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is natuurlijk niet zo dat alle toetsen zoals de optie-toets perse iets moeten doen in een bepaalde situatie. Als je met één klik en dan in combinatie met (te veel) toetsen verschillende resultaten krijgt is het helemaal niet zo logisch dat dit dan een verbetering zou moeten zijn of een feature waar de halve wereld op zit te wachten.

En als je zonder meer klikt op een map in het dock dan zie je in de weergave ook al de submappen staan. Waarom zou je daar een extra toets voor moeten hebben? Ik werk al sinds eind jaren 70 met een Apple en heb dus ook het begin van OS-X meegemaakt en je kunt vraagtekens zetten bij bepaalde veranderingen over het nut er van. Met name de laatste 10 jaar is het vaak veranderen om het veranderen.

De control toets hoef je niet in te drukken want dat is gewoon rechts klikken.

Bijdrager
    sytrusze

Ik zit op Mojave en bij mij opent een map in de dock met command toets gewoon in een nieuw venster. Alhoewel, het opent 1 layer daarboven. Dus als ik bijv. op applicaties klik met command, dan opent deze in de map “Macintosh HD”. De alt knop doet verder niets bij mij.

Ik vind aliasen in de dock prima werken voor mijn behoeften, ik vroeg mij alleen af of daar wellicht een instelling voor was.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zonder toets: map opent als een lijst,waaier of raster naargelang de instellingen.

Met command toets: bovenliggende map opent met de map in kwestie geselecteerd.

Met command + option: map in kwestie opent.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 8 juni 2020 om 19:38</p>
    Zonder toets: map opent als een lijst,waaier of raster naargelang de instellingen.

Met command toets: bovenliggende map opent met de map in kwestie geselecteerd.

Met command + option: map in kwestie opent.

Klopt als een bus

Moderator
    Night

Maar die toetscombinaties werkten op die manier ook al zo in eerdere versies van macOS. Dat is niet iets Catalina-specifieks.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt, maar Ome Kor zei in zijn reactie: “maar dan moet ik wel de alt-toets ingedrukt houden tijdens het klikken”

Waarop sytrusze zei “same!”

Maar dat klopte dus niet want de alt toets doet in zijn eentje niets in dit geval. Daardoor ontstond de verwarring over of het nu anders was of niet.

Bijdrager
    sytrusze

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 8 juni 2020 om 20:35</p>
    Klopt, maar Ome Kor zei in zijn reactie: “maar dan moet ik wel de alt-toets ingedrukt houden tijdens het klikken”

Waarop sytrusze zei “same!”

Maar dat klopte dus niet want de alt toets doet in zijn eentje niets in dit geval. Daardoor ontstond de verwarring over of het nu anders was of niet.

Yes, klopt ook weer als een bus!:p

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.